2026-07-31, 14:20
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jo, det var min initiala gissning, men sedan kom uppgifter från folk med lokalkännedom, som påstår sig veta att snipan var på väg från Tjörn till någon av småbåtshamnarna i närheten av Lycke, och att lokalbefolkningen vanligen går sundet mellan Älgön och Brattön, som enl. uppgift dessutom är upplyst, och det låter ju inte helt orimligt...

Ja om snipan har rundat Katten på norra sidan så skulle den korsa farleden diagonalt om den var på väg rakt mot Brattön. Då kan ju snipan ha blivit påkörd snett bakifrån och skepparen på snipan haft noll sikt snett bakåt genom kapellet och inte upptäckt fartyget som närmade sig.
Citera
2026-07-31, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Det är helt OK att ligga mitt i farleden, men då anser skepparen att det inte är en trång passage.
Eller precis tvärtom, skepparen anser att det är en så trång passage att säker genomfart endast kan ske på så vis. Detta gäller naturligtvis särskilt vid denna passage där det är en känd och utmärkt naturhamn i direkt närhet till farleden på den sidan farleden som skeppet dessutom antas gå. Att hålla extra avstånd till den sida och därmed ligga mer mitt i farleden är således mer rätt och en säkrare manöver än tvärtom. Och därtill ska beaktas att snipan om någon är den som ska hålla sig i ytterkant av farleden. Således, hade båda fartygen seglat enligt det jag skriver här, hade olyckan inte inträffat.
Citera
Medlem
Jag ser mycket spekulationer om pappans potentiella skuld. Vet man att han som körde, eller är det gissningar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Det har han visst det! Jag har skrivit ett inlägg om just den saken. Läs det!
Ansvar har såklart ALLA ombord men befälhavaren har ansvaret för framförandet av fartyget inte lotsen.
Citera
2026-07-31, 14:22
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Jag ser att ett av trådens troll fortsatt sprider direkta lögner i tråden.

Det är alltså fastställt i domstol att vit fyrsektor igenom en trång passage definierar farledens bredd i passagen.

Det är inte en åsikt. Det är fakta.

Det är alltså per juridisk praxis så att farledens bredd vid passagen förbi Katten är knappt 200m.
(beräknad till 170m).

Det råder ingen som helst tvekan om att farleden vid passagen för olyckan är att betrakta som en trång farled i sjövägsreglernas betydelse. Precis som t.ex. aftonbladet också skrivit, vilket jag länkat tidigare i tråden.

EDIT: Och ja, denna olycka om något visar väl att jag har rätt och z-trollet har fel, vad gäller flytvästar. Den som tvivlar kan fråga SSRS vad de säger. Såvitt känt hade de två som överlevde flytväst på sig och de som inte överlevde hade inte det. Just sayin'
Har du nån länk till den där domen?
Citera
2026-07-31, 14:23
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Lämnat vissa uppgifter har jag hört, skedde sannolikt när han blev räddad.

Men länka då till dessa påståenden att han är hörd från sjuksängen, så får vi saken ur världen.
Kommer inte ihåg var jag läste det, skall se om jag kan hitta artikeln...
Citera
2026-07-31, 14:24
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Eller precis tvärtom, skepparen anser att det är en så trång passage att säker genomfart endast kan ske på så vis. Detta gäller naturligtvis särskilt vid denna passage där det är en känd och utmärkt naturhamn i direkt närhet till farleden på den sidan farleden som skeppet dessutom antas gå. Att hålla extra avstånd till den sida och därmed ligga mer mitt i farleden är således mer rätt och en säkrare manöver än tvärtom. Och därtill ska beaktas att snipan om någon är den som ska hålla sig i ytterkant av farleden. Således, hade båda fartygen seglat enligt det jag skriver här, hade olyckan inte inträffat.

Exakt var har olyckan skett då? Skicka ett AIS-spår.
Citera
2026-07-31, 14:25
Medlem
Jag har överlagt Misje Verdes tracking i sjökortet, och kan konstatera att hon utifrån den datan har haft en exemplarisk position och kurs igenom passagen förbi Katten, strax styrbord om farledens utmärka mittlinje men med goda marginaler till farledens styrbordsida, där fritidsbåtar förväntas hålla sig.

För de som tittar i skippos sjökort, som väl även är tillgängliga fritt på webben, så kan noteras att trackingen tangerar det nedre vänstra hörnet i dengröna fyrkant som markerar specialen för naturhamnen vid Katten.
Citera
2026-07-31, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Befälhavaren har anhållits för att han inte ska sticka iväg till Ryssland innan de förstått vad som skett. Anledningen till att han är misstänkt för vårdslöshet i sjötrafik är för att de var tvungna att anhålla honom för något och då är det naturligt att det är vad de anhåller honom för.

Polisen har uttryckligen gått ut och sagt att de anhållit honom just för att han inte ska försvinna innan de vet vad som skett eller så han ska påverka besättningen på något vis.

Det betyder inte mer än så i skrivande stund.

Förstår att du är känslosam när det gäller det här men det är faktiskt viktigare och mer intressant att luska i vad som kan ha skett än att skydda en annan person bara för det är taskigt att insinuera att pappan i det här fallet kan ha gjort fel.
På vilket sätt luskar ni i vad som skett när ni ljuger om bland annat väderförhållandena? Ni verkar väldigt känslosamma när det kommer till fartygskaptenen eftersom ni inte ens klarar av att hålla er till de fakta som framkommit utan att försöka vända och vrida på sanningen.

- Kaptenen är anhållen misstänkt för BÅDE vårdslöshet i sjötrafik och vållande till annans död

- Olyckan inträffade INNAN solnedgången

- Det var INTE oväder ute (men enstaka regnskurar)
Senast redigerad av Wolfmotherrocker 2026-07-31 kl. 14:31.
Citera
2026-07-31, 14:27
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kermassa
Har du nån länk till den där domen?

Det behövs inte någon länk. Hur skulle det annars fungera? Man måste kunna lita på vit fyrsektor. Men fyren behöver ju varit igång för att det skulle gälla.
Senast redigerad av GundeS 2026-07-31 kl. 14:30.
Citera
2026-07-31, 14:28
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Ja om snipan har rundat Katten på norra sidan så skulle den korsa farleden diagonalt om den var på väg rakt mot Brattön. Då kan ju snipan ha blivit påkörd snett bakifrån och skepparen på snipan haft noll sikt snett bakåt genom kapellet och inte upptäckt fartyget som närmade sig.
Ja, det är vad jag tror tills vi får fler faktauppgifter. För att upptäcka en annalkande fara låringsvis, så krävs ju dessutom att man vrider på huvudet, och snipans befälhavare kanske stirrade stint frammåt/på sin plotter för att försöka sikta på sundet Älgön/Brattön om sikten var nära noll.
Fattar dock inte hur han vågade korsa farleden på det viset om sikten nu verkligen var så pass dålig...
Citera
2026-07-31, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfmotherrocker
På vilket sätt luskar ni i vad som skett när ni ljuger om bland annat väderförhållandena? Ni verkar väldigt känslosamma när det kommer till fartygskaptenen eftersom ni inte ens klarar av att hålla er till de fakta som framkommit utan att försöka vända och vrida på sanningen.

- Kaptenen är anhållen misstänkt för BÅDE vårdslöshet i sjötrafik och vållande till annans död

- Olyckan inträffade INNAN solnedgången

- Det var INTE storm (men enstaka regnskurar)

Jag har inte sagt något om väderförhållandena. Blanda inte in mig i vad andra sagt. Jag har inte kommit med något av det du beskriver i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in