2026-07-30, 22:03
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
FIFA-gänget vill säkert bli mer som amerikanska NFL, som ju är en helt öppet vinstinriktad franchise (och uppbyggt på ett helt annat sätt än europeiska klubbligor i fotboll)

Något åt det hållet skulle jag tro. Skulle inte bli förvånad om x antal länder, som ville betala för sig, skulle vara självskrivna också.
Citera
2026-07-30, 22:03
Medlem
Persimååns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Totalt nonsens.
Haha, det här är varför Uefa går ut med dessa uttalanden. För att sånna som du ska gå i tron om att Uefa är perfekta 😀
Citera
2026-07-30, 22:04
Medlem
Citat:
Jag tror att ett FIFA med privata investerare blir mindre korrupt.

Det kanske är här skon klämmer hos UEFA? Mindre korruption => mindre pengar i UEFA-topparnas fickor.

För fan, FIFA sumpade ju en deal med Electronic Arts på grund av korruption och girighet.

Det ska extremt mycket till för att man ska ha sympati med Electronic Arts i en konflikt.

UEFA och dess medlemsförbund har såklart också problem med korruption - organiserad fotboll verkar särdeles smutsig till och med i relativt "rena" länder - men inom FIFA så är de europeiska förbunden och UEFA ändå en ljuspunkt i detta relativa mörker. FIFA styrs genom att man slussar pengar till mindre förbund utanför Europa och mer eller mindre räknar med att en stor del av dessa pengar hamnar i privata fickor.
Citera
Medlem
gratrunkarns avatar
håppas svergie går i fifa roligare att spela imot argentina en i att spela imot vatikan staten
Citera
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
Frågan är hur mycket han bryr sig om ifall europeiska lagen vill vara med eller inte. Han kommer väl tjäna sina pengar ändå på ett VM utan europa. Kanske till och med många länder tycker det är skönt utan europa. Sen kommer säkert några länder i europa att mutas till att vara med ändå, och så kommer fler och fler att hoppa på tåget medan Sverige och 5 till står utanför.

Vem vet. När den store inkompetenta, korrupta, sexualförbrytaren och lika korrupta Infantino knackar på dörren med en påse pengar, då kan nog det gå hur som helst
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Persimåån
Haha, det här är varför Uefa går ut med dessa uttalanden. För att sånna som du ska gå i tron om att Uefa är perfekta 😀

Nej, du citerade nog fel person.
Citera
2026-07-30, 22:08
Medlem
Citat:
"Tillskansat sig"? Vet du ens vad tillskansat sig betyder?

Jumbojeten var en gåva och den har inte ens tagits i bruk än. Den kommer att användas en kort period i tjänsten och sedan ställas ut på Trumps Presidential Library.

Ja det blir den ju säkert. Lätt för honom att komma undan när det finns så många som sväljer allt vad han säger...
Citera
2026-07-30, 22:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
UEFA och dess medlemsförbund har såklart också problem med korruption - organiserad fotboll verkar särdeles smutsig till och med i relativt "rena" länder - men inom FIFA så är de europeiska förbunden och UEFA ändå en ljuspunkt i detta relativa mörker. FIFA styrs genom att man slussar pengar till mindre förbund utanför Europa och mer eller mindre räknar med att en stor del av dessa pengar hamnar i privata fickor.

Både FIFA och UEFA är korrupta i dagsläget. Din rangordning där FIFA är superkorrupt medan UEFA bara är lite, lite korrupt ger jag inte mycket för.

Däremot skulle inte privata investerare acceptera korruption i hög omfattning. Det är ju deras pengar som försvinner.
Citera
2026-07-30, 22:13
Medlem
Citat:
Både FIFA och UEFA är korrupta i dagsläget. Din rangordning där FIFA är superkorrupt medan UEFA bara är lite, lite korrupt ger jag inte mycket för.

Jag har aldrig sagt att UEFA bara är "lite, lite korrupt". Jag har bara sagt att det är relativt lite korrupt i jämförelse med FIFA och förbunden i Asien, Afrika och Sydamerika.

Citat:
Däremot skulle inte privata investerare acceptera korruption i hög omfattning. De är ju deras pengar som försvinner.

Är investerare lika hårdföra mot korruption när de har en möjlighet att korrumpera tjänstemän i stater och mellanstatliga organisationer? För det är väl snarare där problemet ligger...
Senast redigerad av Flaskback 2026-07-30 kl. 22:16.
Citera
2026-07-30, 22:16
Medlem
Anordna fotbolls-EM varannat år istället och låt övriga världen fortsätta spela VM, kul med fler Amerikanska, Afrikanska och Asiatiska lag i turneringen.
Citera
2026-07-30, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaltKrabban
Pirater mot shejker. Det vore en dröm.

Verkligen! Med 30 minuter långa hydration breaks.
Citera
2026-07-30, 22:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Jag har aldrig sagt att UEFA bara är "lite, lite korrupt". Jag har bara sagt att det är relativt lite korrupt i jämförelse med FIFA och förbunden i Asien, Afrika och Sydamerika.

Är investerare lika hårdföra mot korruption när de har en möjlighet att korrumpera tjänstemän i stater och mellanstatliga organisationer? För det är väl snarare där problemet ligger...

Nonsens, de är i stora drag lika goda kålsupare.

Nej, problemet ligger i stater och mellanstatliga organisationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in