2012-10-21, 21:32
Medlem
Övre Volta hette det tidigare och ligger inom franska intressesfären. Nej, det är en avkrok och kommer så förbli.
Citera
2012-10-21, 22:16
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Obs! Så gott som samtliga afrikanska länder drabbades hårt av imperialismen.
Du menar kolonialismen, då européerna avskaffade slaveriet i Afrika och byggde den enda infrastruktur som finns där än idag?
Citera
2012-10-22, 07:45
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Du menar kolonialismen, då européerna avskaffade slaveriet i Afrika och byggde den enda infrastruktur som finns där än idag?
Öh... Va? Nej, det byggs infrastruktur i Afrika än idag. Till-och-med i Kongo byggs det infrastruktur för fulla muggar nu.

(och nej, det är inte bara kineserna som bygger)
Citera
2012-10-22, 23:59
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zahle
Länge har jag följt utvecklingen i detta nyskapande,innovativa och snabbt expanderande land.

Varför tror jag att detta kommer ske? Burkina Faso kommer att öka pågrund av sina naturresurser och entreprenörskap till att bli en av de viktigaste marknaderna i Afrika.

Orsaker varför detta kommer ske

*5% procentig årlig ökning av ekonomin
*Krafttag för att öka exporten av bomull
*Multikulturell befolkning med stora ambitoner, och en väldigt flitig arbetskår
*Stabil demokrati som utövar yttrandefrihet, antaligen den bäst fungerade staten efter Sydafrika

Det är dock en del handelshinder som orsakar denna potieniella lands krafttag till att bli ett I-land.

Tror detta kommer att ske under detta decenium, vi lär även se att Burkina Faso kommer få en betydande militärmakt med närvaro runt om i världen.

Dock ser jag några problem för landet, det kommer bli arbetsbrist när de stora mineralutvinningarna sker trots en ökande befolkning, landet lär behöva utländsk arbetskraft till viss del, landet kommer behöva undvika extrema inflationer eller en överhettad ekonomi som lätt kan hända när länder som dessa tar sitt steg ut som stormakt.

Vad tror ni om Burkina Fasos framtidsutsikter och chanser att nå vad jag förutspår?.

Sannolikheten att Burkina Faso skulle bli en afrikansk stormakt ser jag som ganska obetydlig. Det är ju bara ett litet pluttland bland många andra i regionen. Visst, de har haft en positiv utveckling som du säger men det krävs mycket mer för att landet ska kunna bli en stormakt. Att det blir ett välmående land som bygger upp sin armé för att skydda sitt välstånd ser jag som en fullt naturlig utveckling, men att de skulle börja utöva politiska påtryckningar mot sina grannländer har jag svårt att se. Har du några belägg för att Burkina Faso har politiska aspirationer att gå i täten för andra länder i Afrika? Vill de lägga sig i i andra länders inrikespolitik? Jag har svårt att se vad de skulle tjäna på det.
Citera
2022-01-25, 20:08
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Citat:
Militären: Vi har tagit makten i Burkina Faso

Soldater framträdde i kväll i Burkina Fasos statliga tv-kanal och uppgav att militären nu har tagit makten i landet. Några närmare detaljer om det påstådda maktövertagandet finns ännu inte.

Det är ännu oklart var president Roch Marc Charles Kaboré befinner sig. Soldater gjorde tidigare i dag gällande att han tagits till fånga.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/militaren-vi-har-tagit-makten-i-burkina-faso
Citera
2026-07-31, 05:16
Avslutad
Burkina Faso var en fransk koloni under namnet Övre Volta från 1896 till 1960, men Frankrike fortsatte ha militär närvaro fram till februari 2023 då kapten Traoré sade upp alla samarbeten. Frankrike bedriver sedan dess proxykrig mot Burkina Faso med hjälp av Saudiarabien. Sammansvärjningen går ut på att Frankrike ger militärt stöd till Saudiarabien, som i sin tur stödjer wahhabitiska jihadister i Sahel.

Detta kan liknas vid en form av beskyddarverksamhet: om Burkina Faso inte ger Frankrike tillgång till uranmalm, lämnas landet åt jihadisterna. Frankrike levererar militär materiel till Saudiarabien, som levererar den vidare till de wahhabitiska jihadisterna. Motivet är att Frankrikes elförsörjning är beroende av kärnkraftverk. Dessutom är Frankrike en kärnvapenmakt, och har därför ett strategiskt intresse av uranmalmen i Sahel.

Burkina Faso triggered a chain reaction France can’t reverse
Citera
2026-07-31, 16:18
Medlem
Traoré har gett burkinier i Saudia Arabia och andra arabländer som studerar på shariaskolor att komma hem om de inte vill bli av med sina medborgarskap.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in