2026-07-31, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av malu4
Till dig som är ute med fritidsbåt i farleder (Sjöfartsverket):
https://youtu.be/C88VI0g1UnU?si=YSM4yXB6iOELV_bM

Enligt vissa i tråden så är det där rena rama victimblaming.
Citera
2026-07-31, 08:15
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
En viktig pusselbit har utredningen fått tillgång till – den svarta lådan.

– Man hoppas att det kan finnas ljudupptagningar om vad som sägs på bryggan när fartyget kör, säger Björn Ramstedt, som utreder olyckan.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8pXVnd/tjorn-utredningen-har-fatt-tillgang-till-svarta-ladan?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Citera
2026-07-31, 08:17
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nationalromantik
Vem är brottsoffer? Ni kan pma mig om ni ej vill skriva ut.

Vem är komikern som är bror med BO?

Blir sjukt förvirrad

Olycksoffer:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Albin_Olsson
Citera
2026-07-31, 08:22
Medlem
Joel.och.Chefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andy86
Det finns ingen upprättad anmälan om rättfylleri mig veterligen. Den här disktutionen är inte klädsam.

Felfylleri då? Nej, men allvarligt - det kvittar om han var det vid tillfället eller ej. Han verkar vara en reko kille men med dåligt omdöme. Oavsett vad som orsakat detta så är det en tragedi. Vi får hoppas för alla inblandade att det inte var något extremt onödigt som hade kunnat undvikas.
Citera
2026-07-31, 08:26
Medlem
Tydligen så splittrades båten och sjönk och då får man nog räkna med att den har träffat på fartyget precis mitt på. Allt kan hända men väldigt osannolikt att det skulle bli så precis av en tillfällighet.
Det troligaste är att någon i båten gjort detta med vilje, det kan ju vara psykisk ohälsa eller osämja. Otrohet Kanske har kommit fram.
Fartyget har sannolikt inget med det där att göra utan det fanns bara där ungefär som när lastbilar frontalkrockar med personbil och personbilsföraren gjort det med vilje.
Citera
2026-07-31, 08:27
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joel.och.Chefen
Felfylleri då? Nej, men allvarligt - det kvittar om han var det vid tillfället eller ej. Han verkar vara en reko kille men med dåligt omdöme. Oavsett vad som orsakat detta så är det en tragedi. Vi får hoppas för alla inblandade att det inte var något extremt onödigt som hade kunnat undvikas.
En reko kille med dålig omdöme? Är inte det i samma kategori av uttalande som att någon hamnat i fel sällskap och därmed inte har skuld i ärendet?

Att köra ut framför ett fartyg byggt av metall som väger hur många ton? som varken kan väja i tid, stanna eller har någon rimlig chans att se dig är nog den exakta beskrivningen av extremt onödigt.

Dom kan såklart ha fått motorstopp mitt i rännan, vilket antagligen pappan kommer hävda när han inser att han kan få fängelse för detta.
Senast redigerad av LKKINGEN 2026-07-31 kl. 08:33.
Citera
2026-07-31, 08:28
Medlem
Angående olycksförloppet tycks de flesta tänka att snipan blev påkörd/överkörd, men skulle det inte ha kunnat handla om en ”rövtackling”?

Dvs något i stil med att snipan tänkt passera bakom fartyget, hamnat för nära kanske pga att de missbedömt längden på fartyget eller missbedömt strömmar/vågor, och så girar fartyget lite grann åt babord för att t ex följa/justera position i farleden dvs aktern flyttas lite åt styrbord och det sker en kollision långt bak nära styrbords akter på fartyget. Skulle förklara varför de på fartyget aldrig såg snipan.
Senast redigerad av Burkgurka 2026-07-31 kl. 08:30.
Citera
2026-07-31, 08:34
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenshall
Finns ju inget som ännu tyder på oaktsamhet hos fartyget och befäl.

Skulle inte bli förvånad om vårdslöshet, oaktsamhet och vållande till annans död snart pappa eller mamman misstänks för. Florerar också uppgifter om alkohol.

Det är det enda rimliga. Fritidsbåten som plockade upp pappan och sonen vittnade ju ”ganska bra sikt och inget regn”. Det går ju helt emot media uppgifterna som sätter regn och dålig sikt.

Tror polisen är försiktiga pga pojken som ju är illa däran. Skulle pappa få besked om han misstänks i detta läge är det för farligt tror jag.

Kan något sånt här ha hänt?

Den lilla båten har inte radar, förmodligen. Så den navigerar sig fram genom lampor och kör sakta.
Den stora båten har radar och den kör fortare.

Det var mörkt/dålig sikt. Båda körde åt samma håll och den stora båten körde in i den lilla båten.

Hur ska man annars förklara det? Om det skedde på sidan/fram bör man ha sett den stora båten då den har lampor etc.
Citera
2026-07-31, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrypskyttenSDP
Oavsett vem man ska lägga mest skuld på och vem som bär mest ansvar av det som inträffade, går det just nu bara att spekulera i så är det ändå i slutändan en far som förlorat sin fru och dotter och en pojke som förlorat sin mor och syster. Den bottenlösa sorgen som de båda kommer att gå i genom för resten av deras liv går inte att föreställa sig.

Även om haverikommissionen kommer fram till att inget ansvar läggs på pappan så lär han ju förevigt klandra sig själv över sin frus och dotters död. Hoppas att han och sonen får all hjälp och stöd de behöver.

Haverikommission uttalar sig överhuvudtaget inte i ansvarsfrågan. De utreder bara vad som hänt. Det kan låta konstigt. Men det är en viktig definition. Inför HK behöver ingen ”försvara sig” och undanhålla information.
Ansvarsfrågan hanteras av polis, i en helt annan utredning m
Citera
2026-07-31, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN

Dom kan såklart ha fått motorstopp mitt i rännan, vilket antagligen pappan kommer hävda när han inser att han kan få fängelse för detta.

Om de fått motorstopp borde väl mamman inte varit inne utan bredvid pappan för att se vad som hänt? Men det är väl om det hänt precis för annars borde de väl även ha kontaktat sjöräddningen.
Citera
2026-07-31, 08:36
Medlem
Joel.och.Chefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Att köra ut framför ett fartyg byggt av metall som väger hur många ton? som varken kan väja i tid, stanna eller har någon rimlig chans att se dig är nog den exakta beskrivningen av extremt onödigt.

Cirka 5000 ton som jag förstått det i tråden.
Exakt, jag menade motorstopp eller något annat olyckligt. Vi får verkligen hoppas att det inte beror på dåligt omdöme av en bakisfarsa.
Citera
2026-07-31, 08:39
Medlem
0x539s avatar
Dagens avsnitt av podden Kafferepet är inställd, istället står det ”VMA, det blir inget avsnitt idag, vi hörs om ett par veckor”, så vi kan väl vara i princip säkra på att det är A*bin som tidigare diskuterats i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in