2026-07-31, 11:11
Medlem
Önskar du att det skulle gå fortare att besöka en annan planet, eller bara fortare att nå nästa semesterdestination?

I framtiden kanske rymdskepp kommer drivas av fusionskraft istället för atomkraft och raketbränsle och att resa till Mars skulle bara ta några veckor istället för månader.

Jag önskar det gick fortare att komma till Mars så man kan besöka planeten i framtiden oavsett hur långt bort Jorden befinner sig från Mars.
Citera
2026-07-31, 11:21
Medlem
Vad det gäller semester så tror jag varken du eller jag kommer att ha råd med det, så den poängen är oväsentlig för mig. Däremot så kommer ju sådant att kraftigt skynda på byggandet av infrastruktur.
Citera
2026-07-31, 11:25
Medlem
Smekarn87s avatar
Jag vill träffa Katy Perry I rymden och undersöka om reversed cowgirl är samma som doggy style där uppe.
Citera
2026-07-31, 11:27
Medlem
Stark-Senaps avatar
Att Elon Snusk tar en enkel från jorden kan inte gå fort nog
Citera
2026-07-31, 11:30
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Marknadsprincipen att volymförsäljning drastiskt sänker biljettpriserna, borde gå fortare. Mycket fortare.

Det är först när rymdresor kommit ner till vad det bellade välja Simon Spies DC-6:a till Mallis år 1970, som resor i universum är för vanligt folk. Loop hole travel, kom igen.
Citera
2026-07-31, 13:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligakompisen
Önskar du att det skulle gå fortare att besöka en annan planet, eller bara fortare att nå nästa semesterdestination?

I framtiden kanske rymdskepp kommer drivas av fusionskraft istället för atomkraft och raketbränsle och att resa till Mars skulle bara ta några veckor istället för månader.

Jag önskar det gick fortare att komma till Mars så man kan besöka planeten i framtiden oavsett hur långt bort Jorden befinner sig från Mars.

Extrahering utav naturresurser ifrån kometer och dylikt.
Citera
2026-07-31, 14:14
Avstängd
Att bygga ett rejält skepp i stil med NCC USS Enterprise-1701, gärna med warp-motorer med, huvudsakligen samma stadiga och tåliga bygge, inte ölburkstunna raketer som idag.
Citera
2026-07-31, 14:17
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligakompisen

Det kommer aldrig att ske i din livstid.
Citera
2026-07-31, 16:27
Medlem
nerdnerds avatar
Läste en gång ett reportage om en forskningsstation på Antarktis, om kocken som jobbade där och fixade käk till alla. Ok, nu är ju inte alla stjärnkockar heller, men poängen är att det kommer finnas behov av flera olika mer vanliga kompetenser även på en månbas eller Marsbas, ju större och mer permanent som en sådan blir. Ju större samhälle desto större behov av "vanligt folk" för att sköta basfunktioner som underhåll, sjukvård, matproduktion, osv. Så är man ung idag och skulle vilja bo på Mars ett tag om man får chansen så kanske man ändå bara ska göra sin grej och bli bra på det, och OM och när chansen kommer för ett jobb på Mars så söker man!

OM det öht kommer att bli en massa rymdbaser i framtiden, så misstänker jag att det kan komma att gå rätt fort när det väl rullar igång och om det blir någon ekonomi i det.
Citera
2026-07-31, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Läste en gång ett reportage om en forskningsstation på Antarktis, om kocken som jobbade där och fixade käk till alla. Ok, nu är ju inte alla stjärnkockar heller, men poängen är att det kommer finnas behov av flera olika mer vanliga kompetenser även på en månbas eller Marsbas, ju större och mer permanent som en sådan blir. Ju större samhälle desto större behov av "vanligt folk" för att sköta basfunktioner som underhåll, sjukvård, matproduktion, osv. Så är man ung idag och skulle vilja bo på Mars ett tag om man får chansen så kanske man ändå bara ska göra sin grej och bli bra på det, och OM och när chansen kommer för ett jobb på Mars så söker man!

OM det öht kommer att bli en massa rymdbaser i framtiden, så misstänker jag att det kan komma att gå rätt fort när det väl rullar igång och om det blir någon ekonomi i det.

Ja om Mars vore ett gästvänligt ställe kanske men det är inte möjligt att vistas där utan rymddräkt och att ta sig dit och etablera ens en enda bas är tufft jobb.
Citera
2026-08-01, 00:17
Medlem
fusionskraft i rymden ligger nog väldigt långt borta, ett annat problem med att åka fort är sedan bromssträckan för kortare resor.
Sen är det bara ett fåtal av våra planeter i vårat solsystem som går att landa på (stenplaneter),

Och med nuvarande teorier med fusionskraft om man ska få det att funka så finns det mesta av det behövande bränslet på jorden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in