2026-07-30, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
70/30 på pappan. Men bara gissning.
70/30 att det blir åtal också.
Det går absolut inte att veta i nuläget, även om många anser sig kunna veta det.

I så fall bara av princip. Straffad är han ju redan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Detta är så korkat. En alkoholiserad familj ger sig ut. Med båt. På fyllan.
Sedan försvarar ni själva företeelsen?
Jag förstår inte.

Vad försvarar jag?

Jag menar att snipan utsätter sig för en onödig risk genom att vara i farleden då ett handelsfartyg färdas där.
Citera
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fululf
Lugn nu. Olyckor händer även erfarna inom alla gebit.
Och ansvariga ska få sitt straff

Ja om han hade varit lugn och sansad hade olyckan aldrig hänt
Citera
2026-07-30, 23:22
Medlem
Jag tror 99% av befolkningen som ej är sjövana inte har en susning. Förhoppningsvis gäller det inte sjöfolk? Vi ska dock inte utesluta tekniskt strul, motorhaveri, det har hänt förr...

Citat:
Ursprungligen postat av Kokekaffe
Vet man inte att det finns farleder som trafikeras av jättestora fartyg som inte kan vända på en femöring eller tvärnita så ska man inte handha något flytetyg över huvud taget. Längs våra vägar, motorvägar som grusvägar, så finns det liksom inte skyltar var 20e meter som säger "Akta dig, det far omkring bilar här!".
Citera
Medlem
Bukharins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
När det passerar så många hundra fartyg i den här farleden borde den ju vara off limits för "semesterskeppare".

Tänker du att man ska åka runt farleden?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det var inte hård vind eller mörker som var problemet här...
6 m/s är fan inte mycket till bralla.
Det var nog drygt 10 m/s. Men ja, med sjövana, försiktighet och sunt förnuft var det absolut inga extrema förhållanden.

Citat:
Borde det inte gå att införa nån app för fritidsskeppare som varnar på mobilen när det kommer stora fraktfartyg ?
Så folk kan stirra ännu mer i sina förbannade mobiler istället för att observera sin omgivning och tänka själva?
Citera
2026-07-30, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Vad försvarar jag?

Jag menar att snipan utsätter sig för en onödig risk genom att vara i farleden då ett handelsfartyg färdas där.
har väl inter stått något i media om pappan är brottsmisstänkt?
Citera
2026-07-30, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Nejdå. Inget fel alls. Men då går det som det gjorde här. Haha
Om han varit ännu onyktrare, då hade olyckan aldrig skett, han hade då däckat och sovit ruset av sig istället för att gett sig iväg.
Så din teori stämmer dåligt isåfall.
Citera
2026-07-30, 23:26
Medlem
Du är en klok man, du reflekterar över dina påståenden innan vi vet säkert... Jaja, tiden för nog utvisa detta...

B][/b]
Citat:
Ursprungligen postat av Kokekaffe
Nej, man självbevarelsedrift och sunt förnuft krävs, annars sorteras man så småningom bort av Darwins lagar. Därmed inte sagt att de drabbade i denna olycka förtjänat något ont eller ens gjort fel, det vet vi inte ännu.
Citera
2026-07-30, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Absolut inte. Det vet alla som varit på sjön.
Sen finns skrivbordsseglare, nån kallade han AI-runkare, som påstår nåt annat men när man ständigt har så mycket fel…
Ofta samma fel som AI gör…

Detta kommer med största sannolikhet klassas som trång farled
Citera
2026-07-30, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bukharin
Tänker du att man ska åka runt farleden?

Jag vet bara att där jag bor kör jag inte ens i närheten av farleden där Finlandsfärjorna går. Svallvågorna nära land är stora. Har bara en 5 m båt med 9 hästar.
Citera
2026-07-30, 23:27
Medlem
Citat:
Gissar du på kaptenen eller pappan i så fall?

Klart på pappan. Yrkesfolket brukar veta vad dom håller på med och om kaptenen inte har en historia av misskötsel eller annat ska han jämföras med en privatperson på semester, som var ute helan dan och ”grillade” eller vad dom nu gjorde… Ute till sent på båten med småbarn

Sen får man ha i åtanke att vissa olyckor är bara olyckor. Man behöver inte leta syndabock när omständigheterna är som dom är
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in