2026-07-30, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Varför ger alla skulden till den lilla båten
Ska den där stora helvetes båten öht gå i de trånga passagerna??

Du har väl läst om Tjörnbron när den blev påkörd? Alltså det är sjöfart, det är farleder. Det ligger oljeraffinaderi inne i Stenungsund, det finns industrier, det kommer lastfartyg osv osv. Någonstans måste de ju gå, Sverige bedriver handel. Fartygen måste ta sig in till hamn. Då går de i farleden, som är anpassad för att vara tillräckligt djup och bred för att vara säker för stora båtar.

Små båtar får också köra i farleden, men de har kanske inte samma behov av det, de går inte så djupt. Och det är kanske inte den bästa platsen att befinna sig när det är mörkt och dålig sikt och man vet att området trafikeras av tunga lastfartyg. Som förare av liten fritidsbåt måste man ha den självbevarelsedriften att man håller undan för stora fartyg, de kan inte stanna eller gira med kort varsel. Håll till höger och ska man korsa en farled så har man väjningsplikt.
Citera
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
Det borde ha funnits, ja. Tycker att det kraftigt lutar åt att fartygets besättning agerat vårdslöst och inte följt gängse sjöregler. Upphinnande har dessutom väjningsplikt. Men vi får avvakta utredning.
Nej, fartyg under 20 meter har väjningsplikt för fraktfartyg i farleder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bennybrandslang
Du kanske skall beskriva var jag har fel...

Du får gråta hur mycket du vill men att så många okunniga kastar skuld och påstår rena falsarier så gagnar det dig att det blir emotsagt.

Att du tycker det är märkligt att fartyget inte noterat fritidsbåten?? Vet du hur begränsad sikten är kring ett 90 m handelsfartyg? Tror du man vrider på nacken och ser allt?

Att du får skov när någon enkelt upplyser om reglerna är lite NPF-varning...
Jaha men dåså, då är ju hela utredningen i onödan. Bara att upplysa haverikommissionen om reglerna: ”gÅ iNte i fArLed vid mÖrkReTs inBrOTt!!!” så kan de lägga ner utredningen

Det ligger liksom i de flestas intressen att utreda olyckan. Det är inte normalt att handelsfartyg kör över mindre båtar utan att ta notis.
Citera
Medlem
Citat:
Hoppas mamman och dottern inte led

Det värsta vore ju om snipan fick motorstopp utan att kunna ta sig därifrån. Att då se fartyget komma närmare och närmare är ingen syn jag skulle vilja önska någon.

Det enda minimalt positiva här är att alla hittats, trots att halva familjen så tragiskt dog.
Citera
2026-07-30, 22:11
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mbabbe
Så det var inte idiotiskt att ge sig ut med familjen i regn och blåst sent på kvällen i den farleden?
Om man skulle ställa frågan till pappan idag så gissar jag att han skulle kanske göra en annan bedömning om han fick vrida tillbaka klockan.
Blir lika dumt som att säga att man inte skulle gått över övergångsstället i kraftigt motljus märxdu blev nedmejad av den bländade bilisten
Citera
2026-07-30, 22:12
Medlem
Nu känner jag att det får räcka med dumheter, som exempelvis att fritidsbåtar inte får befinna sig i farleder. Sannolikt ett flertal olyckliga omständigheter som sammanfallit i denna olycka med så tragisk utgång.

Fartyget Misja Verde har ett djupgående på 3,9 meter olastat.
https://misje.no/wp-content/uploads/2023/06/VERDE-Description-1.pdf

Samma bild fast utan beskärning nertill, vilket ger en viss uppfattning vilket siktfält som råder från bryggan innan någon befinner sig rakt föröver fartyget.
https://misje.no/delivery-of-2nd-new-building-m-v-misje-verde/

Sjökort över aktuellt område. Märket som det pratas om markerar grund på 12 meters djup. Förmodad olycksplats syd-sydost om Katten? Misja Verde har färdats i sydvästlig riktning. Som referens är det 600 meter mellan Hättan och Älgö gavel.
https://ufs.sjofartsverket.se/Current/NoticeDetails?notice=16849&from=register

Har det ens framkommit vilken väg IW25 har gått eller endast spekulationer hittills? Söder om Katten i sydostlig riktning är min tolkning?

Jag vill med detta inte lägga skuld på någon men undrar uppriktigt ifall farleden verkligen är så smal för ett fartyg av denna storlek, att det verkligen inte funnits utrymme för en gir i det hypotetiska fall där besättningen på Misja Verde hade uppmärksammat snipan i tid. Har själv enbart erfarenhet av ”mindre” motorbåtar och segelbåtar (<50 fot).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Ja. Men INTE där olyckan skedde.
Trots infantila AI-preparerade argument förgäves försöker claima motsatsen.
Okej
Inte lätt att veta
Citera
Medlem
Horverkets avatar
Citat:
Tack för info
Som i vägtrafik alltså

Nja, inte riktigt som vägtrafik. COLREG är tydliga med att oavsett vem som har företräde eller dylikt så är alla skyldiga att göra allt de kan för att undvika kollision.

Det råder högerregel till sjöss också, men skulle du som vakthavande styrman upptäcka att fartyget som ska lämna dig företräde ändå inte verkar göra det, så är du skyldig att vidta åtgärder ändå för att inte kollidera. Du kan alltså inte skylla på att det är högerregel om du kolliderat med någon, för att det andra fartyget inte lämnade företräde.
Citera
2026-07-30, 22:13
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyskbullBarrabas
Som erfaren sjöbjörn vill jag bara reda ur en sak här:
Yrkestrafik har INTE på något sätt företräde före civil dito. Det här att ”bröd går före” är skitsnack. Alla ska hålla sig till sjöreglerna, dvs fart, storlek, manöverutrymme mm, annars blir det bara otydligt och rörigt ute på havet.
I det här fallet så ska en snipa hålla undan för fraktfartyg pga av manövreringsförmågan. Men fartyget har även en plikt att ha koll på sin omgivning.
Det har inget att göra med huruvida det ena eller andra skeppet kör kommersiellt.
Håller helt med. Mycket mytbildning å trådsanningar som skapas, gärna med användande av AI för att ”verka beläst”
Citera
Medlem
MyskbullBarrabass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bennybrandslang
Fartyget kan inte väja för något dom inte ser. Och ja, jag har och har haft båt sedan 70-talet.

IW 25an hade inte i farleden att göra! Farleden är till för tung yrkestrafik med garanterade djup.

Att få det till att ett 90 meters fartyg skall hinna väja för en IW är totalt bonkers.

Snipa skall, om nödvändigt, vinkelrätt korsa farleden så snabbt som möjligt.

Jag seglar för tillfället en båt med 2,5 meters djupgående och jag håller mig ändå aldrig i farleden om djupen utanför tillåter och det gör dom i 90% av bohusländska skärgården.

Om du har en önskan att dö... kajka då runt i farlederna i dålig sikt och sent på kvällen... Ingen ser dig och ingen märker när din båt krossas av fartyget.

Fartyget i fråga skulle inte ens känt av min båt. (9 ton)

90% sant.
Men en rätt kalibrerad radar känner lätt av en 7 meters snipa.
Nu var det spöregn och sjö, och antagligen hade de inte finjusterat radarn efter det.
Min kvalificerade gissning är att fraktfartyget kommer klandras för exakt just det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Ovana bilförare får inte köra i mörker har jag för mig.
Borde något liknande införas även på sjön?

Då har du för dig fel.
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Jag är nästan säker på att mamman och flickan blev kvar inuti båten och följde med den till havets botten. De bör ha hittats inuti vraket efter omfattande dykinsatser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in