2026-07-31, 14:37
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Både med och utan små fartyg och segelfartyg i närheten kan fraktfartyg vara tvungna att avvika från styrbordsidan av farleden.

Jag har försökt förklara på ganska många sätt, att fraktfartyg kan vara tvungna att ta en viss kurs, till exempel att avvika från styrbordssidan. Det är det regeln handlar om, att fraktfartyget var tvunget att göra som det gjorde och snipan får inte stoppa det. Din autisthjärna fattar ju inte det.

Om olyckan skedde där jag tror att den skedde, fanns inget skäl för fraktfartyget att göra som det gjorde och därför gäller inte regel 9.
Citera
Medlem
Jag har kikat på en massa inlägg i denna tråd men ej skrivit något själv.
Många har skrivit om platsen för "kollisionen"+ diverse annat.
Jag har dock ej sett något om farten vid olyckstillfället och vad är tillåten maxfart där?
Finns någon data om detta?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Ansvar har såklart ALLA ombord men befälhavaren har ansvaret för framförandet av fartyget inte lotsen.

ja, och bollen är rund. var det något mer självklart du kände att du behövde informera världen om när du ändå är igång?

Det finns två huvudansvariga här och det är respektive befälhavare, sedan finns också en lots som inte är utan ansvar. Huruvida han har brustit i sitt ansvar vet vi inte. Men ett ansvar, det har han.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Nej, varför anhålla en svensk medborgare, boendes i Sverige, liggandes på sjukhus, du tillhör helt klart inte vår begåvningreserv ivf.

Senast sön släpps Kaptenen och fartyget lämnar landet!!!

Kämpa på med din slutledningsförmåga och språkbruk, du ska se att du blir bättre och bättre ju mer du försöker…
Citera
2026-07-31, 14:38
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Ja, det är vad jag tror tills vi får fler faktauppgifter. För att upptäcka en annalkande fara låringsvis, så krävs ju dessutom att man vrider på huvudet, och snipans befälhavare kanske stirrade stint frammåt/på sin plotter för att försöka sikta på sundet Älgön/Brattön om sikten var nära noll.
Fattar dock inte hur han vågade korsa farleden på det viset om sikten nu verkligen var så pass dålig...

Här är bra bilder på en IW25 med kapellet uppe.
https://www.njuskalo.hr/motorni-brodovi/prodaja-rabljenog-iw-25-oglas-44136853

Även om man vrider på huvudet så ser man inte så mycket snett bakåt. Man har bara sidofönstret att titta ut genom och det kan vara dränkt av regn. Vet inte om den aktuella snipan hade en taklucka eller kapelltyg som knäpps fast som snipan på fotona. Men i så fall blir det ju ännu mindre troligt att han skulle resa sig upp och titta ut 360 grader omkring.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bennybrandslang
Landkrabbor som du ligger mitt i farleden i dålig sikt och blir rammade. Du har klarat dig hittills pga tur.
Jag försökte förklara för dig hur man med mindre båtar färdas säkert i anslutning till farled angående placering uppsikt osv. och genast blir du superkränkt och raljerar om att jag minsann gör tvärtom?
Jag antar att jag träffade en väldigt öm tå inom spektrat för någon psykisk diagnos.
Citera
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Det behövs inte någon länk. Hur skulle det annars fungera? Man måste kunna lita på vit fyrsektor. Men fyren behöver ju varit igång för att det skulle gälla.
Självklart kan man lita på att vit fyrsektor är i farleden.
Men det har hävdats att farleden begränsas av fyrsektorn, det är nåt annat eftersom det betyder att den blir smalare/bredare beroende på avståndet till fyren.
Citera
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Oj då, din kommentar säger en hel del om din bristande kunskap kring navigation. Det finns ingen annan rutt fartyget kunde ha tagit. Det är ett som är helt säkert. Fartyget kunde ha legat på fel sida farleden, t.ex. men då hade det gjort just det. legat på fel sida farleden. en analys av fartygets position i farleden som jag gjorde, och skrev om för en stund sedan, visar att fartyget, föga förvånande, har haft en exemplarisk positionering i farleden.

Var skedde olyckan då?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Du kanske tror att det var den typ 5-åriga sonen som körde? Eller mamman som blev instängd i båten vid kollisionen? Ett alternativ är ju faktiskt att ingen körde, pappan kanske hade somnat. Det är ju en tänkbar förklaring till att man inte ser ett stort lastfartyg.

Titta så rolig du fick vara nu. Varför skulle det inte kunnat vara mamman som körde? Vad har du för källa som som säger att mamman stängts in i båten i samband med kollisionen?

Citat:
– Vi lokaliserade fritidsbåten och i anslutning till platsen hittade vi kvinnan, säger Tamara Fuentes.
Hon kan ha fastnat i vad som helst och dragits med ner.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Jag menade att det finns ett avstånd framför fartyget som radar inte täcker, hur långt är det på ett ungefär givet höjden på radaren. tex Finlands färjorna dom har alltid tror jag en x-bands radar lågt ned långt fram men vanligvis inte fraktfartyg

Ja visst, så är det. Såvitt jag vet finns ingen offentlig information kring fartygets radars exakta synfält.
Citera
2026-07-31, 14:39
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Oj då, din kommentar säger en hel del om din bristande kunskap kring navigation. Det finns ingen annan rutt fartyget kunde ha tagit. Det är ett som är helt säkert. Fartyget kunde ha legat på fel sida farleden, t.ex. men då hade det gjort just det. legat på fel sida farleden. en analys av fartygets position i farleden som jag gjorde, och skrev om för en stund sedan, visar att fartyget, föga förvånande, har haft en exemplarisk positionering i farleden.

Din favoritkapten kommer att hamna i fängelse. Bara så att du vet.
Citera
2026-07-31, 14:41
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Här är bra bilder på en IW25 med kapellet uppe.
https://www.njuskalo.hr/motorni-brodovi/prodaja-rabljenog-iw-25-oglas-44136853

Även om man vrider på huvudet så ser man inte så mycket snett bakåt. Man har bara sidofönstret att titta ut genom och det kan vara dränkt av regn. Vet inte om den aktuella snipan hade en taklucka eller kapelltyg som knäpps fast som snipan på fotona. Men i så fall blir det ju ännu mindre troligt att han skulle resa sig upp och titta ut 360 grader omkring.
Den förlista snipan ser ut att ha lucka ovanför styrplatsen...

https://postimg.cc/G9T66KYJ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in