2026-07-31, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Jag undrade om flytvästar specifikt men AI visste inget. Ignorerade flytvästar helt.
Var befann de sig på båten?

Myndigheterna eller polisen har inte gått ut med exakta detaljer om var i båten familjemedlemmarna satt precis vid kollisionsögonblicket. Det som är känt är att olyckan inträffade sent på tisdagskvällen i totalt mörker, hård blåst och under en kraftig regnskur. Eftersom det rörde sig om en ruffad snipa (en båt med ett litet rufftak/hytt framtill) och vädret var extremt dåligt, spekuleras det i om delar av familjen sökt skydd under däck eller kapell. Det faktum att pappan och sonen snabbt hittades i det öppna vattnet medan mamman och dottern påträffades i anslutning till själva båtvraket indikerar att de separerades i samband med att snipan sänktes

Det framkom inledningsvis i massmedia, aftonbladet tror jag det var, att mamman och dottern inte hade flytväst på sig. Jag vill minnas att det också framkommit att pappan och sonen hade det, och det faktum att det blåstes i visselpipa tyder dessutom på att minst en av dem inte bara hade en flytväst utan en räddningsväst. Jag gissar på pappan, då jag tror att sonen var för ung för att efter en liknande händelse ha sinnesnärvaron att blåsa i en visselpipa.
Citera
2026-07-31, 14:57
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Vad är denna placering då? Kaptenen är ju en äcklig ryss.
Olycksplatsen som nyss länkades.
Citera
2026-07-31, 14:57
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Här är bra bilder på en IW25 med kapellet uppe.
https://www.njuskalo.hr/motorni-brodovi/prodaja-rabljenog-iw-25-oglas-44136853

Även om man vrider på huvudet så ser man inte så mycket snett bakåt. Man har bara sidofönstret att titta ut genom och det kan vara dränkt av regn. Vet inte om den aktuella snipan hade en taklucka eller kapelltyg som knäpps fast som snipan på fotona. Men i så fall blir det ju ännu mindre troligt att han skulle resa sig upp och titta ut 360 grader omkring.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Den förlista snipan ser ut att ha lucka ovanför styrplatsen...

https://postimg.cc/G9T66KYJ
Vid hällregn sticker man inte upp huvudet i den luckan. Vad som glöms bort är att plastfönstren i kapellet blir "mjölkiga" när dom åldras och svåra att se ut genom.
I ett hällregn ser man ingenting genom fönstren även om dom inte har blivit "mjölkiga".

Här är en bättre bild på den båt som troligen är olycksbåten.

https://imgur.com/a/b-tolyckan-juli-2026-den-troliga-b-ten-TTwLAtR
Citera
2026-07-31, 14:58
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Det behövs inte någon länk. Hur skulle det annars fungera? Man måste kunna lita på vit fyrsektor. Men fyren behöver ju varit igång för att det skulle gälla.

Tror det är en missuppfattning angående fyrsektorer. Gängse är att fyrsektorer är vita för att märka ut farleden, avseende grund. Sedan fins grön och röd sektor för att varsko att fartyget/båten är på väg styrbord respektive babord. Sektorerna är avgränsade på så sätt att det skall finnas marginal på båda sidor om vit sektor. Men det finns undantag, och det finns ställen där man använder röda eller gröna sektorer för att vika av eller växla till en annan fyr.

Nära fyren är den vita sektorn naturligtvis smalare än på långt avstånd, OCH kan den vita sektorn vara mycket "ovit" nära fyren - den står ju som regel på något skär, uppgrundning eller i en del fall en bra bit upp på land.

För de som har sjökorten i ordning är fyrsektorerna utmärkta även där. Då ser man som regel att det finns gott om rent vatten på båda sidor "vit sektor", och i normalfallet (ser man fyren bör man kunna se fartygslanternor) hanterar man möten som vanligt. Farledsmarkeringen (streckad linje) brukar ligga mitt i farleden, mmen det finns ingen som helst garanti för att något fartyg håller sig "på sin sida", även om de följer leden. Ordning och reda blir det först vid möten, då båda håller styrbord.

Man kan naturligtvis aldrig lita på att man är ensam i vit fyrsektor, inte heller att den man möter håller undan. Normalt kan man förstå en del av lanternföringen, dvs om man möter ett fartyg, om det är större eller om det gör anspråk på lättnader, bogserar något, fiskar eller andra egenheter som man får ta hänsyn till.

Farleden till Stenungsund/Uddevalla är noggrant markerad och har ledfyrar hela vägen. Fartyg följer leden och har ingen anledning att avvika från den. På det sättet är de förutsägbara. Men man måste ju se dem för att kunna hålla undan om man korsar leden.
Citera
2026-07-31, 14:59
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Länka till att pappan är förhörd

Det har länkats flera gånger i tråden, bland annat av mig.

Citat:
Polisen uppger att man har förhört besättningen på fartyget, samt hållit ett kortare förhör med mannen som varit på fritidsbåten.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/kvinna-hittad-dod-efter-batolyckan-utanfor-marstrand
Citera
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Olycksplatsen som nyss länkades.

Jaha, i vilket inlägg då?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det var där de dök när de plockade upp flickan, så ja det är rimligt.

På vissa uttalanden i pressen så låter det som att man vinschat upp båten också.

Ja så är det förmodligen, de har ingen anledning att dröja med bärgning när det hittat vrakplatsen.
Citera
2026-07-31, 15:00
Medlem
Citat:
Du vet inte VEM som hade väjningsplikt då vi inte vet hur olyckan skedde.
Därför visar du bara total okunnighet när du konkluderar utan tillstymmelse till faktakännedom
Det finns ju regler om det och fartyget har företräde oavsett. Så visst vet vi vem som hade väjningsplikt och det var ju naturligtvis snipan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Jag skulle vilja påstå att han rent juridiskt absolut kan dömas, men också att jag här 99% säker på att han i ett fall som detta inte kommer att dömas. Hur rätt det än skulle kunna tänkas ha varit.
Vad skulle kunna få honom dömd anser du?
Citera
Medlem
Tempas avatar
Fyfan va många av er är vidriga och snabba på att döma. Det är en fruktansvärd jävla tragedi och jag lider så fruktansvärt med Pappan. Uppvuxen i skärgården och av allt man hört från poddar osv helt klart båtvan.

Lider även med alla anhöriga och vänner o kollegor till den drabbade familjen, fyfan vad detta tog hårt, förstörde hela min dag att få veta vilken familj det är.

Vila i frid Idun och Ramona <3
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nej, jag hittade inte heller artikeln där det står att han "hörts inledningsvis", så det kanske inte bara är att goggla.
Däremot är jag säker på att jag läste det i morse/förmiddags, och artikeln var länkad här i tråden.

”Polisen uppger att man har förhört besättningen på fartyget, samt hållit ett kortare förhör med mannen som varit på fritidsbåten.”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/kvinna-hittad-dod-efter-batolyckan-utanfor-marstrand
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PowerPritt
Nej, det är ingen som gått ut och bekräftat något. Däremot så har fruns Instagram skiftats till privat. Dagens avsnitt av Kafferepet ställdes in med en kort notis om att vi hörs om några veckor, vilket tyder på att något hänt, eftersom det spelades in innan sommaren.

Så allt pekar väl dit, eftersom ingen heller gått ut och dementerat att det skulle handla om dom.
Det finns andra indicier också, som:
- de var sommarboende i Lycke och Lycke kyrka har haft extra öppet för sörjande
- vid sökning på Albin Zorman Olsson så är länkar om olyckan det första som kommer upp. Men det kan ju vara denna tråden som lett Google dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in