Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Woods
Jo, och nu sitter jag och väntar intresserat på radar-historiken som man skall inhämta från lastbåten.
Att både lots och besättning uppger att man över huvudtaget inte upptäckt snipan tyder väl på kraftigt regn. Det låter ju som att även båtar av den storleken skall synas på modern radar när man läser om vad utredare (eller var det polis) säger?
Ja, det är inte alls säkert att vi någonsin får se de där radarbilderna tyvärr. De går rakt in i utredningarna. Möjligen om haverikommissionen utreder olyckan och de presenteras den vägen. Jag tvivlar på att denna olycka kommer att leda till åtal. Men omöjligt är det inte. Jag hoppas ju inte det, utan att det kan få stanna vid att det var en tragisk olycka. Men samtidigt vill man ju gärna få ta del av all den information som då blir tillgänglig.
Vad gäller radarn så är det allt annat än självklart. Det är såväl regn som sjö som ställer till det, och sedan har vi radarns täckning, beroende på var på båten den sitter, hur långt före båten den senast kan se snipan, och var befann sig snipan då. Om snipan kom från Tjörn skulle den kunna ha varit i radarskugga bakom Katten t.ex. Antagligen mindre troligt, men kan ju inte uteslutas.