Citat:
Ursprungligen postat av
Mannock
Jag håller inte riktigt med dig om att den samlade bilden är 15 sekunder. Uppskattningarna pendlar från att de sprang "direkt när de kom fram" till 1 minuts väntetid. Så givet vad befälhavaren behövde göra innan han kunde ge order så tycker jag att det snarare talar för en halv minuts väntetid. Kjell Ö behövde ta sig ut, få kontakt samt order från Gösta S (som i sin tur var ute och orienterade sig om läget vid det här laget) och därefter ge order till mannarna inne i piketbussen. Men, detta är ju en uppskattning från oss båda så vi får väl vara överens om att vi har olika uppfattning här, då det är svårt att komma fram till en exakt tid.
Peter Wikström: 5 - 6 sekunder (A14205-3 den 11 mars 1986).
Klas Gedda: cirka en minut (EAE9671-1 den 26 augusti 1988).
Claes Djurfeldt: 10 sekunder (A14205-2-A den 11 mars 1986).
Jan Hermansson: Ingen uppgift.
Leif Svensson: Ingen uppgift.
Kjell Östling: Högst 30 sekunder. Snarare 15 - 30 sekunder (A14205 den 13 mars 1986).
Taxiföraren Hans Johansson: 15 - 20 sekunder (E9979-B den 14 mars 1986). 10 - 15 sekunder någonting då, ja kanske 20 sekunder (E9979-G den 15 oktober 1986).
Klas Geddas uppgift två och ett halvt år senare är otillförlitlig.
Citat:
Alltså, det finns en problematik med Helins berättelse. Trots att han var konsekvent i sin berättelse genom åren så går den inte ihop. Du pekar på delar där den inte går ihop och att Helin agerat annorlunda än vad han säger att han gjort. Jag hävdar samma sak, fast i annan del av berättelsen.
Skillnaden tycker jag blir att du anpassar Helins berättelse för att få ihop en viss händelsekedja som det i övrigt inte finns stöd för. Alltså, det skulle kunna vara så som du presenterar det, men du har inget egentligt stöd för det. Det är en tes.
I mitt fall pekar jag konkret på LAC-bandet. Janne Hedlund blir uppringd av LAC 23.24.44 och vid den tidpunkten finns inget IM om skottlossning på Sveavägen på skärmen. Det är en väldigt stark grund för att Helins IM ej skickats vid ett skede som han själv hävdar att han gjorde (och som du instämmer i vad Helin säger, trots att du hävdar att han lämnar inkorrekt berättelse i andra delar). Därför undrar jag om du har en specifik uppfattning kring varför det inte finns ett IM på skärmen 23.24.44 när du samtidigt instämmer i att Helin skickat sitt IM sedan tidigare?
Det är klart att Ulf Helins berättelse inte går ihop (som den framstår i förhöret den 13 mars 1986 och i juristkommissionens förhör). Ingen seriös journalist har intervjuat Helin.
Jag påstår inte att Helins ingripandemeddelande var sänt 23.24. Jag påstår att hans IM
inte var sänt 23.24 (varken meddelandet om händelsen eller meddelandena om piket 1230 och piket 3230 var sända 23.24).
Helin kan inte ha sänt dessa meddelanden förrän 23.25.10 (som du själv konstaterar). När Jan Hedlunds samtal med Kenneth Ed var slut. Helin uppgav själv (i förhöret den 13 mars) att han sände sitt områdesanrop direkt efter (
"i omedelbar anslutning till") sitt IM om händelsen. Han kan inte ha sänt meddelandena om piket 1230 och piket 3230 förrän hans områdesanrop var sänt.
Det finns inga möjliga alternativ. Tidsstämplarna för meddelandena om piket 1230 och 3230 ändrades från 23.25 till 23.23. Samma tid som den automatiska tiden för händelsen (när Helin började skriva i slutet av samtalet med Järfälla taxi). Skälet till ändringen vet bara Helin (ett skäl kan ha varit att han inte ville att piketerna skulle se sena ut). Det var inte ovanligt eller misstänkt att tidsstämplar ändrades en minut eller två. Det var rutin. Hur väl motiverad ändringen var varierade från fall till fall.
Helin visste inte vem brottsoffret var när han ändrade. Ingen frågade om han ändrade. Vissa läser förhör som en sjuåring läser Kalle Anka (inte du hoppas jag). Vittnen anklagas alltid för uteblivna svar på uteblivna frågor och oklara svar på oklara frågor. Aldrig förhörsledaren. Alltid den som förhörs. Läs vad folk skrev om Inge Mårelius och förhöret den 14 mars 1986. Inge säger sex gånger att GM väntade. Förhörsledaren frågar inte var GM väntade.
Länninge frågade inte vem som svarade Solna taxi (trots att Länninge visste den 13 mars att Solna taxi fick svar). Länninge frågade inte om motringningen till Järfälla taxi. Länninge frågade inte om tidsstämplarna ändrades. Etcetera.
Citat:
Angående ambulansen så kanske det spelar mindre roll för den totala diskussionen. Men om A951 inte lämnade mordplatsen förrän tidigast 23.29 så innebär det att de stod stilla och väntade på mordplatsen, med Olof, Lisbeth och alla ambulansmän ilastade i en minut (eller längre). Detta strider ju helt och hållet mot vad de sysslar med. Det finns heller inga vittnen som säger att ambulansen stod stilla och väntandes i en minut efter ilastning (det är nog en sådan sak som flera hade reagerat på skulle jag vilja påstå). Utöver det kan man på LAC-bandet höra en mycket upprörd och uppjagad Peter A. Att han i det sinnestillståndet bara skulle stå stilla och inte köra iväg under en minuts tid låter helt orimligt.
Att sirénerna inte skulle ha hörts på LAC-bandet är otänkbart. Det sätter en nedre gräns för avfärden vid cirka 23.28.40. Annars håller jag med dig. Avfärden måste ha skett ganska snabbt när ilastningen var klar. Det är möjligt att den fortsatte till 23.28.30. Sjukvårdaren
Kenneth Lavrell från A912 hoppade in i patientutrymmet på A951 för att hjälpa sjukvårdaren Christer Eriksson. Lisbeth Palme krävde att få följa med A951. Föraren i A912 Maria Degerman ville att Lisbeth skulle följa med A912 (det var rutin att patienter och anhöriga färdades i olika ambulanser om två eller flera var tillgängliga).
Kenneth Lavrell var med om en hel del.