2026-07-30, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Farleden är till både för nyttoseglare å fritidsseglare. Så har det varit i alla tider, inget konstigt med det.
Kommer han från Tjörn å ska till Nordön måste han korsa farleden som går från Marstrand till Uddevalla. Sånt sker tusentals gånger varje sommar…

Men borde inte fritidsbåtar stoppas om det går 1000 stora fartyg per år förbi i farleden?
( Det var nån som skrev att trafiken är så stor och ökar för varje år)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Du är en klok man, du reflekterar över dina påståenden innan vi vet säkert... Jaja, tiden för nog utvisa detta...

B][/b]
Det är första gången någon på FB kallar mig klok, tack.
Men ärligt talat så vet vi ännu inte hur denna olyckan har gått till, det kan vara allt ifrån vårdslöshet, slarv, motorhaveri eller något annat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
I så fall bara av princip. Straffad är han ju redan.

Helt enig. Men det är inte orsak att inte åtala.
Ev berusning kan vara försvårande. Blodprov finns garanterat.
Citera
2026-07-30, 23:34
Medlem
Jo men som en tidigare trådskrivare skrev (erfaren från sjön) att i en snipa när det regnar ser man ingenting och hör ingenting och bara idioter ställer sig ute i regnet... Att passera en farled utan att se eller höra ngt låter märkligt i min värld om så vore fallet...

Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Farleden är till både för nyttoseglare å fritidsseglare. Så har det varit i alla tider, inget konstigt med det.
Kommer han från Tjörn å ska till Nordön måste han karleden som går från Marstrand till Uddevalla. Sånt sker tusentals gånger varje sommar…
Citera
2026-07-30, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Nej det var inte alls vad du skrev.

Då påstår att man kan vara säker på att Katten begränsar farleden västerut.

Men nu förnekar du alltså detta och påstår att farleden är smalare än det du tidigare påstod med säkerhet.

Så om det inte är Katten som begränsar farleden, var är det då, enligt dig?

Ja. Jag borde skrivit att om inte annat så begränsar Katten farleden västerut. Jag var lite väl snabb.
Citera
2026-07-30, 23:35
Medlem
Bukharins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Jag vet bara att där jag bor kör jag inte ens i närheten av farleden där Finlandsfärjorna går. Svallvågorna nära land är stora. Har bara en 5 m båt med 9 hästar.

Man korsar ju när man ser att det är klart. Jag bor nära en annan farled och åker längs den när det är tomt, korsar den mellan större färjor när det går trafik. Gäller bara att hålla koll bakåt så man inte råkar ut för packade brats med dubbla 300-hästare som försöker impa på sina kompisar. Hade nog tagit det rätt lugnt och hållt mig vid ~5-10m djup om det var dålig sikt, samt gått i 7-8 knop så man hinner se ekor och kajaker innan det är för sent.
Citera
Medlem
Ja, du har rätt. Jag tror det bara är pappan som besitter sanningen eftersom han är det enda vittnet. Sedan om han delger det är en annan sak.

Citat:
Ursprungligen postat av Kokekaffe
Det är första gången någon på FB kallar mig klok, tack.
Men ärligt talat så vet vi ännu inte hur denna olyckan har gått till, det kan vara allt ifrån vårdslöshet, slarv, motorhaveri eller något annat.
Citera
Medlem
Då det har varit mycket tjafs om vilka regler som är tillämpliga på sjön och jag inte sett att den är länkad tidigare: "Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om sjövägsregler (TSFS 2009:44)": https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS_2009-44.pdf

Definitionen av trång farled och trångt farvatten är väl inte kristallklar, beror ju på väldigt många faktorer. Huruvida platsen för kollisionen utgör trång farled kan nog bara en domstol avdöma, men min gissning är nog att den kan anses vara trång eftersom en oplanerad akut kursändring för ett större fartyg inte kan ske utan risk.
Citera
Medlem
Har bara följt tråden sporadiskt över denna tragiska olycka.

Jag har vissa funderingar på hur olyckan kunde hända.
Om det är så trångt att man måste ha en lots, varför bäste man på så pass snabbt som man gjorde? Över 10 knop?
Enligt vissa var det regn och mörkt och enligt andra var det inte så.
Om det var regn o dålig sikt, lät man signalhornet ljuda på det stora fartyget?

Borde inte föraren av snipan, hört fartyget?
Lär ju låta en del när en sådan stor bjässe kommer o plöjer genom vattnet.
Citera
2026-07-30, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Jo men som en tidigare trådskrivare skrev (erfaren från sjön) att i en snipa när det regnar ser man ingenting och hör ingenting och bara idioter ställer sig ute i regnet... Att passera en farled utan att se eller höra ngt låter märkligt i min värld om så vore fallet...

Ja låter som självmord eller väldigt onykter.
Citera
2026-07-30, 23:36
Medlem
fululfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Och ansvariga ska få sitt straff

Ja om han hade varit lugn och sansad hade olyckan aldrig hänt
Vi vet ju inte vad som hänt eller hur det hänt än. Du sitter ju bara och småfjärtar ur dig massa dumheter nu. Vi får vänta och se vad Haverikommissionen säger.
Citera
2026-07-30, 23:37
Medlem
piangs avatar
Varför befann sig en fritidsbåt med amatörskeppare i en farled med stora handelsfartyg? Har inget där att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in