2026-07-30, 18:08
Medlem
Balisers avatar
Det talas tyst i medierna om de direkta orsakerna till bränderna.
Det vill säga att de antänds av individer på ett medvetet sätt.
I Frankrike har ett hundratal personer gripits, exempelvis.
Istället diskuteras grundorsaken till bränderna som påstås vara den globala uppvärmningen. Då menar man att omfattningen inte hade varit så stor annars.
Bäddar man inte då för att dölja det faktum att bränderna faktiskt antänds i regel? Är det syftet? Att dölja att man tänder på för att väcka uppmärksamhet och medvetande?
Citera
2026-07-30, 18:17
Medlem
Onanikrems avatar
Tror jag inte (då avskyr jag ändå klimataktevister av hela mitt hjärta och skulle gärna limma fast dem någonstans i ödemarken)

Troligare är idioter som inte begriper det är dumt att grilla när det är fnöske torrt i markerna, rökare som dräller fimpar runt sig eller uttråkade babbar ungefär som de som slår sönder busskurer, fast här upphöjt till 100 (lite som deras hämnd mor samhället för de är dumma i huvudet och inte klarat skolan, inte har något jobb och inte tjänar några pengar)
Citera
2026-07-30, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Troligare är idioter som inte begriper det är dumt att grilla när det är fnöske torrt i markerna, rökare som dräller fimpar runt sig eller uttråkade babbar ungefär som de som slår sönder busskurer, fast här upphöjt till 100 (lite som deras hämnd mor samhället för de är dumma i huvudet och inte klarat skolan, inte har något jobb och inte tjänar några pengar)
Båda typerna existerar, det är därför som skogsbränderna är värre i år än vad de har varit tidigare. Sen är det väl idiotiskt både att grilla när det är torrt samt att sätta eld på skogen för att skylla på "global uppvärmning". Babbar och miljömuppar är hjärndöda hela bunten.
Citera
2026-07-30, 18:37
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Istället diskuteras grundorsaken till bränderna som påstås vara den globala uppvärmningen. Då menar man att omfattningen inte hade varit så stor annars.
Bäddar man inte då för att dölja det faktum att bränderna faktiskt antänds i regel? Är det syftet? Att dölja att man tänder på för att väcka uppmärksamhet och medvetande?
Jag tror det är sådana där preppers som ligger bakom.
Dom vill ju att jorden ska gå under, så dom får chansen att försöka överleva med alla sina dyra knivar.
Citera
2026-07-30, 19:23
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Hur vet du att de som har gripits tände eld på skogen med flit? Det vet du inte, du spekulerar bara. En mer rimlig förklaring är att de misstänks för slarv med grillar o dyl.
Citera
2026-07-30, 19:50
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Hur vet du att de som har gripits tände eld på skogen med flit? Det vet du inte, du spekulerar bara. En mer rimlig förklaring är att de misstänks för slarv med grillar o dyl.
Så du menar att de tänder på grillar omedvetet, sömngångare då eller?
Läs innantill och dra inte förhastade slutsatser. Jag skrev inte med flit.
Citera
2026-07-30, 19:57
Medlem
okok1s avatar
När det brann mkt i Sverige har jag för mig att det var tågen som var orsaken.
Citera
2026-07-30, 19:58
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Så du menar att de tänder på grillar omedvetet, sömngångare då eller?
Läs innantill och dra inte förhastade slutsatser. Jag skrev inte med flit.
Nej, jag menar att de t.ex. har använt en grill när det så klart inte är tillåtet med tanke på det rådande väderläget. Det händer att det råkar tar eld i naturen när människor gör upp eld. Men det har du aldrig hört talas om?
Citera
2026-07-30, 20:12
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Nej, jag menar att de t.ex. har använt en grill när det så klart inte är tillåtet med tanke på det rådande väderläget. Det händer att det råkar tar eld i naturen när människor gör upp eld. Men det har du aldrig hört talas om?
Gör dig inte dummare än innan. Att slänga en fimp i skogen är en lika medveten handling som att sätta eld på den med flit. Skillnaden ligger i avsikt. Hittar man inte acceleratorer är det svårt att bevisa avsikt. Kan du hålla dig on topic nu?
Citera
2026-07-30, 20:15
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Gör dig inte dummare än innan. Att slänga en fimp i skogen är en lika medveten handling som att sätta eld på den med flit. Skillnaden ligger i avsikt. Hittar man inte acceleratorer är det svårt att bevisa avsikt. Kan du hålla dig on topic nu?
Topic är bl.a. att det antyds en omfattande verksamhet från pyromaner, det saknas dock bevis för den åsikten. Håll dig till topic själv annars åker du ut jävligt snabbt.
Citera
2026-07-30, 20:22
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Tror jag inte (då avskyr jag ändå klimataktevister av hela mitt hjärta och skulle gärna limma fast dem någonstans i ödemarken)

Det är väl precis just så de skulle vilja att vi resonerar?
Citera
2026-07-30, 20:24
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Jag tror det är sådana där preppers som ligger bakom.
Dom vill ju att jorden ska gå under, så dom får chansen att försöka överleva med alla sina dyra knivar.
Inte otänkbart rent tekniskt eller vad gäller målet. Men då borde de väl ställa till betydligt mer elände på alla sätt och vis?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in