Citat:
"best case scenario", påstår du, helt utan några som helst belägg eller ens argument.
Citat:
Nu tänkte nog jag mer på Marine Traffic och de som liknar denna, inte om man har digital navigation via PC och/eller mobiltelefon (men funkar det egentligen så bra praktiskt med mobiltelefonens lilla skärm?). Men har Skippo bara 20-30 sekunders fördröjning är ju detta jättebra. AIS uppdateras rätt ofta (fartygs-AIS), mellan 2 sekunder till ca 10, beroende på fart och manöver. Så en latency på 20 sekunder (eller 30) på Skippo är jättebra.
Det var ju i så fall ett extremt korkat inlägg i debatten från dig. Marine Traffic är på inget vis någon realtidstjänst och ingen navigerar utifrån MT. Det är helt irrelevant i sammanhanget.
Skippo är en tjänst som använder internet för att ge information i nära realtid för de som faktiskt är på sjön och navigerar, och där fungerar det som regel helt ok. Det är min personliga erfarenhet. Vilken är din erfarenhet av navigation med Skippo med AIS?
Citat:
(Tillägg: Skippo själva reserverar sig dock, och påpekar att det kan ta flera minuter innan fartygets AIS kommer att uppdatera deras databas (den som sedan presenteras också via internet till kunden/båten). En möjlighet (ren spekulation, för vi vet ju inte om Skippo-appen använts) är då att en serie sena uppdateringar givit en falsk bild av fartygets framfart. Men envar som använder Skippo för navigation lär ju förmodligen ha noterat sådana svagheter.)
(Tillägg: Skippo själva reserverar sig dock, och påpekar att det kan ta flera minuter innan fartygets AIS kommer att uppdatera deras databas (den som sedan presenteras också via internet till kunden/båten). En möjlighet (ren spekulation, för vi vet ju inte om Skippo-appen använts) är då att en serie sena uppdateringar givit en falsk bild av fartygets framfart. Men envar som använder Skippo för navigation lär ju förmodligen ha noterat sådana svagheter.)
Ja, precis som jag skrev, allt hänger på hur ofta fartyget uppdaterar sin AIS data. Ankrade fartyg uppdaterar som regel klart mer sällan, t.ex. Men det har ju då heller ingen större betydelse.
Sedan, som alla vet med teknik, särskilt internet, radio osv, det är ingen exakt och 100% vetenskap. Men det fungerar ofta bra och minskar risken till sjöss.