2026-07-30, 19:25
Medlem
Supplex-Iuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilostolen
Du virrar till det. Det var fritidsbåten som blev påkörd pga att lastfartyget inte anpassade farten, och kaptenen underlät att hålla utkik.

Du virrar till det ännu mer när du försöker blanda in finlandsfärjor och kanoter.

Blev påkörd pga att den låg i lastfartygets väg utan att upptäckas av lotsen eller kaptenen. Fartyget har gått precis den kurs och hastighet som var förväntad. Det är därför man inte vågar ge sig ut i farleder vid dåligt väder. Speciellt inte utan radarreflektorer och starka lanternor på lång pinne (eller AIS).

Inte mindre tragiskt eller oväntat än när MC-förare blir påkörda när de kör så att de inte uppmärksammas i trafiken. Hjälper ingen att den som kör på borde haft bättre uppsikt.

Har man en liten båt som inte säkert syns och vill ligga i en farled med stora båtar är det däremot lättare att kolla om det finns några stora båtar på väg i samma farled med AIS, än att hålla koll på bilar med halvblinda pensionärer. (En helt annan situation om det hade varit en Axobar 37a i 40 knop med en full norrman vid rodret som klippte båten)

Som förare väljer man vilka risker man vill ta, och de valen får man nog leva med om man överlever. Tragiskt utav helvete, men som kapten har man ansvaret för säkerheten för alla i båten.
Citera
2026-07-30, 19:28
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
KBV001 har legat still där ett par timmar. Och nu kommer dykfartyget också.

Nu är det fullt pådrag där. 4 båtar KBV 428, 497, 001 och Fatboy

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:11.694/centery:57.947/zoom:17
Citera
2026-07-30, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SentientAnalytica
Kan ni sluta med det här båttjafset och fokusera på sakfrågan? Ingen bryr sig om hur det hände, det har redan hänt. Båten har, så att säga, åkt.
Är den döda kvinnan R*m*n* Z*rm*n eller inte?!?

Jag är bara intresserad hur det gick till, eftersom jag vill undvika uppleva samma sak.

Jag har absolut noll intresse i att frossa i en familjs tragedi. Det är obehagligt att såna som ni finns i vårt samhälle.
Citera
2026-07-30, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flb3455
Så, hur har olyckan gått till? Teorier:
1. Snipan skulle korsa farleden och pappan missbedömer fartygets eller sin egen fart och snipan blir påkörd från sidan.
2. Pappan hade ankrat(trodde han) och driver ut i farleden pga hård blåst och blir ’påkörd’ av fartyget från något håll.
3. När snipan korsar farleden så tar bensinen slut eller motorn krånglar och helt plötsligt dyker det upp ett fartyg och pang.
4. Snipan blir påkörd snett bakifrån. Dålig sikt+ ouppmärksamhet. Eller.
5. Snipan blir påkörd bakifrån.
6. Snipan låg på fel sida i farleden och blir påkörd framifrån.

Hur som helst så är det nog bara träflisor kvar av snipan. Att ruffen skulle vara hel och någon skulle vara fast där är osannolikt.Det hade inte hjälpt att dykt tidigare alltså! Det är svårt, om inte omöjligt att hitta en hel människa i det virrvarr av rester som finns kvar av båten. Det måste vara ungefär som att bli överkörd av ett tåg på land, fast i vattnet .
Klantskallen som skulle ut och åka just där och då, i det vädret och blåsten. Men det blir nog en bra show av det hela.

Några långsökta alternativ bör man ju faktiskt vara öppen för:

7. En tredje båt kör på snipan mellan 21:30-22:00. (Och smiter)

8. Snipan kör på något. Ett grund, en stock, en mina, etc varianter.

9. Olycka ombord, som t ex en explosion.

Huvudteorin är väl att fraktfartyget var inblandat, men alternativ finns ju.
Senast redigerad av Burkgurka 2026-07-30 kl. 19:32.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Ställer jag helt upp på.

Ställer jag nästan helt upp på men tror nog inte riktigt på topp 5. G
Inklusive inloppen till Göteborg, Sundsvall, Stockholm, Luleå etc så ligger den på plats tio.
Citera
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist

KBV032 var där innan och har möjlighet för bärgning. Vad jag vet så har inte KBV001 det.
Citera
2026-07-30, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Hur vet du att de var upphinnande? Är det fastställt att snipan gick söderut?

Hur vet du att de inte hade utkik?

Återigen har jag inte ursäktat något utan förklarat hur det fungerar. Skulden kommer inte läggas på någon enstaka part, det gör den aldrig vid kollisioner till sjöss.

Regel 17 säger till exempel att även det fartyg som är stand on, dvs ska hålla kurs och fart vid möte, ska göra allt den rimligen kan för att undvika kollision när det är uppenbart att åtgärder från endast väjande fartyg inte längre räcker för att undvika kollision.

Det är därmed vid en kollision till sjöss omöjligt att endast lägga skulden på en part och därmed är ditt fjantiga snack om victim blaming något som stipuleras i lagen av imo.

Jag vet såklart inte det till 100% men det stod tidigare i tråden, att det var så det gått till enligt ”säker källa”. Det verkar också mest sannolikt, anser jag. Flera i tråden har också vittnat om att de varit med om liknande. Och att fartygen inte verkat ha tagit någon hänsyn alls.

Men vi här i tråden kommer väl aldrig få läsa någon rapport så helt säker kan såklart inte jag eller någon annan utan insyn bli. Men enligt artiklar hävdar ju också besättningen initialt att de INTE upptäckt snipan, samt att enbart lots och kapten befunnit sig på bryggan. Har inte framkommit någon info om att någon utkik fanns på plats. Jag gör antagandet utifrån den info som finns.

Tråkigt och problematiskt att du anser victim blaming vara fjantigt. Beskyller du offret vid våldtäkt också? Självklart ska man som fritidsbåtsskeppare göra allt man kan för att hålla sig undan, men det betyder ju inte att besättningen på fartyget i detta fall inte samtidigt kan ha begått fel? Det märkliga är att de inte verkar ha upptäckt snipan öht. Om de inte ljuger och smet dvs.
Citera
2026-07-30, 19:30
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Läs regel 17 och regel 9 i internationella sjövägsreglerna

Men din tjomme. Så här står det:

Håll styrbord: Ett fartyg som färdas i en trång farled eller kanal ska hålla sig på styrbords sida, så nära den yttre gränsen som är säkert.Mindre båtar: Fartyg under 20 meter och segelfartyg får inte hindra ett stort fartyg som enbart kan föras på ett säkert sätt i den trånga farleden.Fiske och kryssning: Fiskebåtar får inte blockera farleden, och fartyg får inte korsa en farled om det hindrar mötande trafik.Omkörning: Om en omkörning kräver att det framförvarande fartyget måste medverka för att det ska ske på ett säkert sätt, ska det ikappinnande fartyget signalera sin avsikt.

Observera ordet trång.

Krav på kurs och fart: Det fartyg som har väjningsrätt (har företräde) ska behålla sin kurs och sin hastighet.När det väjningspliktiga fartyget inte agerar: Om det uppstår en situation där du märker att båten som ska väja inte gör det i tid, får du som har företräde själv gira eller sakta in för att undvika en krock.Krav på egen åtgärd: Om krocken blir oundviklig enbart genom den andra båtens åtgärd, måste det företrädesberättigade fartyget vidta egna undanmanövrar.Särskild svängregel: Om en undanmanöver blir nödvändig vid korsande kurser, ska du om möjligt undvika att svänga åt babord för ett fartyg som närmar sig på din babordssida.
Citera
2026-07-30, 19:31
Medlem
Orkar inte läsa över 1 300 inlägg men har läst en del och har en fråga, och endast till de experter som jag ser finns i tråden.

Väjningsreglerna till sjöss säger väl tydligt att en kollision mellan snipan och handelsfartyget är det väl oerhört klarlagt att det är snipan som har väjningsplikt?

Ber om ursäkt om detta redan skrivits om i tråden.

Edit: lustigt att vid exakt samma tidpunkt jag postade dök inlägget upp som bekräftar mina egna tankar och funderingar. Skulle iofs vara trevligt med fler kommentarer från experter så vi kan klargöra detta.
Senast redigerad av Sall2001 2026-07-30 kl. 19:34.
Citera
2026-07-30, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist

Strax väster om farledens mitt. Då ligger vraket där då. Det antyder i så fall att kvinnan flöt upp tidigare idag. De uttryckte sig dock som om att hon hittades vid vraket.
Citera
2026-07-30, 19:34
Medlem
C189s avatar
Citat:
Läs regel 17 och regel 9 i internationella sjövägsreglerna

Läs mina tidigare inlägg. Jag har redan konstaterat att det finns undantag om det är trångt, grunt etc, så du ber mig läsa om något jag redan konstaterat..

Jag har även frågat om det är en trång farled, då jag inte vet, för regel 9 gäller inte farleder, bara trånga farleder. Annars råder regel 13.
Citera
2026-07-30, 19:35
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Strax väster om farledens mitt. Då ligger vraket där då. Det antyder i så fall att kvinnan flöt upp tidigare idag. De uttryckte sig dock som om att hon hittades vid vraket.

Hon hittades redan igår em/kväll. I anslutning till olycksplatsen strax öst om Katten.
Då låg polis och kbv stilla på platsen ett par timmar. Nämnde det igår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in