Citat:
Dennett ligger nära Objektiva list-teorier och var absolut inte någon Hedonistisk utilitarist.
han såg människor som varelser som utvecklar verkliga mål och värden genom evolution, kultur och reflektion. Han var skeptisk till att reducera allt värde till en enda dimension, som njutning. I stället skulle han säga att ett gott liv handlar om att utveckla och leva efter värden som blivit en del av den person man är. Jämför gärna hans definition av fri vilja.
Det centrala i Dennetts teori om fri vilja är inte att vi är fria från orsaker, utan att vi är varelser som kan utveckla och omforma sina motiv.
Jag trodde du läst Dennetts verk…
Jag tror inte att vi är oense om att ett motivationssystem är nödvändigt. Det jag invänder mot är att du gör ett obefogat steg från "nödvändigt" till "uttömmande".
Att ingen handling kan ske utan ett fungerande belöningssystem säger väldigt lite om vad handlingen handlar om. Du beskriver villkoren för att motivation ska kunna existera, inte innehållet i motivationen.
Du säger att "all handling är reducerbar till detta". Där skiljer vi oss.
Att en handling realiseras genom ett belöningssystem innebär inte att dess motiv bäst förklaras av belöningssystemet. Det är samma misstag som att tro att eftersom alla datorprogram ytterst körs på elektriska kretsar så är elektroniken den bästa förklaringen av vad programmet gör.
Dennetts poäng är just att evolutionen har skapat organismer som kan internalisera mål. När lojalitet, sanning eller ansvar blivit en del av en människas kognitiva arkitektur är de verkliga motiv på den nivå där beteendet ska förklaras.
Belöningssystemet gör dessa motiv möjliga, men det ersätter dem inte.
Jag håller alltså med om fundamentet. Jag håller inte med om reduktionen. Ett fundament är inte detsamma som en fullständig förklaring.
han såg människor som varelser som utvecklar verkliga mål och värden genom evolution, kultur och reflektion. Han var skeptisk till att reducera allt värde till en enda dimension, som njutning. I stället skulle han säga att ett gott liv handlar om att utveckla och leva efter värden som blivit en del av den person man är. Jämför gärna hans definition av fri vilja.
Det centrala i Dennetts teori om fri vilja är inte att vi är fria från orsaker, utan att vi är varelser som kan utveckla och omforma sina motiv.
Jag trodde du läst Dennetts verk…
Jag tror inte att vi är oense om att ett motivationssystem är nödvändigt. Det jag invänder mot är att du gör ett obefogat steg från "nödvändigt" till "uttömmande".
Att ingen handling kan ske utan ett fungerande belöningssystem säger väldigt lite om vad handlingen handlar om. Du beskriver villkoren för att motivation ska kunna existera, inte innehållet i motivationen.
Du säger att "all handling är reducerbar till detta". Där skiljer vi oss.
Att en handling realiseras genom ett belöningssystem innebär inte att dess motiv bäst förklaras av belöningssystemet. Det är samma misstag som att tro att eftersom alla datorprogram ytterst körs på elektriska kretsar så är elektroniken den bästa förklaringen av vad programmet gör.
Dennetts poäng är just att evolutionen har skapat organismer som kan internalisera mål. När lojalitet, sanning eller ansvar blivit en del av en människas kognitiva arkitektur är de verkliga motiv på den nivå där beteendet ska förklaras.
Belöningssystemet gör dessa motiv möjliga, men det ersätter dem inte.
Jag håller alltså med om fundamentet. Jag håller inte med om reduktionen. Ett fundament är inte detsamma som en fullständig förklaring.
I din välanvända mixer blandar du nu ihop vad som karaktäriserar ett gott liv med hur motivation för handling i grunden ska förstås.
Då är vi inte överens. Att saker kan förklaras på olika nivåer innebär inte att det underliggande fundamentet försvinner, ty utan det briserar hela bygget. Att det finns omedelbara "internaliserade" motiv av varjehanda slag medför inte att nödvändigheten i den grundläggande mekanismen för handling plötsligt upplöses.
Du kan inte instämma i att grundläggande motivation är nödvändig för handling och samtidigt påstå att den inte är det.
Jag känner inte till att Dennett bekände sig till någon objective list -teori. Han var utpräglad naturalist, vad det nu innebär i sammanhanget. Men för aktuell sak spelar det ingen roll. Att naturalisten Dennett skulle mena att intentionella system med abstrakta mål frikopplar handlingar från basal motivation kan jag aldrig någonsin tänka mig.
Som jag visade innan du lämnade walk over på frågeställningarna om fri vilja, så uttryckte han i "Just Deserts" klart och tydligt att han motiverade sin sin ståndpunkt hur samhället bör organiseras med "kontraktuell regelutilitarism". Och därmed blev min uppfattning närmast ekvivalent med hans och vad som då återstår av den så kallade kompatibilismen har ännu ej besvarats.