2026-07-31, 11:12
Medlem
Apanluktardiesels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Inte alls så märkligt. Det är inte de smartaste personerna som valt MC som fortskaffningsmedel.

Att åka MC handlar exakt 0 om att vara ett fortskaffningsmedel. Detta förstår knappast en idiot som du.
Citera
2026-07-31, 11:21
Medlem
Barbords avatar
Att köra motorcykel är en fantastisk frihetskänsla. Men att tänja på gränserna hör hemma på bana – inte på allmän väg. I trafiken kan det fungera ett tag, men alltför ofta slutar det med att någon aldrig kommer hem, synd - men det är såhär det blir.
Citera
2026-07-31, 13:21
Medlem
Avstånd, hastighet, väder, väglag, andra trafikanter, fotgängare, dag eller natt, djur, ens egna hälsotillstånd, skicket på motorcykeln är att överväga för att olyckor ska undvikas.
Själv så har jag kört över 10 år och har med dom åren känt väldigt tydligt att dessa faktorer spelar exakt lika stor roll när du sitter på en mc, i jämförelse med när du kör ett skyddat fordon.
Jag kör oftast ensam, men har ett tankesätt att jag kör aldrig helt ensam, jag kör alltid tillsammans med döden, och därav har jag klarat mig bra, hitintills. Jag är en bra och erfaren förare men jag tar aldrig förgivet att jag är bra nog. Önskar att fler kunde tänka så om sig själva oavsett vilket fordon man kör.
Senast redigerad av okh 2026-07-31 kl. 13:23.
Citera
2026-07-31, 14:10
Medlem
coolboyXds avatar
Innan han tog jobbet på MMG i Sölvesborg sen gick över till Claessons Motor jobbade Robin som polis tydligen så jag har svårt och tro att han körde som en idiot, förmodligen bara haft extremt otur,

Vila i frid Robin ❤️
Citera
2026-07-31, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coolboyXd
Innan han tog jobbet på MMG i Sölvesborg sen gick över till Claessons Motor jobbade Robin som polis tydligen så jag har svårt och tro att han körde som en idiot, förmodligen bara haft extremt otur,

Vila i frid Robin ❤️

Läs hans Insta om du inte gjort det. Otur, ja när han tänker.: https://www.instagram.com/hansen.m1k/
Citera
2026-07-31, 14:25
Medlem
coolboyXds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TenSeven
Läs hans Insta om du inte gjort det. Otur, ja när han tänker.: https://www.instagram.com/hansen.m1k/

Grabben har dött, visa lite respekt din åsna..
Att man kör på bakhjulet betyder ju inte att man kör som en idiot? Har svårt och tro att han körde runt som ghostrider tex? Att man gasa på lite på en raksträcka är en annan sak. Men jag antar att du inte ens ha ett b körkort så du vet förmodligen inte vad jag pratar om.
Citera
2026-07-31, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Nytt jobb och ny mc, så det verkar ju som livet leker. Han jobbade som säljare av mc. Om man vill ta livet av sig med mc så verkar inte en villagata mest lämpad. Nog bara en dålig manöver.

Smal gata och höga hastigheter, räcker med en bråkdel av ouppmärksamhet för det ska gå helt åt skogen.
När det gäller villagator, så är ju vägarna inte heller i närheten av kvaliten på motorvägarna för att man helt enkelt inte kör fort där, så hög hastighet och pricka ett potthål i asfalten med en mc kan nog säkert också göra att man kan tappa kontrollen.
Verkar ha varit maximal otur med att köra rätt in i en stolpe, istället för braka igenom ett staket, men visst det kan man med bli bra skadad av, fast förmodligen hade han inte dött.
Här i Malmö är var och vartannat staket nuförtiden med spjut, så fy fasiken att göra en luftfärd på ett sådant!
Senast redigerad av Kammadaj 2026-07-31 kl. 14:48.
Citera
2026-07-31, 14:52
Medlem
Citat:

Vila i frid Robin ❤️
Så bara för att han arbetat som polis så kör han inte som en idiot? Hur tänkte du nu helt ärligt?
Kör man med inställningen att man är odödlig 'baby-jesus' så börjar idiotin redan där.
Ja det är tråkigt för han o hans närstående o anhöriga, det är det verkligen, men han gjorde sitt val att leka med döden 💔 man ska va medveten om priset för att va en adrenalin-junkie.
Sökte däremot o räknade lite på hastighet o kraft vid kollision med tung mc+förare mot ett fundament på 300 kg som flyttats 30 cm, så kan hastigheten vara ca 15-50 km/h beroende på marken där fundamentet var nedgrävd. Men hastigheten kan även va högre än 50km/h då man inte vet hur det flyttats eller andra omständigheter.
Senast redigerad av okh 2026-07-31 kl. 15:36.
Citera
2026-07-31, 15:29
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Nytt jobb och ny mc, så det verkar ju som livet leker. Han jobbade som säljare av mc. Om man vill ta livet av sig med mc så verkar inte en villagata mest lämpad. Nog bara en dålig manöver.

Ju mer vi får reda på honom och händelsen, ju fler frågetecken uppstår. Vi får se vad utredningen kommer att visa.

Citat:
Ursprungligen postat av SickanX
Står att han är singel & bor i Åhus

Precis min tanke också. Är registrerad som gift, men de bor på skilda adresser. När separerande föräldrar med barn under 16 år ska skiljas, går inte skilsmässan igenom direkt. Det tar sex månader innan allt är klart, med tanke på den så kallade betänketiden. Ju mer jag läser på mannens sociala medier, desto mer verkar det som att han var rejält olycklig, trots ny motorcykel och nytt arbete.
Citera
2026-07-31, 16:05
Medlem
coolboyXds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okh
Så bara för att han arbetat som polis så kör han inte som en idiot? Hur tänkte du nu helt ärligt?
Kör man med inställningen att man är odödlig 'baby-jesus' så börjar idiotin redan där.
Ja det är tråkigt för han o hans närstående o anhöriga, det är det verkligen, men han gjorde sitt val att leka med döden 💔 man ska va medveten om priset för att va en adrenalin-junkie.
Sökte däremot o räknade lite på hastighet o kraft vid kollision med tung mc+förare mot ett fundament på 300 kg som flyttats 30 cm, så kan hastigheten vara ca 15-50 km/h beroende på marken där fundamentet var nedgrävd. Men hastigheten kan även va högre än 50km/h då man inte vet hur det flyttats eller andra omständigheter.

Att han hade förmodligen mer innanför pannbenet än vad du har grabben.. han har nog sett flera allvarliga olyckor med mc inblandat när han då jobbade som polis.

Han la ju ut denna texten för 2v sen:

"Jag brukar egentligen inte skriva långa eller djupa inlägg här. Det händer typ aldrig. Oftast blir det bilder, motorcyklar och roliga stunder. Så som det ska vara! Men idag känner jag att jag vill skriva några rader här.

Den senaste tiden har det varit alldeles för många allvarliga olyckor och alldeles för många liv som gått förlorade på två hjul. Varje gång man läser/hör om ännu en olycka känns det i magen.

Jag jobbar som MC-säljare och har förmånen att få träffa människor som lever för motorcyklar. Jag ser glädjen när någon hämtar sin drömhoj, jag hör planerna inför sommarens mc körningar och jag vet hur mycket frihet en motorcykel kan ge. Tyvärr ser jag också den andra sidan. Den tråkiga sidan. Jag ser motorcyklar som kommer tillbaka efter olyckor. Jag hör historierna bakom skadorna. Och ibland blir påminnelsen om hur skört allt kan vara väldigt verklig.

Det här handlar inte om att skrämma någon eller säga att man ska sluta köra. Eller hur någon ska köra. Verkligen inte!! Tvärtom!!

Fortsätt att köra! Fortsätt att njuta! Fortsätt skapa minnen och upplev den där friheten som bara en motorcykel kan ge oss.

Var bara rädda om er. Ingen kurva är värd att chansa i. Ingen raksträcka är värd att pressa lite extra på om det innebär att man kanske aldrig kommer hem igen. Vägarna kommer att finnas kvar imorgon också.

Vi har alla någon som väntar på oss där hemma. Familj, partner, barn, föräldrar eller vänner.

Så till alla er jag känner, alla kunder, alla hojkompisar och alla andra där ute. Bara kör med huvudet lika mycket som med hjärtat. Håll avstånd, läs trafiken, använd rätt utrustning och lämna lite marginal. Det kostar ingenting att komma fram liiiiite senare.

Låt oss nu göra den här säsongen till en säsong fylld av fantastiska turer, nya minnen och många fikastopp. Inte fler namn i olycksstatistiken.

Ta hand om er där ute!! Vi ses på vägarna. 🏍️❤️"

Oavsett vilket så är de frukantsvärt tragiskt.. han va mycket trevlig när man köpte hoj iaf.
Citera
2026-07-31, 16:18
Medlem
Citat:
Att han hade förmodligen mer innanför pannbenet än vad du har grabben.. han har nog sett flera allvarliga olyckor med mc inblandat när han då jobbade som polis.

Han la ju ut denna texten för 2v sen:

"Jag brukar egentligen inte skriva långa eller djupa inlägg här. Det händer typ aldrig. Oftast blir det bilder, motorcyklar och roliga stunder. Så som det ska vara! Men idag känner jag att jag vill skriva några rader här.

Den senaste tiden har det varit alldeles för många allvarliga olyckor och alldeles för många liv som gått förlorade på två hjul. Varje gång man läser/hör om ännu en olycka känns det i magen.

Jag jobbar som MC-säljare och har förmånen att få träffa människor som lever för motorcyklar. Jag ser glädjen när någon hämtar sin drömhoj, jag hör planerna inför sommarens mc körningar och jag vet hur mycket frihet en motorcykel kan ge. Tyvärr ser jag också den andra sidan. Den tråkiga sidan. Jag ser motorcyklar som kommer tillbaka efter olyckor. Jag hör historierna bakom skadorna. Och ibland blir påminnelsen om hur skört allt kan vara väldigt verklig.

Det här handlar inte om att skrämma någon eller säga att man ska sluta köra. Eller hur någon ska köra. Verkligen inte!! Tvärtom!!

Fortsätt att köra! Fortsätt att njuta! Fortsätt skapa minnen och upplev den där friheten som bara en motorcykel kan ge oss.

Var bara rädda om er. Ingen kurva är värd att chansa i. Ingen raksträcka är värd att pressa lite extra på om det innebär att man kanske aldrig kommer hem igen. Vägarna kommer att finnas kvar imorgon också.

Vi har alla någon som väntar på oss där hemma. Familj, partner, barn, föräldrar eller vänner.

Så till alla er jag känner, alla kunder, alla hojkompisar och alla andra där ute. Bara kör med huvudet lika mycket som med hjärtat. Håll avstånd, läs trafiken, använd rätt utrustning och lämna lite marginal. Det kostar ingenting att komma fram liiiiite senare.

Låt oss nu göra den här säsongen till en säsong fylld av fantastiska turer, nya minnen och många fikastopp. Inte fler namn i olycksstatistiken.

Ta hand om er där ute!! Vi ses på vägarna. 🏍️❤️"

Oavsett vilket så är de frukantsvärt tragiskt.. han va mycket trevlig när man köpte hoj iaf.

Polisen, med stöd av vittnesuppgifter, rubricerar händelsen som GROV vårdslöshet i trafik. Innehållet innanför pannbenet tål med andra ord att diskuteras, grabben.
Citera
2026-07-31, 16:37
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aniani1
Polisen, med stöd av vittnesuppgifter, rubricerar händelsen som GROV vårdslöshet i trafik. Innehållet innanför pannbenet tål med andra ord att diskuteras, grabben.

Alla har vi ju lite olika sidor och beter oss inte alltid konsekvent. Addera till ekvationen vår förmåga att a) överskatta vår egen kompetens och b) underskatta risker med hjälp av "det händer inte mig"-tänk.

Man har ju sett några vansinnigheter genom åren ute i trafiken, senast nu i somras. En gång hann jag bli övertygad att en MC-förare skulle dö framför ögonen på mig, när han drog om både mig och en husvagn i en dold kurva och fick möte med en lastbil. Men hann lyckades ta sig in framför ekipaget framför mig med förmodligen bara tiondelar av en sekunds marginal. Har också haft nån bekants bekant som körde ihjäl sig, varefter man hörde torra kommentarer om att "det där var ju ingen överraskning precis".

Kanske har de förare jag sett ducka troliga dödsolyckor med minimal marginal varit såna allihop. Men kanske har några av dem haft delpersonligheter, där en kunde säga till vänner och bekanta att ta det lugnt och vara försiktiga och en annan vid vissa tillfällen njutit av att ligga på gränsen. Kanske gällde det för offret i den här olyckan. Tragiskt hur som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in