2026-07-30, 18:21
Medlem
Lopphunds avatar
De flesta i denna tråden är landkrabbor plattfötter bryggseglsre transvestiter ni vet inte ett smack om sjöfart det är ta mig fan ynkligt
Generell regel är att alla fritidsbåtar väjer för kommersiell sjötrafik punkt detta är en förfärlig olycka men skuldfrågan är glasklar det är dessutom inget märkligt att färdas i en farled 21.30 på västkusten detta gör tusentals varje år
Sjökapten
Citera
2026-07-30, 18:23
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
I Sverige finns inga regler om att bära flytväst. I Norge däremot så måste alla under 16 år som befinner sig på en båt mindre än 8m ha flytväst på sig.
Regeln gäller även om du är över 16år, dvs alla
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Vi vet inte var de skulle eller var de hade varit. Men om de kom från Katten och skulle mot Brattön så måste de väl korsa farleden?

En gissning är att de navigerat efter sjökortet och sjömärken och legat mitt i farleden och blivit påkörda bakifrån. Det verkar så extremt märkligt om de bara skulle korsa farleden och inte märka att det kommer ett stort fartyg eller hinna gira undan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
Då är det mentaliteten det är fel på. Att pengar går före säkerhet och eventuella liv. Du behöver inte svara drygt på andras kommentarer som inte håller med dig bara för att du är partisk och uppenbarligen jobbar inom sjöfarten. Dessutom har alla rätt till sin åsikt. Obehaglig mentalitet som verkar råda inom sjöfarten. Kommit fram inte minst i denna tråd. Bergakungen och Busbosse har de mest kloka och sansade argumenten.

Det är en tyvärr realiteten för pga omfattande omvärldskonkurrens och prispress. Jag har inte inte nägonstans skrivit qtt jag stöder detta eller tycker det är bra. Jag anser att det är skit, precis som du.

Jag informerar dig och andra om hur det fungerar i praktiken för att ni inte naivt ska sitta och tro att det inte finns några faror att röra sig i handelssjöfartens farleder.

Du kan se det som en sorts hård omtanke om dig för att du ska minimera risken att hamna i en liknande olycka.
Citera
Medlem
Ska man verkligen ha flytväst nere i ruffen? Om båten skulle sjunka är de ju omöjligt att ta sig ut om man tex behöver dyka.
Citera
2026-07-30, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Postades länken redan igår? I vilka inlägg då? De hittar inte jag. Märkligt bara att ingen enda kunde lämna en enda saklig referens på alla mina frågor. Och nu när jag har presenterat en länk som visar FAKTA, ska trollen fortsätta posta inlägg med tomma påståenden utan en enda saklig referens. Beklämmande, milt uttryckt.
Fakta presenterades dock långt innan du var sist på bollen. Du har bara hållit på och varit besserwisser, och ifrågasatt allt som handlade om att olyckan skedde 30-40 minuter före första larmet.

Att det varit svårt för många att presentera länkar idag, för att stilla din autism. Är för att för icke betalande gick det bara att se 24 timmar bakåt i tiden.

Nu var ju DrBush betalande. Och var vänlig nog att lägga upp en skärmbild kl 17:16 för din skull.
Citera
2026-07-30, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Regeln gäller även om du är över 16år, dvs alla

Okej, de kanske har uppdaterat den. När den kom gällde det bara under 16 år.
Citera
2026-07-30, 18:25
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lopphund
De flesta i denna tråden är landkrabbor plattfötter bryggseglsre transvestiter ni vet inte ett smack om sjöfart det är ta mig fan ynkligt
Generell regel är att alla fritidsbåtar väjer för kommersiell sjötrafik punkt detta är en förfärlig olycka men skuldfrågan är glasklar det är dessutom inget märkligt att färdas i en farled 21.30 på västkusten detta gör tusentals varje år
Sjökapten
Skuldfrågan glasklar...??
Å du e sjökapten?

Mycket tyder på att lastfartyget var upphinnande å då lär han inte gå helt fri från ansvar.
Mitt tips är att båda klandras...
Citera
2026-07-30, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Hårt trafikerad led var det ju inte 21.30 när olyckan skedde.

Det går en del större båtar emellanåt men HÅRT TRAFIKERAD är den inte.
Till och från Stenungsund går ungefär EN större båt per dag.
Uddevalla likaså eller färre.

De är de enda 2 hamnarna av nån som helst storlek

Du tycker inte att Wallhamn räknas som "av nån som helst storlek"?

Och jo, det är absolut en hårt trafikerad farled. Här går ett stort antal fartyg, dygnt runt, varje dygn. Det är en av Sveriges mest trafikerade farleder! Just för att den servar inte mindre än tre industriella hamnar. Totalt sker grovt räknat ca 2000 passager av större fartyg genom farleden varje år.

Du snackar som vanligt bara skit utifrån total okunskap.
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lopphund
Sjökapten

Som bryggseglare fick jag lära mig att "störst går först" på sjön. Eftersom de inte kan avvika från farleden hur som helst och inte kan stanna på en femöring heller.
Citera
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Okej, de kanske har uppdaterat den. När den kom gällde det bara under 16 år.

Nej, lagen kom 2015 å hade ingen åldersgräns

https://www.skippo.se/nyheter/klubbat-ny-lag-om-flytvast-i-norge

Du blandar nog ihop med lagen om förarbevis
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Man kan tycka att man inte ska behöva det, men, JO, är man ute i mörker i dåligt väder i en farled som Hakefjorden och kör i farleden, då ska man absolut oroa sig för att bli rammad bakifrån av ett lastfartyg.

Seriöst, till och med Tjörnbron blev rammad...
Det var dock inte mörkt, 21:30. Skymning möjligtvis. Men jag har varit med om att nästan blivit rammad av en Vaxholmsbåt som kom snett bakifrån. Då var det också skymning och regn och vi satt i hytten. Dock inte jag som var kapten på båten. Men otroligt läskigt och vi lyckades styra undan med kanske 10 meters marginal. Vaxholmsbåten körde bara sin kurs rakt fram. Den väjde aldrig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in