2026-07-31, 01:46
Medlem
Cameleonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Vad är säker fart enligt dig? Och när skulle man ha sänkt farten till denna säkra fart?

Vilka åtgärder är det som du menar att man inte har vidtagit för att undvika kollision?

Du slänger ur dig en massa helt grundlösa anklagelser helt utan några som helst argument om vad som hade varit det korrekta agerandet!
Snarare ökat farten för att komma ut ur kollisionskurs.
Citera
2026-07-31, 01:47
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Skymning i känt vatten med en polare, sure. Med småbarn i, nä. Det är min åsikt åtminstone.

Hur han hamnade framför fartyget vet jag inte... båten upplyst/bländad av skärmen från en gps? Missbedömt avståndet pga mörker? Alkohol? Oerfaren? Fartyget lär inte hörts iaf, som andra påpekat.
Att snipan inte upptäckt lastbåten tycker jag verkar helt uppenbart, för det vore totalt vansinnigt att försöka hinna framför om det inte fanns mycket god marginal.

Har inte hört ett knyst om att Polisen upprättat någon anmälan om grovt sjöfylleri, och om så vore fallet hade vi så klart fått veta det. Vad som utreds är grov vårdslöshet i sjötrafik.

Haveristen skall enl. uppgifter i tråden vara erfaren.

Nej, du hör definitivt inte lastbåten bredvid en liten diesel som jobbar för fullt, samtidigt som regnet öser ner över doghouse och kapell. Du måste se den, eller ha tillräckligt god sikt för att kunna bedöma att farleden kan korsas säkert, annars är det rysk roulette...
Citera
2026-07-31, 01:48
Medlem
DrBushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Man kör inte fritidsbåt i mörker. Särskilt inte med familjen. MEN, man måste komma ihåg att det är näst intill omöjligt att lägga till när det är mörkt. Så när han väl var ute och det var mörkt, så fanns det bara dåliga alternativ.

Klart man gör om man Behärskar mörker navigering och rätt utbildning samt erfarenhet för detta. Sen Var det ju ej bäck-mörkt det var skymning vid olyckstillfället.
Citera
2026-07-31, 01:48
Medlem
Jenshalls avatar
Polisen ovanligt förtegen. Kan vi ana pappan kommer misstänkas för vållande till annans död. Eller var det den omkomna mamma som körde båten?
Citera
2026-07-31, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joel.och.Chefen
I ett poddavsnitt snackar han om att de brukar sova alla fyra i en båt. Han säger också att frun körde den i ett par timmar när han var bakis och låg och sov i ruffen. Han snackar om att han super mycket. Han är ofta uppe till 05 och bara dricker och dricker. Så gubben verkar ha en hel del problem med alkoholen.

Det dras också snabbt skämt/inflik om Albin "på botten". Ganska mörkt nu i efterhand.

På Instagram kunde jag se gamla bilder, mer än 5 år gamla, där alkohol och båtliv blandades. Senare bilderna visade inte detta. Det fanns flak på båten, men om det var alkohol eller läsk låter jag vara osagt. Paret verkar ha blivit mer ordningsamma på senare tid, barnen hade t.o.m flytväst på land enligt bilder.

Han är komiker kanske överdriver han.
Citera
2026-07-31, 01:54
Medlem
DrBushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenshall
Polisen ovanligt förtegen. Kan vi ana pappan kommer misstänkas för vållande till annans död. Eller var det den omkomna mamma som körde båten?

Eller så vill dem bespara människor vars hela livs slåtts i spillror utsättas för onödiga spekulationer och lidande från dömande NÄTTROLL innan man har all fakta framför sig. Vilket är omöjligt i detta tidiga skede!
(MEN FOLK I DENNA TRÅD TAR PRISET NÄR DET KOMMER TILL ATT DÖMMA PÅ FÖRHAND, VILKET ÄR SJUKT ORESPEKTFULLT!!!!)
Citera
2026-07-31, 01:59
Medlem
Joel.och.Chefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
På Instagram kunde jag se gamla bilder, mer än 5 år gamla, där alkohol och båtliv blandades. Senare bilderna visade inte detta. Det fanns flak på båten, men om det var alkohol eller läsk låter jag vara osagt. Paret verkar ha blivit mer ordningsamma på senare tid, barnen hade t.o.m flytväst på land enligt bilder.

Han är komiker kanske överdriver han.

Det jag hörde var från 2025. Så väldigt färskt.
Alkohol och småbarn är ingen bra kombination.

Han lät genuin när han pratade om det. Det var ingen ”komikerröst”. Bra yrke det där. Allt man säger kan man avfärda med ”han är komiker”.
Senast redigerad av Joel.och.Chefen 2026-07-31 kl. 02:01.
Citera
2026-07-31, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameleont
Nej, det är inte extremt enkelt att väja med ett fartyg. Jag har både seglat, vindsurfat och framfört motorbåtar i allsköns vatten och har aldrig räknat med att ett container/handelsfartyg ska hinna gira.

Jo, det är det. Jag har ingen aning om situationerna du pratar om. Men jag måste säga att jag då aldrig någonsin har sett en vindsurfare ute på öppet hav. Du har kanske inte fattat grejen här.

Men jo, det är enkelt för stora fartyg att kurskorrigera på öppet hav, och det gör de som regel alltid när de är skydliga att hålla undan när jag kommer seglandes. Inget konstigt med det.
Citera
2026-07-31, 02:15
Avstängd
Unobosss avatar
En lös tanke men ett skepp som kommer runt en ö mot en fjärd i skymning kan vara väldigt gömd.
Och det kan ställa problem för radarn om en liten båt är mellan två små öar man ska farleda.

Har skepp reflexer på skrovet?

Why not om inte.
Citera
2026-07-31, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joel.och.Chefen
Det jag hörde var från 2025. Så väldigt färskt.
Alkohol och småbarn är ingen bra kombination.

Han lät genuin när han pratade om det. Det var ingen ”komikerröst”. Bra yrke det där. Allt man säger kan man avfärda med ”han är komiker”.
Det finns ingen upprättad anmälan om rättfylleri mig veterligen. Den här disktutionen är inte klädsam.
Citera
2026-07-31, 02:21
Medlem
Moscow99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andy86
Det finns ingen upprättad anmälan om rättfylleri mig veterligen. Den här disktutionen är inte klädsam.

Det finns mycket i tråden som inte är klädsamt. Vem ska lämna företräde i en fyrledd passage? Vem hade inte sina akterlanternor tända. Dimljusen? Fritidsbåten saknade såklart radar.

Vems fel det eventuellt var är sekundärt. En tragedi.
Citera
2026-07-31, 02:48
Medlem
HocKusPucKoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Tack!

Ja, för oss som spenderar tid på sjön är det mesta av det jag skriver rena självklarheter

Mycket tragisk olycka detta. Håller tummarna för att händelseförloppet kan redas ut och att pappan, och pojken som var svårt skadad, bägge blir fullt återställda.

Vet du på vilket sätt pappan och sonen är skadade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in