2026-07-31, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Vad jag vet så är sidledsbegränsningarna inte offentligt publicerade för svenska farleder.

Jag rekommenderar inte att slicka kattens strandlinje med ett handelsfartyg.

Rent juridiskt är de faktiskt det, i ett fall som detta. Fyrsektorns begränsningar gäller. Som jag förklarat detaljerat i ett eller ett par inlägg.
Citera
2026-07-31, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfie81
Får dålig magkänsla av denna man. Kollat på hans podds insta. Han drar snusk historier om sin bror. Kan ha helt fel- men det luktar dåligt omdöme och kanske alkohol. Är det bara jag som har den känslan. Ha respekt för vatten.❤️

Han är ju komiker, kanske brorsan gillar sånt ?
Citera
2026-07-31, 00:10
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SportquattroS1
Det har ingenting med någonting att göra. Ett kraftverk är ett kraftverk. Varför kan du inte acceptera att Stenungsunds kraftverk är ett kraftverk?

Notera "är", inte "var".

https://sv.wikipedia.org/wiki/Stenungsunds_kraftverk

Kom inte kraftverket in i tråden på grund av hamnen? Eller är du en av dessa som älskar ta trådar off-topic?

Det intressanta i tråden är om oljehamnen tar emot båtar för Vattenfall, nåt de öht inte gjort på decennier.
Sen huruvida man kallar Vattenfall nedlagt eller i en malpåsen de aldrig kommer ta sig ur blir bara ett akademiskt å för tråden ointressant spörsmål
Citera
2026-07-31, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Han är ju komiker, kanske brorsan gillar sånt ?

Ja! Men min magkänsla ropar bröliga snubbar som inte spottar i glaset. Sätter en krona på berusning o alla andra sorgliga faktorer.
Citera
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JulietteHas
Klart på pappan. Yrkesfolket brukar veta vad dom håller på med och om kaptenen inte har en historia av misskötsel eller annat ska han jämföras med en privatperson på semester, som var ute helan dan och ”grillade” eller vad dom nu gjorde… Ute till sent på båten med småbarn

Sen får man ha i åtanke att vissa olyckor är bara olyckor. Man behöver inte leta syndabock när omständigheterna är som dom är
Nu har jag börjat tappa räkningen på hur många gånger jag behövt fråga vad i hela världen det är för fel med att framföra fritidsbåt med barn ombord under kvällstid.
Säg mig, var kan jag läsa om att Polisen upprättat en anmälan om misstänkt grovt sjöfylleri?

Helvete vad med moralkärringar och viktigpettrar vi verkar ha här på forumet...
Citera
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Man får inte cykla på motorvägen. Snipan borde inte få vara mitt i en farled i dåligt väder och mörker.
Det är din åsikt. Dessvärre för dig har du så gott som hela sjöfarts Sverige mot dig.
Citera
2026-07-31, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Eftersom det inte finns målade markeringar på havet så ska vi väl jmf med vägar utan vägmarkeringar där man själv, likt på havet, ser var vägkanten är.

ja du din lilla burthurt korkskalle, så du får kalla mig dum men jag får inte kalla dig korkad. Så typiskt ett trolls modus operandi.

Tja, ingen skillnad, på en väg går det bra att köra ut till asfaltskanten. Men om du nu anser att en väg inte är jämförbar med en farled så borde du ju inte tagit upp jämförelsen till att börja med. Korkskalle!

Dock är det konstaterat att det här finns markeringar, i form av fyrsektorer, funkar ganska precis som målade linjer på vägen faktiskt. Att du sedan återigen helt saknar kompetens för att förstå hur fyrar och fyrsektorer fungerar och ska tillämpas, vilket du redan visat med mer än all önskvärd tydlighet, förändrar inte detta faktum.
Citera
2026-07-31, 00:15
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
ja du din lilla burthurt korkskalle, så du får kalla mig dum men jag får inte kalla dig korkad. Så typiskt ett trolls modus operandi.

Tja, ingen skillnad, på en väg går det bra att köra ut till asfaltskanten. Men om du nu anser att en väg inte är jämförbar med en farled så borde du ju inte tagit upp jämförelsen till att börja med. Korkskalle!

Dock är det konstaterat att det här finns markeringar, i form av fyrsektorer, funkar ganska precis som målade linjer på vägen faktiskt. Att du sedan återigen helt saknar kompetens för att förstå hur fyrar och fyrsektorer fungerar och ska tillämpas, vilket du redan visat med mer än all önskvärd tydlighet, förändrar inte detta faktum.

Men svara då på varför en farled smalnar av ju närmare en fyr du kommer, vit sektor gör ju det.
Smalnar farleden av även på dagtid?
Citera
2026-07-31, 00:16
Medlem
Citat:
Man får inte cykla på motorvägen. Snipan borde inte få vara mitt i en farled i dåligt väder och mörker.

Citat:
Det är din åsikt. Dessvärre för dig har du så gott som hela sjöfarts Sverige mot dig.

Ännu ett fullständigt imbecillt inlägg från trådens korkskalle.

Det där är din åsikt. Men en sak är säker Svempa2014 har INTE hela sjöfarts-sverige emot sig. Tvärtom har han större delen för att inte säga hela sjöfarts-sverige med sig.

En sådan snipa ska INTE vara mitt i farleden i dåligt väder och mörker. Den ska faktiskt aldrig vara mitt i farleden, annat än för det fall och den korta stund som den korsar farleden i 90 grader.

Snipan ska hålla sig vid sidan av farleden, precis som en cyklist inte ska cykla mitt på vägen utan hålla sig till kanten.
Senast redigerad av Veridictores 2026-07-31 kl. 00:19.
Citera
2026-07-31, 00:17
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Rent juridiskt är de faktiskt det, i ett fall som detta. Fyrsektorns begränsningar gäller. Som jag förklarat detaljerat i ett eller ett par inlägg.
Vad med alla farleder som INTE är fyrleder..? Där tänkte du nog inte..
Vad med vit sektor som går över grund, går farleden också på grund då?
Citera
2026-07-31, 00:17
Medlem
Citat:
Men svara då på varför en farled smalnar av ju närmare en fyr du kommer, vit sektor gör ju det.
Smalnar farleden av även på dagtid?

Det här är svaret på den frågan.
Citat:
Att du sedan återigen helt saknar kompetens för att förstå hur fyrar och fyrsektorer fungerar och ska tillämpas, vilket du redan visat med mer än all önskvärd tydlighet, förändrar inte detta faktum.

I övrigt framgår detta i de inlägg jag postat där jag förklarar det här med fyrar och fyrsektorer. Men visst, jag förstår det gick långt över ditt, tomma, huvud.
Citera
2026-07-31, 00:18
Medlem
Citat:
Vad med alla farleder som INTE är fyrleder..? Där tänkte du nog inte..
Vad med vit sektor som går över grund, går farleden också på grund då?

Det här är svaret på dessa frågor
Citat:
Att du sedan återigen helt saknar kompetens för att förstå hur fyrar och fyrsektorer fungerar och ska tillämpas, vilket du redan visat med mer än all önskvärd tydlighet, förändrar inte detta faktum.

I övrigt framgår detta i de inlägg jag postat där jag förklarar det här med fyrar och fyrsektorer. Men visst, jag förstår det gick långt över ditt, tomma, huvud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in