2026-07-30, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Nej. Det är inget dråp att bli påkörd.
Ouppmärksamt att inte märka något kanske ja, men det var ju en jävla skillnad i storlek mellan båtarna. Om du kör en Finlandsfärja och blir påkörd av en kanot märker du troligen inte det heller.

Du virrar till det. Det var fritidsbåten som blev påkörd pga att lastfartyget inte anpassade farten, och kaptenen underlät att hålla utkik.

Du virrar till det ännu mer när du försöker blanda in finlandsfärjor och kanoter.
Citera
2026-07-30, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Det var dock inte mörkt, 21:30. Skymning möjligtvis. Men jag har varit med om att nästan blivit rammad av en Vaxholmsbåt som kom snett bakifrån. Då var det också skymning och regn och vi satt i hytten. Dock inte jag som var kapten på båten. Men otroligt läskigt och vi lyckades styra undan med kanske 10 meters marginal. Vaxholmsbåten körde bara sin kurs rakt fram. Den väjde aldrig.

Det är ju inte helt klartlagt hur det låg till med sikten. Var det tunga regnmoln och hällregn, eller var det ljust och uppehåll?

Paret som larmade först säger att det var ljust och uppehåll när de hörde rop på hjälp och att regnet och mörkret kom strax efter att KBV anlänt platsen.

Men det är inte helt solklart vad som gällde vid tidpunkten för olyckan, vad gäller siktförhållandena.
Citera
2026-07-30, 18:45
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Du tillhör alltså den generation som inte kan ta till dig ny teknik och använda den på ett säkert och tillförlitligt sätt. jaja, då vet vi det. Det förtar dock inte teknikens förträfflighet och användbarhet. Du är nog tämligen ensam om att anse att det hade varit dumt att använda en sådan tjänst för att undvika denna olycka, vilket mycket väl kunde ha varit effekten.
Du är både dryg och okunnig, det sitter en plotter i snipan vilken är vida överlägsen en mobiltelefon (eller padda) vid navigering. Av flera anledningar.
Citera
2026-07-30, 18:47
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Det är ju inte helt klartlagt hur det låg till med sikten. Var det tunga regnmoln och hällregn, eller var det ljust och uppehåll?

Paret som larmade först säger att det var ljust och uppehåll när de hörde rop på hjälp och att regnet och mörkret kom strax efter att KBV anlänt platsen.

Men det är inte helt solklart vad som gällde vid tidpunkten för olyckan, vad gäller siktförhållandena.
Finns det ingen väderradar man kan titta bakåt i tiden med? Med Windys kan jag bara backa 24 timmar...
Citera
2026-07-30, 18:49
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det var vi flera som enades om igår att det är troligast. Sedan kom (visserligen obekräftade) uppgifter i tråden, om att de var på väg till hemmahamnen, från bekanta någonstans på Tjörns ostsida, och då ter det sig inte helt orimligt att de korsade farleden på olycksplatsen.

Om det är så så blir det ju verkligen en freak accident. Att de skulle ha försökt hinna framför bulkfartyget och blivit träffade i sidan.
Citera
2026-07-30, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Hårt trafikerad led var det ju inte 21.30 när olyckan skedde.

Det går en del större båtar emellanåt men HÅRT TRAFIKERAD är den inte.
Till och från Stenungsund går ungefär EN större båt per dag.
Uddevalla likaså eller färre.

De är de enda 2 hamnarna av nån som helst storlek

Nja. Lite fler fartyg kommer nog och går där ändå
Citera
2026-07-30, 18:51
Medlem
Så, hur har olyckan gått till? Teorier:
1. Snipan skulle korsa farleden och pappan missbedömer fartygets eller sin egen fart och snipan blir påkörd från sidan.
2. Pappan hade ankrat(trodde han) och driver ut i farleden pga hård blåst och blir ’påkörd’ av fartyget från något håll.
3. När snipan korsar farleden så tar bensinen slut eller motorn krånglar och helt plötsligt dyker det upp ett fartyg och pang.
4. Snipan blir påkörd snett bakifrån. Dålig sikt+ ouppmärksamhet. Eller.
5. Snipan blir påkörd bakifrån.
6. Snipan låg på fel sida i farleden och blir påkörd framifrån.

Hur som helst så är det nog bara träflisor kvar av snipan. Att ruffen skulle vara hel och någon skulle vara fast där är osannolikt.Det hade inte hjälpt att dykt tidigare alltså! Det är svårt, om inte omöjligt att hitta en hel människa i det virrvarr av rester som finns kvar av båten. Det måste vara ungefär som att bli överkörd av ett tåg på land, fast i vattnet .
Klantskallen som skulle ut och åka just där och då, i det vädret och blåsten. Men det blir nog en bra show av det hela.
Citera
2026-07-30, 18:52
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Och du får det till att jag utifrån detta har en uppfattning i skuldfrågan? Finns ju inget i det inlägget som handlar om skuldfrågan. Absolut ingenting.

Jag har nog inte i något enda inlägg tagit ställning till frågan om skuld till olyckan.

I varje inlägg försöker du ju antyda något om skuld:

"Men vad hade transpondern gjort för nytta här? Den stora båten hade tyvärr inte kunnat stanna eller svänga för att förhindra olyckan"

"Går man mycket på natten, i stora farleder eller över öppet vatten är det däremot klokt att ha en AIS-mottagare ombord för att själv se de större fartygen i god tid och kunna hålla sig undan. Dessutom är det lite intressant att se vad det är för fartyg man ser."

"
Så är det sannolikt vad gäller anledningen till att de saknade flytväst och fullt legitimt. Men jag hade fel i att det inte fanns uppgifter om att det saknas flytväst. Som BombaySapphire påtalade så finns det tidigare i tråden att nyhetssajten STO skrev:"

"Jag funderar på om det var en kollision i vanlig mening, eller om snipans skeppare försökte gå akter om lastfartyget men kom för nära"

"Självklart är det så som Anonymf säger, och ingen här vet heller om de hade flytväst eller inte så de anklagelserna kan ni spara tills det kommer besked"

"Hade man uppmärksammat snipan från bryggan på stora båten kunde man ha fått ut en MOB-båt (Man-Over-Board) och börjat sökandet direkt men jag gissar att de omkomna följde vraket ner i djupet så det hade i så fall inte gjort någon skillnad för dem"

"Kommer de från sidan och rakt in under bogen kan de nog mycket väl missas. Kraftig regnskur minskar sikten ännu mer och uppmärksamheten är riktad framåt mot farleden och mot radarn."

"Finns väl ingen information om att de skulle saknat lanternor? Och även om de haft det hade handelsfartyget varken hunnit gira eller bromsa."

"Men det är alltid mindre marginaler i mörker och dåligt väder med dålig sikt. Ett motorhaveri i stilla väder på dagen är ett rejält irritationsmoment men behöver inte vara mer. På natten och i dåligt väder kan det snabbt bli livsfara, oavsett hur stabil båten är."

"Mycket spekulationer om flytväst eller inte på de som saknas. Jag håller med om att det ofta är rimligt att ta av flytvästen om man ska sova under däck i en trång koj, även under gång i dåligt väder. Men grejen är att vi vet inget om i detta. De kan mycket väl ha haft flytväst men ingen flytväst i världen räddar den som är instängd i ruffen på en sjunkande båt, kanske redan med skador på huvud eller armar och ben. Rent teoretiskt kan det till och med vara flytvästens som fastnat i något och förhindrar räddning. Situationen är extrem och kan inte jämföras med några vanliga fall där flytvästar är räddningen."

"Ja, det är hon. Längd 108 meter. Inget man svänger undan med i första taget."
Citera
2026-07-30, 18:52
Medlem
Lägger man sig för natten på öster sida om ön ”Katten” när det går fartyg i farleden?
Lägger man sig inte väster om därav? Eller grundar det upp där?

Av erfarenhet så är det ju annars riktigt strömt vatten vid Älgö gavel och inåt..
Citera
2026-07-30, 18:53
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Om det är så så blir det ju verkligen en freak accident. Att de skulle ha försökt hinna framför bulkfartyget och blivit träffade i sidan.
Eller av någon anledning missbedömt CPA, eller fått motorhaveri på exakt fel ställe. Om sikten var nära noll är det ju minst sagt våghalsigt att korsa farleden.
Vill hitta en väderradar som går att backa till aktuell tidpunkt...
Citera
2026-07-30, 18:54
Medlem
Stämmer det att två hade flytväst men inte de andra två?
Citera
2026-07-30, 18:56
Medlem
”Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Det är just pga svårigheter att bromsa som det finns regler om att små båtar inte ska vara ivägen för stora i trånga farleder...

Hur menar du att ett större handelsfartyg, säg strax under 200m, ens ska kunna ta sig mellan Uddevalla och havet en fin sommardag då leden är fullknökad av fritidsbåtar, om de ska köra så sakta att det är omöjligt att köra på någon?”

Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Det jag skrev i inlägget var en fråga, inte ett påstående, du ser det genom frågetecknet på slutet.

Det ligger inte på mig att skapa sjölagar.

Men att ha lagar som ändå inte följs, eller bara följs när man tycker det är lämpligt för en själv?

Finns det regler måste ju alla följa dom också, annars sker det naturligtvis olyckor.

Hur fartyg tar sig hit å dit är knappst mina problem...
De har fått sina lagar och regler att följa.

Jag håller med Cutthethroat här. Och @ShijieMeng69 - det är ju bara i princip halva juni till halva augusti som det är många fritidsbåtar ute. Resten av året är det inte alls så. Därför kan man ju tycka att även de stora fartygen bör/måste ta viss hänsyn till detta faktum. Det ligger väl i deras eget intresse att inte köra på någon.

Positivt dock att du ser sambanden och inte tycker att det är bra någonstans. Dvs detta med prispress och effektivisering in absurdum inom handelssjöfarten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in