2026-07-31, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Instämmer, det är 100% obegripligt..
Vilken nonchalans inför andra människors liv...
Lotsen hade naturligtvis full koll men eftersom denne inte märkte något så fanns det ju inget dom ombord på fartyget kunde göra.
Citera
2026-07-31, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Tydligen har du knappt satt din fot på en båt, som fäller sådana här urbota korkade kommentarer, och dessutom tror att det är några som helst konstigheter för någon med erfarenhet att gå ut i de förhållanden som rådde.
Under mina ungefär 40 år av segling i såväl inre och yttre som oceanfart så kan jag berätta för dig att det inte alltid råder dager, strålande fint väder och svag bris, men det är massor av båt ute i alla fall förstår du.
Vad skall man göra vid plötsliga väderomslag tycker du, teleportera sig in till bryggan?
Plötsliga väderomslag sker bara för de som ej lyssnar på sjöväder och SMHI, så lyssnar man på väderrapporterna så vet man när man ska gå ut och inte.
Citera
2026-07-31, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
a) så du vet vad som sagts på bryggan
B) 2130 kryllade det inte av fritidsbåtar utanför Katten.

Stalltips:
Kraschen beror sannolikt på oförutsedda, oberoende och olyckliga omständigheter där båda farkosterna har del i skuld

Jag håller helt med i ditt stalltips. Skillnaden mellan parterna är bara den att för fritidsbåten är följderna katastrofala. Därför blir ”ansvaret” liksom tyngre på den sidan. Man måste givetvis hålla säkerhetsavstånd till nånting livsfarligt.
Med det inte sagt att fartyget får göra hur som helst.

För fartyget finns det väl dessutom ganska klara och kända regelverk hur de ska agera. De är lätta att stämma av om de följts.

För fritidsbåten är inte reglerna lika klara, och inte givet att alla kan reglerna.
Citera
2026-07-31, 11:09
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders_f
Så är det absolut, men sedan är väl upplägget för att t.ex. nordiska banker ska kunna överföra pengar till ryska konton så komplicerat idag, så att de flesta avstår. Jag kan säkert ha fel här, men det känns som ett lite fishy upplägg av rederiet.

Nu vet jag inte riktigt upplägget här, men det är inte okänt med små rederier (partsrederier) där det är besättningen som äger fartyget och bildar rederi. Att då registrera fartyget i NIS (norsk flagg) är nog en vettig lösning om man vill vara fri från alltför hårda sanktioner - att vara "ryskt fartyg" går (helt riktigt) inte så bra i dessa dagar.
Citera
2026-07-31, 11:09
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Lotsen hade naturligtvis full koll men eftersom denne inte märkte något så fanns det ju inget dom ombord på fartyget kunde göra.
Lotsen hade uppenbart inte full koll, då hade de sett snipan å ivartfall givit signal å försökt gira o/e sänka farten. Ser ut som 15 knop var för hög fart under rådande omständigheter ?
Citera
2026-07-31, 11:11
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Här är det 750 meter brett mellan katten och 13meters grundet. Själv tror jag INTE det kommer räknas till trång farled. Trångt har du vid Meholm, Älgö gavel, Tjörnbron, Galterön, Svanesund etc där segelbar bredd är klart under 400m

Håller helt med. Bara att titta på sjökortet och jämföra med farlederna till Stockholm. På vissa platser är det under 200 meter från land till land där Ålandsfärjan går.
Citera
2026-07-31, 11:11
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nu vet jag inte riktigt upplägget här, men det är inte okänt med små rederier (partsrederier) där det är besättningen som äger fartyget och bildar rederi. Att då registrera fartyget i NIS (norsk flagg) är nog en vettig lösning om man vill vara fri från alltför hårda sanktioner - att vara "ryskt fartyg" går (helt riktigt) inte så bra i dessa dagar.
Misje rederi är ett norskt familjeföretag från Bergen
Citera
2026-07-31, 11:12
Medlem
Bukharins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Plötsliga väderomslag sker bara för de som ej lyssnar på sjöväder och SMHI, så lyssnar man på väderrapporterna så vet man när man ska gå ut och inte.

Inomskärs är det inte SÅ farligt att vara ute med en båt på 20+ fot när det blåser och regnar. Jag hade mest varit orolig för mina passagerares upplevelse och eventuell oro, inte för att vädret skulle orsaka båten att sjunka. Men som jag förstått det har det liksom blåst upp och börjat ösregna just vid den här tiden, och då vore det inte konstigt om det just den dagen mörknat mycket snabbare än väntat, och sikten förvärrats av själva regnet. Tänk på att det verkar ha gått finfint för broderns familj, samt att paret som räddade pappan och pojken kunde ta sig ut och hjälpa till, och till och med hitta offren med hjälp av kikare. Det som verkar ha gått åt helvete här är kombinationen fritidsbåt + lastfartyg som båda var på samma ställe samtidigt, utan att se varandra. Vädret är förmodligen bara en viss bidragande faktor.
Citera
2026-07-31, 11:12
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Nej, så är det inte alls, hur gärna man än vill tro det, men absolut, det är jätteviktigt att hålla koll på prognosen!
Citera
2026-07-31, 11:14
Medlem
Citat:
Lotsen hade uppenbart inte full koll, då hade de sett snipan å ivartfall givit signal å försökt gira o/e sänka farten. Ser ut som 15 knop var för hög fart under rådande omständigheter ?
Antagligen kom snipan från sidan. Hade den legat framför i farleden hade dom sett det.
Lotsen visste nog vad den gjorde.
Citera
2026-07-31, 11:14
Medlem
henkesss avatar
Var ju det jag skrev igår till ett troll, att fartyget antagligen inte höll säkerhetsavståndet. Inte lätt att veja undan från ett 5000ton fartyg. Så ingen överraskning med vårdslöshet i sjötrafik och vållande till annans död. Även om Polisen ofta anhåller någon per automatik i många fall, så tror jag det blir svårt för kaptenen att klara sig ur det här.
Senast redigerad av henkess 2026-07-31 kl. 11:18.
Citera
2026-07-31, 11:16
Medlem
Wayaheads avatar
Utan att säga för mycket, men brukligt är att den som är ansvarig för navigationen justerar radarn med avseende på väderförhållandena, i det här fallet lotsen.

Om det både regnade och var sjö, lite eller mycket, så finns något på radarn som heter rain clutter respektive sea clutter. Dessa fungerar som filtrering/dämpning utav falska ekon som uppstår runt fartyget, pga regn/sjö, och om dessa justeringar gjorts korrekt så ska man kunna upptäcka även småbåtar. Har man däremot filtrerat/dämpat dessa för mycket kommer inte en fritidsbåt synas i radarn.

Det första haveriutredningen borde göra är att kontrollera inställningen på radarns rain-/sea clutter funktioner!
Senast redigerad av Wayahead 2026-07-31 kl. 11:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in