2026-07-31, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Menar du att kaptenen på fartyget ljuger?
Nej,men i artikeln näms inte något om dåligt väder.
Citera
2026-07-31, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Nej,men i artikeln näms inte något om dåligt väder.

För den lilla båten och dess kapten var det bevisligen "stanna hemma väder".
Citera
2026-07-31, 06:50
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Nej det är faktiskt inte riktigt så det är. Det märks att du inte kan den exakta formuleringen i sjövägsreglerna. Se regel 8f.
Se regler för navigering i trånga farleder.
Citera
2026-07-31, 07:07
Medlem
Bild på de båda olycksbåtarna ?
Förolyckades är en Albin 25?
Och fartyget ?
Citera
2026-07-31, 07:10
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Bild på de båda olycksbåtarna ?
Förolyckades är en Albin 25?
Och fartyget ?

Finns flera bilder på båtarna längre bak i tråden.
Citera
2026-07-31, 07:12
Medlem
En kille har lagt upp en bild på lastfartyget.
Han skriver i inlägget att bilden är tagen 20min innan kollisionen. Bilden på fartyget är tagit i närheten av Svanesund färjan.

Bulben på fartyget ser inte ut att ha så mycket skrapmärken som en tidigare närbild jag sett i denna tråd.
Men svårt att avgöra på bild såklart

https://www.facebook.com/share/p/1EyCbMBZ7Q/?mibextid=wwXIfr

Någon som kan kolla med marintraffic om tidslinjen stämmer med det han skriver?
Citera
2026-07-31, 07:12
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Dom var nog mest trötta och ville hem. Tänkte inte med huvet.
Tror det med , tänker att mamman lagt sig i ruffen med lillan och pappan sitter med sonen och gasar för dom vill hem. Dessutom skitväder. Fruktansvärt tragiskt.
Citera
2026-07-31, 07:13
Medlem
Jenshalls avatar
Finns ju inget som ännu tyder på oaktsamhet hos fartyget och befäl.

Skulle inte bli förvånad om vårdslöshet, oaktsamhet och vållande till annans död snart pappa eller mamman misstänks för. Florerar också uppgifter om alkohol.

Det är det enda rimliga. Fritidsbåten som plockade upp pappan och sonen vittnade ju ”ganska bra sikt och inget regn”. Det går ju helt emot media uppgifterna som sätter regn och dålig sikt.

Tror polisen är försiktiga pga pojken som ju är illa däran. Skulle pappa få besked om han misstänks i detta läge är det för farligt tror jag.
Citera
2026-07-31, 07:15
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Sjöjuridik är knepigt (uppenbarligen).

Vad gäller stora fartygs rätt att köra ner småbåtar, så finns den naturligtvis inte. Har fartyget gått utåt i leden, och motorbåten gått söderut gäller i första hand de allmäna sjövägsreglerna, och det är inte så att farleden är så trång att undantaget för stora fartyg i trång farled nödvändigtvis gäller.

Sedan är det naturligtvis så att det är förbjudet att krocka till sjöss, och det är uppenbart att båtarna inte sett varandra. Att det västgående fartyget med kapten och lots på bryggan skulle gå vägen fram och säga "skyll dig själv" till en motorbåt finns inte. Fartyg på väg in eller ut i denna led tvekar till exempel aldrig att ge varningssignal om de ser småbåtar i deras väg - och detta har inte skett här, heller inga girar, hastighetsminskningar eller andra manövrer. (Allt sådant kan spåras, bland annat via fartygets AIS och radarövervakning.) Likaså finns det inte på kartan att någon skulle med berått mod köra en liten båt rakt under stäven på något större fartyg, möjligen någon helt utan insikter i hur man kör båt och hur fartyg KAN manövrera.

I övrigt föreslår jag sökordet "sjöfynd".
Nu skrev jag väl aldrig att dom får köra på småbåtar som i att det är såhär man ska göra?? Men att det blir det oundvikliga resultatet om den som framför en fritidsbåt inte vet vad dom sysslar med.

Vad jag gav mig in på var den knepiga saken att försöka förklara att ett fartyg som enligt reglerna bara kan framföras säkert inom en trång farled får inte hindras av småbåtar.
Poängen var att hur detta än har utspelat sig så har inte fartyget och dess vakthavande befäl gjort sig skyldig till något brott då dom inte har möjlighet att undvika den lilla båten eftersom dom dels inte kan tvärnita och därmed undvika en kollision och dom har inte heller möjlighet att gira då skulle dom mest troligt gå på grund därav farled markeringarna.

Visst kan man hävda att det vore bättre köra på grund än att köra över en liten båt och ha ihjäl folk men det är inget juridiskt avgörande.
Sen måste man även betänka att fartyget har begränsad sikt framför fartyget en viss sträcka då fören är iväg. Det kan handla om 50- 100 meter i många fall men upp mot +500 meter för vissa fatygstyper. I detta fallet hamnar det nog inom det kortare intervallet.
Sen har lilla båten mest troligt inte haft några navigations ljus och den som körde har inte haft vett att hålla sig borta fr det stora fartyget.
Fråga vem som helst som har navigerat i trånga vatten hur det känns när alla semester skeppare vill köra nära den stora båten bara för att dom vill.
Småbåtar bara försvinner bakom fören och de på stora båtarna har man ingen aning vad som händer förrän dom kan se att lilla båten dyker upp på endera sida av fören, men att sakta ned i det läget mitt på dagen har jag aldrig varit med om att någon gjort.
Småbåtsförarna får skylla sig själv och ingen har någonsin blivit åtalad efter sådana olyckor där småbåtar ger sig in i farleder.
Min poäng, vad som än hänt har inte fartygets besättning gjort fel då dom inte har möjlighet att agera på annat sätt än vad dom gjort. En liten båt utan navljus i mörker och lite sjö är mer eller mindre omöjlig att upptäcka.
Det är lite som att du skulle ge dig ut en regning novembernatt och kära bil med släckta lysen och sen hävda högerregeln när det smäller.

Visst är det otroligt tragiskt för de överlevande och skuldfrågan spelar ingen roll i det fallet.
Men man kan inte göra dumma saker en skylla på andra, Jo förresten det man om man är woke, vänster och bokstavsmänniska men i detta fall tror jag vi har att göra med vita män i bägge ändar så den lösningen är inte heller tillgänglig såvida inte kvinnan framförde båten då hamnar saken såklart i ett helt annat ljus och olyckan för sin rimliga förklaring.
Kan såklart vara att det även var en kvinnlig befälhavare på fartyget men inte ens det gör det möjligt att skuldbelägga henne och det finns ganska få kvinnor till sjöss så det kan vi nog bordlägga.
Citera
2026-07-31, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Ja just detta med sikten tror jag är en springande punkt. De uppgifter vi har i dag från fartygsledningen är ju att man inte sett något och inte hört något. Det framkommer ju inte att man uttalar sig om något dåligt väder. Hur kommer det sig?. Om inte fartygsledningen har uppfattat det som något dåligt väder har dom heller ingen anledning att ha tutat. Därmed har ju i så fall inte fritidsbåten fått någon signal att fartyget finns i närheten. Det dåliga vädret är ju vittnesuppgifter på fritidsbåtens sida om vi säger så som man har uppgett. Det blir som att fartygsledningen tycker att allt har varit normalt medans fritidsbåten mer eller mindre hamnat i ett katastrofalt oväder.

Något här stämmer inte överens.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bO4jak/bat-och-handelsfartyg-i-krock
Det var ju en svensk lots ombord när olyckan skedde så det som den rapporterar får man ju vara säker på stämmer.
Citera
2026-07-31, 07:31
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Jag tycker mig kunna se spår på bulken.

https://static.bonniernews.se/ba/75be7edf-5996-46e6-b586-6e16a2a705f2.jpeg

Den bilden kommer från annan användare. Kommer inte ihåg vem. Men tack!
En fritidsbåt skulle på sin höjd ge lite färgskrapa om den träffar bulben om ens det och sen att dessa skrap skulle kunna härledas till en specifik händelse känns inte seriöst.
Chansen är större att fritidsbåten tryckts runt av bogvågen, kantrat och sen blivit överkörd eller till och med slagits sönder när den rullat längs sidan.
Förvisso ser bulben ut att ligga högt i vattnet och då ökar sannolikheten för en fysisk kollision men det kan ligga högt för att Polis/Kustbevakning begärt dom ska få upp den ur vatten mha barlast körning så den kan undersökas.
Finns många scenario, det blir bara mer och mer mediaspektakel.
Först insatsstyrkan sen haverikommisonen, vad har dom där att göra? Det är knappast frågan om någon oförklarlig väldigt klurig olycka.
Den lilla båten måste ha kommit i vägen för den större och det faller helt och hållet på den som kör den båten att detta skett. Detta är det juridiska utfallet, det kan inte bli på annat sätt.
Att sen vilja ha svar på hur det gick till, det får väl pappan berätta när han nyktrar till.
Men att erkänna att man dödat sin fru och dotter för att man inte vet vad man håller på med kan såklart vara tufft.
Senast redigerad av LKKINGEN 2026-07-31 kl. 07:36.
Citera
2026-07-31, 07:37
Medlem
Jenshalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
En fritidsbåt skulle på sin höjd ge lite färgskrapa om den träffar bulben om ens det och sen att dessa skrap skulle kunna härledas till en specifik händelse känns inte seriöst.
Chansen är större att fritidsbåten tryckts runt av bogvågen, kantrat och sen blivit överkörd eller till och med slagits sönder när den rullat längs sidan.
Finns många scenario, det blir bara mer och mer mediaspektakel.
Först insatsstyrkan sen haverikommisonen, vad har dom där att göra? Det är knappast frågan om någon oförklarlig väldigt klurig olycka.
Den lilla båten måste ha kommit i vägen för den större och det faller helt och hållet på den som kör den båten att detta skett. Detta är det juridiska utfallet, det kan inte bli på annat sätt.
Att sen vilja ha svar på hur det gick till, det får väl pappan berätta när han nyktrar till.
Men att erkänna att man dödat sin fru och dotter för att man inte vet vad man håller på med kan såklart vara tufft.

Man tar väl blodprov när pappan kommer in även om akut läge. Finns alkohol med där kommer snart meddelas han misstänks. Fartygets befäl kan vi nog avföra helt från skuld i detta. De lär snart få åka vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in