2026-07-30, 21:09
Medlem
Förstår, det låter som en obehaglig känsla. Även om 5 min är ganska lång tid när man är ute på sjöss.

Men egentligen är det helt sjukt att vem som helst får hoppa i en båt och köra ut på havet när det går fartyg av den storleken ute. Kommer va förvånad om inte ngn form av teori kurs kommer krävas för att köra båt inom en 10-årsperiod.

Läste i Aftonbladet att fartyget hade en svensk lots.

Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det är just det som är poängen att det är fullt möjligt att missa ett stort fartyg som kommer bakifrån. Jag har själv gjort det, men det var aldrig någon fara och vi hade gott om tid att väja undan. Men det var ändå den där känslan att shit var kom det där fartyget från. Det räcker med att man inte tittat bakåt på 5 minuter. Är dessutom kapellet uppfällt så minskar sikten radikalt även om det inte regnar och man måste ställa sig upp i takluckan och kolla sig omkring då och då.
Citera
2026-07-30, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Tydligen sparas radar-ekon, så att man i efterhand kan se vad som kunnat/ej kunnat upptäckas på skärmen. Troligen även hur instrumentet är inställt.

Ok, tack. Det bör väl då reda ut en hel del frågetecken tänker jag?
Citera
2026-07-30, 21:15
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simsalabim24
Ok, tack. Det bör väl då reda ut en hel del frågetecken tänker jag?
Det sparas säkert mer data än så, men det är ju väldigt intressant att se om det plötsligt dragit in kraftigt regn, och det kommer garanterat att synas om datan finns där.
Citera
2026-07-30, 21:23
Medlem
Er det sikkert at de har kræsja? Og ikke bare nesten kræsj? Den lille båten har ikke flippa rundt pga bølger fra land og båt? Eller fordi den fikk øye på MISJE VERDE vred om brått og fikk sjøslag.. Noen som har sett det? Eller bare pappans ord? Eller er det bekreftet?

Destination flippa jo rundt og sank fort.
Ser også på gamle bilder at den har mye riper på sidene fra før.
Er det finne vrak rester fra selve materiale av båten, eller bare dyner, klær, tekker osv.
Senast redigerad av Mylillemy 2026-07-30 kl. 21:26.
Citera
2026-07-30, 21:25
Medlem
Bra inlägg. Mkt möjligt...

För oss som är intresserade av det rent juridiska så kommer nog skulden läggas baserat på om motorbåten åkte i samma riktning som fartyget (dvs fartyget var upphinnande och har väjningsplikt) eller om motorbåten korsade farleden tvärs, då kommer motorbåten ha väjningsplikt enligt högerregeln.

https://batutbildning.se/fragor-svar/vajningsregler-pa-havet-hur-fungerar-det/

Oavsett, fruktansvärt tragisk olycka om vädret orsakade denna olycka så att två förare missade varandra.

Citat:
Ursprungligen postat av okidok
+1 på vettigt inlägg, det kryllar ju inte av dem.
Troligt scenario.

Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Ingen i tråden verkar vara vana båtägare.
När du sitter i en sån båt i en störtskur så hamrar det på bra vare sig du är i styrhytten, kajutan eller under kapellet över sittbrunnen.

Det är inget konstigt i att dom som räddade pappan och sonen inte hörde dom strax efter olyckan ca 21.30 för då regnade det kraftigt. Dom hörde dom först strax innan 22 när regnet hade upphört.
Ingen vettig människa sitter ute oskyddad i en störtskur.

Larmet till SOS kom in 22.03 och där kan det ta tid att komma fram för det är kö och värst är det sommarmånaderna. SOS har fått mycket kritik för långa kötider.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/hard-kritik-mot-sos-tar-for-lang-tid-att-svara/

Jag är fd båtägare till en båt med kapell över sittbrunnen och bakåt eller åt sidan ser man ingenting vid sånt regn genom plastfönstren.
I kajutan eller förpiken hör man ingenting när regnet vräker ner annat än regnets hamrande.

Mitt antagande att mamman och dottern låg i förpiken är enbart för att det är bekvämast där vid sånt väder.
Ingen jag känner bland sjöfolket har flytväst på när man ligger i kajutan för det blir för obekvämt.

Pappan och sonen var troligen i styrhytten och pga det hamrande regnet varken såg eller hörde dom någonting bakåt eller åt sidan.
Framåt var det också dålig sikt för torkarbladen hinner inte ta undan när det är en störtskur.
Citera
2026-07-30, 21:25
Medlem
Många löjliga kommentarer.

Är klockan 21:30 och det spöregnar så ser man inte speciellt mycket. Det blir mörkt. Titta ut genom ett fönster nästa gång det spöregnar kl.21:30.

Sedan lägger du till att du sitter i en liten sketen båt med vindrutetorkare som är 80% sämre än en bils vindrutetorkare.

Det vettiga om su kör båt då är att leta sig närmre land, slänga ankare och vänta till regnet avtar. Inte svårare än så. Man ska ha koll på vädret.

Men i detta fall kan det ju varit så att dit de skulle var ganska nära och tyckte att en övernattning var överdrivet. Isåfall kan man ju hamna i ett sådant där läge var man riskerat liv o lem i onödan. .
Citera
2026-07-30, 21:26
Medlem
https://www.gp.se/nyheter/vastsverige/haverikommissionen-utreder-batolyckan-utanfor-tjorn.d2136032-ed74-4b18-b339-fb601df6f537

Blir säkert bra för de brukar ju ha förslag på förbättringar.
Senast redigerad av Svempa2014 2026-07-30 kl. 21:28.
Citera
Medlem
Otroligt tragiskt. En hel familj som inte blir sig lik efter detta. Jag kunde inte låta bli att titta på bilderna på mammans publika instagramkonto fast jag vet att man inte borde. Så tragiskt att se nytagna bilder av en familjeidyll och sedan detta. Mina tankar går till familjen och anhöriga.
Citera
Medlem
Jag tror det bara finns ett vittne till detta och det är pappan som ligger på sjukhus. Din teori är inte omöjlig.

Citat:
Ursprungligen postat av Mylillemy
Er det sikkert at de har kræsja? Og ikke bare nesten kræsj? Den lille båten har ikke flippa rundt pga bølger fra land og båt? Eller fordi den fikk øye på MISJE VERDE og fikk sjøslag.. Noen som har sett det? Eller bare pappans ord? Eller er det bekreftet?

Destination flippa jo rundt og sank fort.
Ser også på gamle bilder at den har mye riper på sidene fra før.
Er det finne vrak rester fra selve materiale av båten, eller bare dyner, klær, tekker osv.
Citera
2026-07-30, 21:28
Medlem
Varför ger alla skulden till den lilla båten
Ska den där stora helvetes båten öht gå i de trånga passagerna??
Citera
2026-07-30, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Ja visst så kan det vara. Men om de ville svänga men inte kunde så var de ju medvetna om faran, och borde i så fall ha slängt sig av innan kollisionen. Allt tyder väl nu på att de inte såg fartyget komma, mamman och dottern blev ju kvar i båten.
Slängt sig av? Tror du sannolikheten till överlevnad är större då?
Citera
2026-07-30, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Varför ger alla skulden till den lilla båten
Ska den där stora helvetes båten öht gå i de trånga passagerna??

Det var väll en farled eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in