Citat:
Ursprungligen postat av
Venator
Och du får det till att jag utifrån detta har en uppfattning i skuldfrågan? Finns ju inget i det inlägget som handlar om skuldfrågan. Absolut ingenting.
Jag har nog inte i något enda inlägg tagit ställning till frågan om skuld till olyckan.
I varje inlägg försöker du ju antyda något om skuld:
"Men vad hade transpondern gjort för nytta här? Den stora båten hade tyvärr inte kunnat stanna eller svänga för att förhindra olyckan"
"Går man mycket på natten, i stora farleder eller över öppet vatten är det däremot klokt att ha en AIS-mottagare ombord för att själv se de större fartygen i god tid och kunna hålla sig undan. Dessutom är det lite intressant att se vad det är för fartyg man ser."
"
Så är det sannolikt vad gäller anledningen till att de saknade flytväst och fullt legitimt. Men jag hade fel i att det inte fanns uppgifter om att det saknas flytväst. Som BombaySapphire påtalade så finns det tidigare i tråden att nyhetssajten STO skrev:"
"Jag funderar på om det var en kollision i vanlig mening, eller om snipans skeppare försökte gå akter om lastfartyget men kom för nära"
"Självklart är det så som Anonymf säger, och ingen här vet heller om de hade flytväst eller inte så de anklagelserna kan ni spara tills det kommer besked"
"Hade man uppmärksammat snipan från bryggan på stora båten kunde man ha fått ut en MOB-båt (Man-Over-Board) och börjat sökandet direkt men jag gissar att de omkomna följde vraket ner i djupet så det hade i så fall inte gjort någon skillnad för dem"
"Kommer de från sidan och rakt in under bogen kan de nog mycket väl missas. Kraftig regnskur minskar sikten ännu mer och uppmärksamheten är riktad framåt mot farleden och mot radarn."
"Finns väl ingen information om att de skulle saknat lanternor? Och även om de haft det hade handelsfartyget varken hunnit gira eller bromsa."
"Men det är alltid mindre marginaler i mörker och dåligt väder med dålig sikt. Ett motorhaveri i stilla väder på dagen är ett rejält irritationsmoment men behöver inte vara mer. På natten och i dåligt väder kan det snabbt bli livsfara, oavsett hur stabil båten är."
"Mycket spekulationer om flytväst eller inte på de som saknas. Jag håller med om att det ofta är rimligt att ta av flytvästen om man ska sova under däck i en trång koj, även under gång i dåligt väder. Men grejen är att vi vet inget om i detta. De kan mycket väl ha haft flytväst men ingen flytväst i världen räddar den som är instängd i ruffen på en sjunkande båt, kanske redan med skador på huvud eller armar och ben. Rent teoretiskt kan det till och med vara flytvästens som fastnat i något och förhindrar räddning. Situationen är extrem och kan inte jämföras med några vanliga fall där flytvästar är räddningen."
"Ja, det är hon. Längd 108 meter. Inget man svänger undan med i första taget."