2026-07-30, 08:53
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Engström stämplade ut ca 23:19. Vi vet att han befinner sig bakom Palme när Palme skjuts. Detta kan man försöka trolla bort men för att lyckas krävs metafysisk expertis.

Som du ser krävs inte det.

Varför Stig Engström stämplade ut 23.20 och inte 23.19
Citera
2026-07-30, 09:00
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Prova och prata med en bekant i en minut och 20 sekunder och se hur mycket ni hinner med. Jobb, resor, barn och matchen på tv.

Frågan gällde uttrycket "ett par minuter" och vad det betyder på svenska.

Inte hur mycket man hinner prata med en bekant under en minut och 20 sekunder.

Om du är osäker kan du fråga en expert.
Citera
2026-07-30, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Frågan gällde uttrycket "ett par minuter" och vad det betyder på svenska.

Inte hur mycket man hinner prata med en bekant under en minut och 20 sekunder.

Om du är osäker kan du fråga en expert.

Då fastställer Lebel med hjälp av experter att någon minut kan vara 10 och ett par minuter omöjligt kan vara 1 min 30 sek. Du funderar aldrig över det ologiska? Ungefär som DBG. Bara totalt övertygad om sin egen förträfflighet. Fascinerande
Citera
2026-07-30, 09:40
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Då fastställer Lebel med hjälp av experter att någon minut kan vara 10 och ett par minuter omöjligt kan vara 1 min 30 sek. Du funderar aldrig över det ologiska? Ungefär som DBG. Bara totalt övertygad om sin egen förträfflighet. Fascinerande

Bara en person som är övertygad om sin egen förträfflighet tror att Flashbacks läsare vill veta hur mycket man hinner prata med en bekant under en minut och 20 sekunder.
Citera
2026-07-30, 09:59
Medlem
Citat:
Bara en person som är övertygad om sin egen förträfflighet tror att Flashbacks läsare vill veta hur mycket man hinner prata med en bekant under en minut och 20 sekunder.

Jag tror att alla kan se vem av oss som tvärsäkert hävdar saker. Hyfsat tydligt när man läser dina inlägg.
Citera
2026-07-30, 10:40
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Jag tror att alla kan se vem av oss som tvärsäkert hävdar saker. Hyfsat tydligt när man läser dina inlägg.

Jag tror att alla kan se vem av oss som saknar argument.

Hyfsat tydligt när man läser dina inlägg.
Citera
2026-07-30, 13:03
Medlem
Mannocks avatar
Citat:
Det var redan rött när radiobil 2520 körde mot rött i korsningen Sveavägen - Kungsgatan en kort stund tidigare (A14203-A och A14203-1-A). Ambulans A951 kan inte ha väntat länge.

Enligt Helin kontaktade han inte Koci förrän piket 3230 var framme vid mordplatsen (bröderna Poutiainen frågade 1988).

Poliserna i piket 3230 lämnade olika uppgifter om väntetiden innan de började springa. Den samlade bilden är 15 sekunder. Det får stöd av taxiföraren Hans Johansson (10 - 20 sekunder). Körtiden bör ha varit cirka 30 sekunder (600 meter och 72 km/h). "De hade fritt fram och stod på ordentligt" (A14205).

Jag håller inte riktigt med dig om att den samlade bilden är 15 sekunder. Uppskattningarna pendlar från att de sprang "direkt när de kom fram" till 1 minuts väntetid. Så givet vad befälhavaren behövde göra innan han kunde ge order så tycker jag att det snarare talar för en halv minuts väntetid. Kjell Ö behövde ta sig ut, få kontakt samt order från Gösta S (som i sin tur var ute och orienterade sig om läget vid det här laget) och därefter ge order till mannarna inne i piketbussen. Men, detta är ju en uppskattning från oss båda så vi får väl vara överens om att vi har olika uppfattning här, då det är svårt att komma fram till en exakt tid.

Citat:
Helin avvaktade inte mellan samtalet med Järfälla taxi (som slutade 23.23.10) och områdesanropet (som sändes "i omedelbar anslutning till" ingripandemeddelandet 23.25.10). Under tiden var han upptagen med fylleristen på Centralstationen, samtalet från Solna taxi och motringningen till Järfälla taxi.

Alltså, det finns en problematik med Helins berättelse. Trots att han var konsekvent i sin berättelse genom åren så går den inte ihop. Du pekar på delar där den inte går ihop och att Helin agerat annorlunda än vad han säger att han gjort. Jag hävdar samma sak, fast i annan del av berättelsen.

Skillnaden tycker jag blir att du anpassar Helins berättelse för att få ihop en viss händelsekedja som det i övrigt inte finns stöd för. Alltså, det skulle kunna vara så som du presenterar det, men du har inget egentligt stöd för det. Det är en tes.

I mitt fall pekar jag konkret på LAC-bandet. Janne Hedlund blir uppringd av LAC 23.24.44 och vid den tidpunkten finns inget IM om skottlossning på Sveavägen på skärmen. Det är en väldigt stark grund för att Helins IM ej skickats vid ett skede som han själv hävdar att han gjorde (och som du instämmer i vad Helin säger, trots att du hävdar att han lämnar inkorrekt berättelse i andra delar). Därför undrar jag om du har en specifik uppfattning kring varför det inte finns ett IM på skärmen 23.24.44 när du samtidigt instämmer i att Helin skickat sitt IM sedan tidigare?

Citat:
Ambulanslarmet till A912 sändes av Claes Bystedt i LAC 23.24.44. Kenneth Ed i LAC ringde Jan Hedlund i SBC 23.24.40 - 23.25.10. Efter Eds samtal med Järfälla taxis växeltelefonist Ann-Louise Paulsson 23.23.40 - 23.24.20 och ett kort samtal med Bystedt. Sjukvårdaren Kenneth Lavrell i A912 meddelade Bystedt att de var på väg 23.26.27.

Ambulans A912 körde efter A951 (utan blåljus och sirén) när ambulanserna lämnade mordplatsen. A912 passerade Eastmanska institutet på Dalagatan 11 (1650 meter från mordplatsen via Odenplan enligt Google Maps) när larmoperatören Gia Carneström i LAC anropade föraren i A912 Maria Degerman. Hon svarade "912 Eastmanska" 23.31.17. Degerman förklarade att "vi är två bilar och vi är inne på Sabb nu". Sabbatsbergs sjukhus var 1800 meter från mordplatsen via Odenplan.

Ambulans A951 kan inte ha lämnat mordplatsen tidigare än 23.29. Då hade snittfarten varit mindre än 47 km/h. Förutsatt att A951 nådde "Sabb" 23.31.17. Degerman hade ögonkontakt med A951 längs vägen och körde samma väg. Hon var inte mer än några hundra meter efter. En försiktig uppskattning är att A951 lämnade mordplatsen mellan 23.28.40 och 23.29.00. Före 23.28.30 är omöjligt. Ingen sirén hörs på LAC-bandet när föraren i A951 Peter Andersson (numera Nordström) talar med Carneström.

Angående ambulansen så kanske det spelar mindre roll för den totala diskussionen. Men om A951 inte lämnade mordplatsen förrän tidigast 23.29 så innebär det att de stod stilla och väntade på mordplatsen, med Olof, Lisbeth och alla ambulansmän ilastade i en minut (eller längre). Detta strider ju helt och hållet mot vad de sysslar med. Det finns heller inga vittnen som säger att ambulansen stod stilla och väntandes i en minut efter ilastning (det är nog en sådan sak som flera hade reagerat på skulle jag vilja påstå). Utöver det kan man på LAC-bandet höra en mycket upprörd och uppjagad Peter A. Att han i det sinnestillståndet bara skulle stå stilla och inte köra iväg under en minuts tid låter helt orimligt.

Angående avsaknaden av sirener och motorljud på LAC-bandet när Peter A pratar så kan man ju konstatera att Lisbeth, som sitter bredvid honom, hörs mycket lågt trots att hon sitter så nära samt att hon skriker, som Peter A hävdar. Detta kan väl tolkas som att mikrofonens upptagning av ljud var begränsad och kan förklara varför man inte hör så mycket andra ljud som man annars skulle kunna förväntas höra.
Citera
2026-07-30, 17:31
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannock
Jag håller inte riktigt med dig om att den samlade bilden är 15 sekunder. Uppskattningarna pendlar från att de sprang "direkt när de kom fram" till 1 minuts väntetid. Så givet vad befälhavaren behövde göra innan han kunde ge order så tycker jag att det snarare talar för en halv minuts väntetid. Kjell Ö behövde ta sig ut, få kontakt samt order från Gösta S (som i sin tur var ute och orienterade sig om läget vid det här laget) och därefter ge order till mannarna inne i piketbussen. Men, detta är ju en uppskattning från oss båda så vi får väl vara överens om att vi har olika uppfattning här, då det är svårt att komma fram till en exakt tid.

Peter Wikström: 5 - 6 sekunder (A14205-3 den 11 mars 1986).

Klas Gedda: cirka en minut (EAE9671-1 den 26 augusti 1988).

Claes Djurfeldt: 10 sekunder (A14205-2-A den 11 mars 1986).

Jan Hermansson: Ingen uppgift.

Leif Svensson: Ingen uppgift.

Kjell Östling: Högst 30 sekunder. Snarare 15 - 30 sekunder (A14205 den 13 mars 1986).

Taxiföraren Hans Johansson: 15 - 20 sekunder (E9979-B den 14 mars 1986). 10 - 15 sekunder någonting då, ja kanske 20 sekunder (E9979-G den 15 oktober 1986).

Klas Geddas uppgift två och ett halvt år senare är otillförlitlig.

Citat:
Alltså, det finns en problematik med Helins berättelse. Trots att han var konsekvent i sin berättelse genom åren så går den inte ihop. Du pekar på delar där den inte går ihop och att Helin agerat annorlunda än vad han säger att han gjort. Jag hävdar samma sak, fast i annan del av berättelsen.

Skillnaden tycker jag blir att du anpassar Helins berättelse för att få ihop en viss händelsekedja som det i övrigt inte finns stöd för. Alltså, det skulle kunna vara så som du presenterar det, men du har inget egentligt stöd för det. Det är en tes.

I mitt fall pekar jag konkret på LAC-bandet. Janne Hedlund blir uppringd av LAC 23.24.44 och vid den tidpunkten finns inget IM om skottlossning på Sveavägen på skärmen. Det är en väldigt stark grund för att Helins IM ej skickats vid ett skede som han själv hävdar att han gjorde (och som du instämmer i vad Helin säger, trots att du hävdar att han lämnar inkorrekt berättelse i andra delar). Därför undrar jag om du har en specifik uppfattning kring varför det inte finns ett IM på skärmen 23.24.44 när du samtidigt instämmer i att Helin skickat sitt IM sedan tidigare?

Det är klart att Ulf Helins berättelse inte går ihop (som den framstår i förhöret den 13 mars 1986 och i juristkommissionens förhör). Ingen seriös journalist har intervjuat Helin.

Jag påstår inte att Helins ingripandemeddelande var sänt 23.24. Jag påstår att hans IM inte var sänt 23.24 (varken meddelandet om händelsen eller meddelandena om piket 1230 och piket 3230 var sända 23.24).

Helin kan inte ha sänt dessa meddelanden förrän 23.25.10 (som du själv konstaterar). När Jan Hedlunds samtal med Kenneth Ed var slut. Helin uppgav själv (i förhöret den 13 mars) att han sände sitt områdesanrop direkt efter ("i omedelbar anslutning till") sitt IM om händelsen. Han kan inte ha sänt meddelandena om piket 1230 och piket 3230 förrän hans områdesanrop var sänt.

Det finns inga möjliga alternativ. Tidsstämplarna för meddelandena om piket 1230 och 3230 ändrades från 23.25 till 23.23. Samma tid som den automatiska tiden för händelsen (när Helin började skriva i slutet av samtalet med Järfälla taxi). Skälet till ändringen vet bara Helin (ett skäl kan ha varit att han inte ville att piketerna skulle se sena ut). Det var inte ovanligt eller misstänkt att tidsstämplar ändrades en minut eller två. Det var rutin. Hur väl motiverad ändringen var varierade från fall till fall.

Helin visste inte vem brottsoffret var när han ändrade. Ingen frågade om han ändrade. Vissa läser förhör som en sjuåring läser Kalle Anka (inte du hoppas jag). Vittnen anklagas alltid för uteblivna svar på uteblivna frågor och oklara svar på oklara frågor. Aldrig förhörsledaren. Alltid den som förhörs. Läs vad folk skrev om Inge Mårelius och förhöret den 14 mars 1986. Inge säger sex gånger att GM väntade. Förhörsledaren frågar inte var GM väntade.

Länninge frågade inte vem som svarade Solna taxi (trots att Länninge visste den 13 mars att Solna taxi fick svar). Länninge frågade inte om motringningen till Järfälla taxi. Länninge frågade inte om tidsstämplarna ändrades. Etcetera.

Citat:
Angående ambulansen så kanske det spelar mindre roll för den totala diskussionen. Men om A951 inte lämnade mordplatsen förrän tidigast 23.29 så innebär det att de stod stilla och väntade på mordplatsen, med Olof, Lisbeth och alla ambulansmän ilastade i en minut (eller längre). Detta strider ju helt och hållet mot vad de sysslar med. Det finns heller inga vittnen som säger att ambulansen stod stilla och väntandes i en minut efter ilastning (det är nog en sådan sak som flera hade reagerat på skulle jag vilja påstå). Utöver det kan man på LAC-bandet höra en mycket upprörd och uppjagad Peter A. Att han i det sinnestillståndet bara skulle stå stilla och inte köra iväg under en minuts tid låter helt orimligt.

Att sirénerna inte skulle ha hörts på LAC-bandet är otänkbart. Det sätter en nedre gräns för avfärden vid cirka 23.28.40. Annars håller jag med dig. Avfärden måste ha skett ganska snabbt när ilastningen var klar. Det är möjligt att den fortsatte till 23.28.30. Sjukvårdaren Kenneth Lavrell från A912 hoppade in i patientutrymmet på A951 för att hjälpa sjukvårdaren Christer Eriksson. Lisbeth Palme krävde att få följa med A951. Föraren i A912 Maria Degerman ville att Lisbeth skulle följa med A912 (det var rutin att patienter och anhöriga färdades i olika ambulanser om två eller flera var tillgängliga). Kenneth Lavrell var med om en hel del.
Senast redigerad av Lebel 2026-07-30 kl. 18:26.
Citera
2026-07-30, 18:11
Medlem
Pinkeponkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Jag tror att du är förvirrad.

LJ säger aldrig att GM måste ta tagit just Regeringsgatan. Han verkar snarare vara inne på Johannesgatan eftersom han säger att GM måste ha tagit av norrut. Och det är bara Johannesgatan som man endast kan ta norrut från David Bagares gata.

Han vet bara att GM var borta när han kom till David Bagare och att han knappast kan ha fortsatt rakt fram. För då hade han sett honom.

Om LJ hade väntat i två minuter på Luntmakargatan hade han aldrig haft en chans att se GM även om han fortsatt rakt fram på David Bagares gata. Det hade inte ens varit nära.

Problemet med LJs resonemang är att eftersom GM har ett försprång på minst 23 s så är det i princip kört för LJ att se vart GM tar vägen även om han börjar springa direkt. Han är redan för långt efter. Enda möjligheten att se något är om GM stannar eller börjar gå.

Att LJ ens tror att han borde sett GM om han sprungit mot Regeringsgatan visar att han inte fattar hur kort tid det tar för GM att försvinna. Om han t ex tror det tar GM 2 minuter att nå Regeringsgatan är det ju fullt möjligt för honom att leva i tron att han borde sett GM även om han dröjde en minut.
Citera
2026-07-30, 18:34
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Problemet med LJs resonemang är att eftersom GM har ett försprång på minst 23 s så är det i princip kört för LJ att se vart GM tar vägen även om han börjar springa direkt. Han är redan för långt efter. Enda möjligheten att se något är om GM stannar eller börjar gå.

Att LJ ens tror att han borde sett GM om han sprungit mot Regeringsgatan visar att han inte fattar hur kort tid det tar för GM att försvinna. Om han t ex tror det tar GM 2 minuter att nå Regeringsgatan är det ju fullt möjligt för honom att leva i tron att han borde sett GM även om han dröjde en minut.

Du har missförstått.

LJ säger att han borde ha sett GM om GM fortsatt David Bagare rakt fram och tagit trappan som finns i den gatans förlängning. Inte att han borde ha sett honom om han tagit Regeringsgatan.

Den trappan börjar nästan 200 meter från trappkrönet vid Emilia Broomés trappor (det riktiga namnet på trappan mellan Tunnelgatan och Malmskillnadsgatan).

För att avverka den sträckan på 23 sekunder hade GM behövt hålla minst 30 kilometer i timmen hela vägen. Det gjorde han garanterat inte. De snabbaste spelarna i fotbolls-VM nyss kom upp i cirka 35 km/t som högst. Och det var när de sprintade max med fotbollsskor på perfekt underlag.

LJ gör alltså en helt korrekt uträkning i huvudet och visar att han har god lokalkännedom.

Samtidigt kan han inte vänta för länge om han ska ha någon chans att se GM om han hade fortsatt rakt fram.

Att LJ gör den bedömningen visar alltså implicit att han anser att han började springa nästan direkt.
Senast redigerad av Knattarna 2026-07-30 kl. 18:40.
Citera
2026-07-30, 20:50
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken

Knattarna glömmer skälet att Lars Jeppsson väntade vid Luntmakargatan och skälet att Lars sedan följde efter. När Lars hörde skotten stod han vid sydvästra hörnet av korsningen Tunnelgatan - Luntmakargatan. Några steg väster om Luntmakargatan. På södra sidan av manskapsbodarna (högra sidan sett från mordplatsen). Han såg att en person föll till marken. Lars hörde stegen av en man som närmade sig på andra sidan bodarna. Stegen av en man. Gärningsmannen passerade korsningen, fortsatte mot trappan och försvann bakom skjulet med containern.

Lars flyttade sig snabbt till nordöstra hörnet av korsningen. Där fick han åter syn på GM. Mindre än tio sekunder senare. Samtidigt såg han att Luntmakargatan var tom. Då hade GM hunnit ett tiotal steg uppför trappan. Lars följde GM med blicken till krönet (E15-C). När GM nådde krönet vred han på huvudet och gjorde ett "snabbt ögonkast" över höger axel. Lars gömde sig lika snabbt bakom skjulet med containern. Han var "tveksam" om GM såg honom alls (E15-B).

Några sekunder gick. Lars tittade fram. Då var GM borta. Lars vände sig åter mot Sveavägen. Självklart ville han veta vad som hände där. Mycket hände där. Fler och fler strömmade till. Vad som inte hände där var att någon sprang efter GM. "Det var därför jag sprang efter honom för det var ingen annan som gjorde nånting", förklarade Lars i förhöret den 4 april (E15-B). Lars väntade sig att någon skulle springa efter GM. Han väntade en stund. När ingen annan sprang efter GM bestämde sig Lars för att göra ett försök. Inte för att Lars räknade med att se vart GM tog vägen. För att ingen annan försökte att se vart GM tog vägen.
Citera
2026-07-30, 22:17
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Knattarna glömmer skälet att Lars Jeppsson väntade vid Luntmakargatan och skälet att Lars sedan följde efter. När Lars hörde skotten stod han vid sydvästra hörnet av korsningen Tunnelgatan - Luntmakargatan. Några steg väster om Luntmakargatan. På södra sidan av manskapsbodarna (högra sidan sett från mordplatsen). Han såg att en person föll till marken. Lars hörde stegen av en man som närmade sig på andra sidan bodarna. Stegen av en man. Gärningsmannen passerade korsningen, fortsatte mot trappan och försvann bakom skjulet med containern.

Lars flyttade sig snabbt till nordöstra hörnet av korsningen. Där fick han åter syn på GM. Mindre än tio sekunder senare. Samtidigt såg han att Luntmakargatan var tom. Då hade GM hunnit ett tiotal steg uppför trappan. Lars följde GM med blicken till krönet (E15-C). När GM nådde krönet vred han på huvudet och gjorde ett "snabbt ögonkast" över höger axel. Lars gömde sig lika snabbt bakom skjulet med containern. Han var "tveksam" om GM såg honom alls (E15-B).

Några sekunder gick. Lars tittade fram. Då var GM borta. Lars vände sig åter mot Sveavägen. Självklart ville han veta vad som hände där. Mycket hände där. Fler och fler strömmade till. Vad som inte hände där var att någon sprang efter GM. "Det var därför jag sprang efter honom för det var ingen annan som gjorde nånting", förklarade Lars i förhöret den 4 april (E15-B). Lars väntade sig att någon skulle springa efter GM. Han väntade en stund. När ingen annan sprang efter GM bestämde sig Lars för att göra ett försök. Inte för att Lars räknade med att se vart GM tog vägen. För att ingen annan försökte att se vart GM tog vägen.

Fin berättelse (eller fanfiction snarare), men det är inte en skildring som LJ själv skriver under på.

Flera personer har intervjuat honom på senare år, bland annat MOPspanaren. Och MOPspanaren kan intyga att Jeppssons uppfattning idag är att han bara väntade i några sekunder.

Ställdes frågan långt efteråt? Visst. Men hans uppfattning idag är väl återspeglad i hans första telefonförhör med en kriminalinspektör redan på mordnatten. I förhörsprotokollet som skrevs bara två timmar efter mordet står det att LJ bara väntade i ”ett ögonblick” innan han började följa efter.

Till övriga läsare vill jag rikta frågan: om du hade stått still i två minuter i en extrem situation, är det troligt att du helt skulle glömma det inom två timmar? Och sedan stå fast vid ett uppåt väggarna felaktigt händelseförlopp i resten av ditt liv? Minska din upplevda väntetid med en faktor av 20?

Var och en får dra sina egna slutsatser. Antingen stod LJ orörlig i två minuter och glömde det inom två timmar. Eller så är allt som det verkar, LJ började springa efter några sekunder och hans vittnesmål går klockrent ihop med Nieminen och mannen hon såg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in