2026-07-31, 11:18
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
När fraktfartyget krockade med fritidsbåten fanns svensk lots ombord.

– Varken kaptenen eller lotsen har sett något. Det är ett mysterium för oss, säger Roald Misje, ägare av rederiet.

Nu är bådas vittnesmål avgörande.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/svensk-lots-ombord-nar-batolyckan-skedde/
Citera
2026-07-31, 11:18
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Antagligen kom snipan från sidan. Hade den legat framför i farleden hade dom sett det.
Lotsen visste nog vad den gjorde.
Från sidan så skymmer inte fartygets för å då borde han kunna bli sedd, men det är sånt vi får reda när svarta lådan undersökts. Radareko etc.
Att bryggan, kapten plus lots brustit i uppmärksamhet är det dock ingen tvekan om.
Därför e ju nu kapten anhållen.
Citera
2026-07-31, 11:19
Medlem
Bennybrandslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Tydligen har du knappt satt din fot på en båt, som fäller sådana här urbota korkade kommentarer, och dessutom tror att det är några som helst konstigheter för någon med erfarenhet att gå ut i de förhållanden som rådde.
Under mina ungefär 40 år av segling i såväl inre och yttre som oceanfart så kan jag berätta för dig att det inte alltid råder dager, strålande fint väder och svag bris, men det är massor av båt ute i alla fall förstår du.
Vad skall man göra vid plötsliga väderomslag tycker du, teleportera sig in till bryggan?
Kan du inte dra till med att du varit astronaut också?

Det är inte massor av båtar ute vid 21.30, inte ens vid perfekt väder. Att du anser det visar på att du på sin höjd åker plastbalja i Stockholms skärgård

Att du anser det vara helt normalt att stäva mot Marstrandsfjorden i begynnande mörker (i farled med tung trafik) där krabb sjö ligger nästan tvärs kursen är beklämmande. JO, dom var på väg till ort söder Marstrand

Du har inte 10% av de erfarenheter du skriver för i så fall hade du inte intagit den kaxiga attityd gentemot havet som får familjer utraderade!

Den respekt jag har för havet beror kanske på att jag bott vid Skagerack hela mitt liv.
Senast redigerad av Bennybrandslang 2026-07-31 kl. 11:29.
Citera
2026-07-31, 11:20
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nationalromantik
Om den lilla båten har åkt in i sidan av den stora båten, vad händer då? Går den lilla båten av mitt itu eller tippar den över?

Vad har hänt med själva båten?

Tror ni pappa/son hade flytvästar och därför överlevde dem, varför överlevde ej mamma dotter? Sjönk deras båt?

OM den lilla båten träffas av fartyget kommer den att krossas, mer eller mindre. Troligen är träffen inte alldeles direkt, så den pressas åt endera sidan, kastas runt och skadas allvarligt, hur som helst. Befinner man sig i båten kommer man att kastas omkring och skadas, ungefär som om man blir påkörd av en lastbil, spårvagn eller tåg i 30 km/tim. Man är instängd i ett litet utrymme, man är disorienterad (om ens vid medvetande) och kommer att följa med vraket ner.

Resterna av båten ligger på botten, i större eller mindre delar. Eftersom både mamman och dottern bärgats via dykare har de legat på botten, oklart om de legat nära båten eller längre ifrån. Möjligheten att flyta/simma upp till ytan försvinner helt vid tio meters djup. Har man inte luft i lungorna flyter man inte alls.

Så är man inne i båten, utan flytväst och blir nerseglad på någon eller några sekunder är möjligheterna att klara sig små eller obefintliga.
Citera
2026-07-31, 11:21
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Var ju det jag skrev igår till ett troll, att fartyget antagligen inte höll säkerhetsavståndet. Inte lätt att veja undan från ett 5000ton fartyg. Så ingen överraskning med vårdslöshet i sjötrafik och vållande till annans död. Även om Polisen ofta anhåller någon per automatik i många fall, så tror jag det blir svårt för kaptenen att klara sig ur det här.
Säkerhetsavstånd ?
Att mast brustit i uppmärksamhet är en sak men hur kan man hålla ”säkerhetsavstånd ” till nåt man öht inte observerat eller kände till?.
Citera
2026-07-31, 11:22
Medlem
jjagares avatar
Här är en visualisering vid fint väder från styrbryggan, när snipan har lanternor
Notera den döda vinkeln

Obs endast ett EXEMPEL

https://ibb.co/4n8Hb5Rq
Citera
2026-07-31, 11:23
Medlem
Venators avatar
Några utdrag ur en intervju i SvD med en sjöräddare som var med:

Frida Wistedt hade just gått och lagt sig när telefonen blinkade till. Hon är sedan fem år tillbaka frivilligt engagerad som befälhavare vid Sjöräddningssällskapet, och vid varje larm som går har hon 15 minuter att göra sig redo för att rycka ut.
Väl på plats vid räddningsstationen i Skärhamn fick Frida och resten av sjöräddarna mer information. Det hade inträffat en kollision – och det var barn inblandade.

– Vi startade båtarna och drog på blåljuset.
– Vi på sjöräddningsbåten föll snabbt in i de rollerna som vi har övat på. Sen tänker man inte så mycket. Vi letar efter människor – och vi vill rädda liv, säger hon.
– Det blåste ganska ordentligt och gick höga vågor. Det regnade på tvären. Det var svårt att avgöra i vilken riktning havet kan ha drivit saker och människor, säger Frida Wistedt.
– Vi hoppades in i det sista att vi skulle hitta någon. Efter ett tag ser man lite i syne, om det är något där borta eller inte. Vi undersökte varenda skrymsle och vrå där vi anade något.

Teamet gav aldrig upp hoppet om att hitta personerna vid liv. Men under den första söknatten anträffades varken kvinnan eller barnet. Fynd som Frida Wistedts båt stötte på längs vägen pekade dock på att man letade på rätt plats.

– Vi hittade delar av båten och personliga tillhörigheter – vrakdelar, någon karaff från en båtservis. Man förstod snabbt att det kom från den här båten.
Källa: https://www.svd.se/a/9pr0VM/var-med-i-sokinsatsen-efter-batolyckan-utanfor-tjorn-hoppas-in-i-det-sista
Citera
2026-07-31, 11:25
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Här är en visualisering vid fint väder från styrbryggan, när snipan har lanternor
Notera den döda vinkeln

Obs endast ett EXEMPEL

Varifrån kommer ljuset som lyser upp snipan?
Har ALDRIG sett en så liten båt BADA i ljus?
Citera
Medlem
Klommeroxs avatar
Kaptenen på fartyget är bara anhållen som en säkerhetsåtgärd. Observera skillnaden mellan anhållen och häktad. Åklagaren vill förhindra att han försvinner till Ryssland eller påverkar sina landsmäns vittnesuppgifter. Det som kommer visa sig framöver är att det är den lilla båtens förare som bär skulden. Förloppet är så osannolikt att det antingen rör sig om att lilla båtens förare var rejält onykter eller att hen medvetet placerade båten mitt i farleden för självmord/mord. Förloppet är annars så extremt osannolikt om man utgår från att föraren av lilla båten hade mer än två hjärnceller.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Från sidan så skymmer inte fartygets för å då borde han kunna bli sedd, men det är sånt vi får reda när svarta lådan undersökts. Radareko etc.
Att bryggan, kapten plus lots brustit i uppmärksamhet är det dock ingen tvekan om.
Därför e ju nu kapten anhållen.
Kapten är anhållen för att inte kunna åka iväg.
Hade det varit för brott hade lotsen också varit anhållen.
Även om dom hade sett snipan så är det inte mycket dom kan göra för att undvika kollision.
Den som har brustit i uppmärksamhet är ju den som framförde båten, dessutom har ju dessa stora fartyg företräde.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Här är det 750 meter brett mellan katten och 13meters grundet. Själv tror jag INTE det kommer räknas till trång farled. Trångt har du vid Meholm, Älgö gavel, Tjörnbron, Galterön, Svanesund etc där segelbar bredd är klart under 400m

När man tar kustskepparexamen är detta en av frågorna som kan vara med på provet. Tom 1000m kan räknas som trång farled, beror på skeppet som trafikerar. Men i detta fallet tror jag du har helt rätt, skeppet i fråga borde ha gott om plats. Tanken med frågan är att man skall vara skärpt och medveten om detta även i den bredaste av farleder.

De som inte har seglat eller kört en långsam båt som en snipa kan nog inte förstå hur liten chans man har att väja när stora fartyg kommer och hur svårt det är att bedöma deras fart och kurs utan hjälpmedel som radar eller smarta plotters. Man behöver sikta dem i god tid och anpassa sin rutt.

10-15 knop är en vanlig hastighet för fartyg och på 30 sek kommer de då 150-200 m. På en minut 300-600m.

Tom i klart väder har man att göra om man seglar eller kör en långsam båt.

Snipan kanske tar sig fram i 7 knop, jag har inte förstått vilken kurs den hade dock - om den gick med eller mot vinden, eller så har jag läst dåligt.

Jag såg vädret ute på havet den kvällen och det blåste riktigt hårt och regnskurar och moln satte ned sikten rejält. Regn och hård vind i ansiktet är inte bra för sikt, genom rutorna ser man också dåligt.

Men 30s hit eller dit hade antagligen räckt för att det hela skulle gått bra. Olyckligt och tragiskt.
Citera
2026-07-31, 11:26
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Notera den döda vinkeln

Obs endast ett EXEMPEL

Vet inte riktigt vad du vill illustrera eftersom snipans skrov är ju upplyst här. En version med icke upplyst skrov och bara topplanterna och styrbordslanterna synligt och snipan i övrigt som en mörk siluett är mer rättvisande...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in