2026-07-31, 00:49
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameleont
Jag har skeppat många fritidsbåtar o skutor och som ”kapten” alltid satt säkerheten först. Skulle aldrig låta ett barn eller vuxen slippa undan flytväst oavsett omständigheter!
Du ligger alltså och sover med flytvästen på. Vad duktigt av dig!
Citera
2026-07-31, 00:49
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Man kör inte fritidsbåt i mörker. Särskilt inte med familjen. MEN, man måste komma ihåg att det är näst intill omöjligt att lägga till när det är mörkt. Så när han väl var ute och det var mörkt, så fanns det bara dåliga alternativ.
Hur vet du att hans hemmahamn inte var upplyst. ?

Mörker ställer större krav på befälhavaren men finns många kunniga nattnavigerare. Det ser man om man själv är ute sent
Citera
2026-07-31, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Men hur långt var det från katten till pricken? Om det nu inte var 70ö-800 som jag skrev, var det mer än 400 eller mindre som AI-skribenten claimat?

Nej. Det är någonstans mellan 400 och 800m. Jag har för mig att jag mätte avståndet till ca 2.5 kablar tidigare idag. Det var iofs ganska grovt mätt. Kanske är det så mycket som 3 kablar
Citera
2026-07-31, 00:53
Medlem
Oavsett vem man ska lägga mest skuld på och vem som bär mest ansvar av det som inträffade, går det just nu bara att spekulera i så är det ändå i slutändan en far som förlorat sin fru och dotter och en pojke som förlorat sin mor och syster. Den bottenlösa sorgen som de båda kommer att gå i genom för resten av deras liv går inte att föreställa sig.

Även om haverikommissionen kommer fram till att inget ansvar läggs på pappan så lär han ju förevigt klandra sig själv över sin frus och dotters död. Hoppas att han och sonen får all hjälp och stöd de behöver.
Senast redigerad av KrypskyttenSDP 2026-07-31 kl. 00:55.
Citera
2026-07-31, 00:54
Medlem
byegones avatar
Förvånansvärt många som verkar tro att:
Ett fartyg på 90 meter eller över kan gira som en liten sportbil på land
Att man inte får framföra fritidsbåtar i en farled
Att man ligger i ruffen och nanar/vila med flytväst pp
Att ett fartyg som kommer bakifrån med motor & propeller ytterligare 90 meter bakom hörs tydligt i en båt som dunkar på rätt trevligt men defintivt inte som en Tesla på land.
Att familjer inte har på sjön att göra för att det kan blåsa, regna, bli skymmming osv

får anta att dessa personer har gåhjälm, kantskydd och barnlås på precis allt de har i sina hem, och aldrig lämnar dem heller, och aldrig haft barn, ett liv, eller upptäckt verkligheten utanför sina tangentbord överhuvudtaget.

Vart har hederligt vett tagit vägen?
Ersatt av vad? Människor som inte har en vetklighetsförankring överhuvudtaget utan går på känslor, om något de kan nada
Fuck, tro fan jorden är på väg gå under
Citera
2026-07-31, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
På vilka punkter och vad sätt menar du att handelsfartyget misslyckats med att följa reglerna?

Man har inte hållit säker fart.

Man har inte vidtagit åtgärder för att undvika kollision. Det står inte någonstans att man är undantagen skyldigheten att vidta åtgärd bara för att man inte är medveten om det andra fartyget.Flera rättsfall har tydliggjort det.
Citera
2026-07-31, 00:55
Medlem
Hur säkra är ni på A.O och hans fru, att de skulle vara offrena?

För vad jag vet har de endast en son som är född 2021.
Citera
2026-07-31, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Solen börjar gå ner ca en kvart efter olyckan har inträffat. Det kan vara något mörkare än vanligt då det ska ha regnat, men det är nog inte helt mörkt.

Vi vet inte båtens rutt. Om de skulle korsa farleden går det inte att hålla sig vid sidan.

Det är svårare att se snipan i skymning än i dagsljus eller mörker.
Citera
2026-07-31, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Solen börjar gå ner ca en kvart efter olyckan har inträffat. Det kan vara något mörkare än vanligt då det ska ha regnat, men det är nog inte helt mörkt.

Vi vet inte båtens rutt. Om de skulle korsa farleden går det inte att hålla sig vid sidan.

Så är det, vilket jag skrev klart och tydligt i mitt urpsrungliga svar i den ordväxlingen.

Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Ännu ett fullständigt imbecillt inlägg från trådens korkskalle.

Det där är din åsikt. Men en sak är säker Svempa2014 har INTE hela sjöfarts-sverige emot sig. Tvärtom har han större delen för att inte säga hela sjöfarts-sverige med sig.

En sådan snipa ska INTE vara mitt i farleden i dåligt väder och mörker. Den ska faktiskt aldrig vara mitt i farleden, annat än för det fall och den korta stund som den korsar farleden i 90 grader.

Snipan ska hålla sig vid sidan av farleden, precis som en cyklist inte ska cykla mitt på vägen utan hålla sig till kanten.
Citera
2026-07-31, 00:57
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Man kör inte fritidsbåt i mörker. Särskilt inte med familjen. MEN, man måste komma ihåg att det är näst intill omöjligt att lägga till när det är mörkt. Så när han väl var ute och det var mörkt, så fanns det bara dåliga alternativ.
Jaha, och hur tycker du då att vi som ibland seglar längre sträckor än vad som tar ett halvt dygn skall göra då? Och hur tror du vi bär oss åt när vi råkar anlöpa destinationen ett halvt dygn senare än planerat och det är kolsvart?

Min erfarenhet är att hur djävla väl man än tycker sig ha planerat ett ben på några dygn, så är det typiskt att något gör att det tar lite längre tid än planerat, och så är det mörkt när man kommer fram lik förbannat.
Citera
2026-07-31, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Man har inte hållit säker fart.

Man har inte vidtagit åtgärder för att undvika kollision. Det står inte någonstans att man är undantagen skyldigheten att vidta åtgärd bara för att man inte är medveten om det andra fartyget.Flera rättsfall har tydliggjort det.

Vad är säker fart enligt dig? Och när skulle man ha sänkt farten till denna säkra fart?

Vilka åtgärder är det som du menar att man inte har vidtagit för att undvika kollision?

Du slänger ur dig en massa helt grundlösa anklagelser helt utan några som helst argument om vad som hade varit det korrekta agerandet!
Citera
2026-07-31, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Det är svårare att se snipan i skymning än i dagsljus eller mörker.

Vissa som påstår sig bo därute har skrivit att det ska komma en störtskur precis vid tiden för olyckan, det är troligtvis anledningen till varför de missar varandra.

Skymning sker efter solnedgång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in