2026-07-30, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är säkert korrekt, i någon sorts "best case"-scenario.

"best case scenario", påstår du, helt utan några som helst belägg eller ens argument.

Citat:
Nu tänkte nog jag mer på Marine Traffic och de som liknar denna, inte om man har digital navigation via PC och/eller mobiltelefon (men funkar det egentligen så bra praktiskt med mobiltelefonens lilla skärm?). Men har Skippo bara 20-30 sekunders fördröjning är ju detta jättebra. AIS uppdateras rätt ofta (fartygs-AIS), mellan 2 sekunder till ca 10, beroende på fart och manöver. Så en latency på 20 sekunder (eller 30) på Skippo är jättebra.

Det var ju i så fall ett extremt korkat inlägg i debatten från dig. Marine Traffic är på inget vis någon realtidstjänst och ingen navigerar utifrån MT. Det är helt irrelevant i sammanhanget.

Skippo är en tjänst som använder internet för att ge information i nära realtid för de som faktiskt är på sjön och navigerar, och där fungerar det som regel helt ok. Det är min personliga erfarenhet. Vilken är din erfarenhet av navigation med Skippo med AIS?

Citat:

(Tillägg: Skippo själva reserverar sig dock, och påpekar att det kan ta flera minuter innan fartygets AIS kommer att uppdatera deras databas (den som sedan presenteras också via internet till kunden/båten). En möjlighet (ren spekulation, för vi vet ju inte om Skippo-appen använts) är då att en serie sena uppdateringar givit en falsk bild av fartygets framfart. Men envar som använder Skippo för navigation lär ju förmodligen ha noterat sådana svagheter.)

Ja, precis som jag skrev, allt hänger på hur ofta fartyget uppdaterar sin AIS data. Ankrade fartyg uppdaterar som regel klart mer sällan, t.ex. Men det har ju då heller ingen större betydelse.
Sedan, som alla vet med teknik, särskilt internet, radio osv, det är ingen exakt och 100% vetenskap. Men det fungerar ofta bra och minskar risken till sjöss.
Citera
2026-07-30, 16:43
Medlem
DrBushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Det är så här trådsanningar uppstår.

Det påstods initialt i tråden att det var den omkomna kvinnans bror som hade larmat SOS vid 22-tiden.
Det påstods ha skett efter att broder, som färdades i en annan båt, upptäckt att deras kompisbåt inte kom fram till målet. Han gav sig då tillbaka och larmade när han kom till platsen för olyckan. Det uppskattades då vara ca 30 minuter efter olyckan.

Detta var vad som framkom, påstods, initialt och vad som ledde till påståendet om att larmet kom 30 minuter efter olyckan.

Nu har det framkommit fler uppgifter, och då helt plötsligt förkastas delar men inte allt av det som framkom tidigare, man klamrar sig fast vid att det har gått 30 minuter från olyckan till både det ena och det andra. Men i själva verket har vi ingen aning.

Var den initiala informationen korrekt? Larmade brodern SOS, eller gjorde han inte det?
Paret har meddelat att de larmade. Det vi kan notera är att det är just en sjöräddningsledare som berättar att de larmat, alltså en person från JRCC. Alltså INTE en person från SOS, som sägs ha fått larmet vid 22-tiden. Om det avser samma larminringning eller inte, det vet vi inte.

Det påstås att skeppet passerade olycksplatsen 21:30, men jag kan inte hitta några belägg alls för detta påstående.

Annars är sannolikt trackingen av skeppets position det mest säkra sättet att avgöra vid vilken tidpunkt som olyckan inträffade.

Hur svårt ska det vara Att kolla fakta i Medier innan man skriver.....:

*SVT: https://www.svt.se/nyheter/om/batolyckan-vid-tjorn
*DN: https://www.dn.se/sverige/detta-vet-vi-om-batolyckan-utanfor-tjorn/
*EXPRESSEN: https://www.expressen.se/nyheter/sverige/mamman-hittad-dod-efter-tjornolyckan-2hczv/
*AFTONBLADET: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/aJ8Lda/batolyckan-vid-tjorn-tidslinje
*POLISEN KUNGÄLV: https://polisen.se/aktuellt/handelser/2026/juli/28/28-juli-22.04-sjolagen-kungalv/

**Enligt Marine Traffic Passerade MV Misje Verde olycksplatsen vid 21.30 tiden.
Citera
2026-07-30, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Man har räknat ut det utifrån när Misje Verde ska ha befunnit sig vid olycksplatsen. Fartyget har tracking.

Men varför länkar du då inte till denna information?
Citera
2026-07-30, 16:46
Medlem
Citat:
Det påstås att skeppet passerade olycksplatsen 21:30, men jag kan inte hitta några belägg alls för detta påstående.

Det finns belägg för det i tråden. Kolla till exempel inlägg från Petunia78. Om det stämmer vet jag inte men det låter trovärdigt.
Citera
2026-07-30, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Kvinnan som ringde in åkte med sin man ut å Bärgade pappan, sen kom KBV å ihop bärgade de sonen.
De fick nån form av info från pappan, typ hur många överbord å hur länge de legat i vattnet.

Då kan man räkna baklänges å finna ut vilket fartyg som passerade där.

Vad märkligt att du påstår att det gick till så. För aftonbladet citerar mannen som säger att det var tvärtom

Citat:
– Jag simmade ut och hämtade den lille, och sen drog vi upp pappan, säger Patrik Dokken.
Citera
2026-07-30, 16:47
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spiritless
Men mellan 21.40 alltså 20 minuter innan dom som larmar hör skrik!? Kan det gå så lång tid innan de hör?

Paret borde vetat om de var på samma ställe och hade hört innan? Jag vet inte det är något som inte stämmer.

Kan fartyget ha stannat utan att det syns på instrument? Hur vet man att det inte är en smitning?
De kan ha lyssnat på musik eller streamat nån serie/film, eller så vred vinden så att de lättare hörde skriken osv…
Citera
2026-07-30, 16:48
Medlem
DrBushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Kvinnan som ringde in åkte med sin man ut å Bärgade pappan, sen kom KBV å ihop bärgade de sonen.
De fick nån form av info från pappan, typ hur många överbord å hur länge de legat i vattnet.

Då kan man räkna baklänges å finna ut vilket fartyg som passerade där.

Ligger ett helt Länk ARKIV på sista sidan läs där vet ja!
Citera
2026-07-30, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Det finns belägg för det i tråden. Kolla till exempel inlägg från Petunia78. Om det stämmer vet jag inte men det låter trovärdigt.

Ja, just det, nån skrev nåt på flashback, alltså måste det vara sant.
Jag skrev ett inlägg om det där med trådsanningar för en liten stund sedan.

Än så länge har inte jag sett något belägg för när olyckan inträffade.
Och ingen av de som bestämt påstår sig veta har kunnat presentera något sådant belägg.

Det borde inte vara så svårt, om de nu har trackingen på fartyget.
Frågan är bara varför ingen av alla er, de, som sitter på denna, inte presenterar den.
Citera
2026-07-30, 16:49
Medlem
Som vanligt. Många frågor och åsikter. I huvudsak ganska bra info som kommer fram.
Några frågor att fundera över.

Tidslinjen.
Olyckan inträffar ca 21.30 + några minuter. Ganska klarlagt.
Larm kommer in 22.03. Från brodern, som då insett att den andra båten saknas. Innan dess har han väntat, och kanske letat lite. Klarlagt
Räddningsbåt anländer ca 22.15. Kanske något innan. Klarlagt.
Då har redan Dokken hunnit höra nödrop, konstaterat nödläge, fått igång båten, åkt ut och letat, hittat, jobbat relativt länge för att få upp de båda. Han hoppas t o m i vattnet och simmade för att upp dem. Grymt jobbat.
Vi kan därmed anta att Dokken hörde nödropet 21.45 +- 10 min.
Räddade först. Larmade ev sen.

Regnade det(kraftigt)
Trådsanning. Och möjligen lös mediauppgifter.
Dokken säger (oklart var) att det inte regnade. Han bör var trovärdigast i den frågan.
Sen brukar dylika uppgifters (regnet) ofta överdrivas. Duggregen eller skyfall.
Oavsett vilket, så är det väl rimligt att anta att de flesta i båten höll sig under regnskydd. Med försämrad sikt.

Var kom de ifrån.
Att de var på väg hem är högst sannolikt.
Vissa uppgifter har gjort gällande att de varit på flerdagarsurflykt med snipan. Tillåt mig tvivla. Även om det är möjligt, så är det inte troligt att den familjen ger sig ut på den typen av resa med en sådan båt.
Jag tror på dagsutflykt.
Med sen hemresa, så är det inte en badutflykt. Troligare att de varit och besökt någon, eller på restaurang eller motsvarande.

Sov mor och dotter.
Den uppgiften är en ren trådsanning. Det finns ingen vederhäftig info om detta. Att dom var i ruffen pga (dugg)regnet är ganska troligt. Men att de sov kl 21.30 är mindre troligt. Dock inte omöjligt.

Nyktra
Hm…semester, kanske besökt vänner eller krogen. Kväll. Normalsvensken har nog tagit ett par glas vin vid det laget. Var de kom ifrån är en avgörande fråga.
Det har garanterat tagits blodprov på sjukhuset, så det är en info som vi troligen kommer att få, vad det lider.

Fartyget.
Att fartyget skulle vara vållande, tror jag inte för ett ögonblick. Varken kapten eller lots har märkt något.
Men man vet aldrig.
Den ryska kopplingen luktar illa.
Senast redigerad av Lacus 2026-07-30 kl. 16:54.
Citera
2026-07-30, 16:49
Medlem
Citat:
Det är så här trådsanningar uppstår.

Det påstods initialt i tråden att det var den omkomna kvinnans bror som hade larmat SOS vid 22-tiden.
Det påstods ha skett efter att broder, som färdades i en annan båt, upptäckt att deras kompisbåt inte kom fram till målet. Han gav sig då tillbaka och larmade när han kom till platsen för olyckan. Det uppskattades då vara ca 30 minuter efter olyckan.

Detta var vad som framkom, påstods, initialt och vad som ledde till påståendet om att larmet kom 30 minuter efter olyckan.

Nu har det framkommit fler uppgifter, och då helt plötsligt förkastas delar men inte allt av det som framkom tidigare, man klamrar sig fast vid att det har gått 30 minuter från olyckan till både det ena och det andra. Men i själva verket har vi ingen aning.

Var den initiala informationen korrekt? Larmade brodern SOS, eller gjorde han inte det?
Paret har meddelat att de larmade. Det vi kan notera är att det är just en sjöräddningsledare som berättar att de larmat, alltså en person från JRCC. Alltså INTE en person från SOS, som sägs ha fått larmet vid 22-tiden. Om det avser samma larminringning eller inte, det vet vi inte.

Annars är sannolikt trackingen av skeppets position det mest säkra sättet att avgöra vid vilken tidpunkt som olyckan inträffade.

Det är möjligt att journalisterna blandar ihop larmcentralerna SOS och JRCC.

Men jag tycker mig ocksä minnas att jag läst en artikel där flera personer har larmat hyfsat nära i tid. Kommer dock inte ihåg var jag läst det.

Tobias Nicander på JRCC har dock mottagit minst ett samtal och sedan varit räddningsledare. Har för mig att jag läste om multipla larm i en artikel där Tobias nämndes.
Citera
2026-07-30, 16:50
Medlem
DrBushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kermassa
De kan ha lyssnat på musik eller streamat nån serie/film, eller så vred vinden så att de lättare hörde skriken osv…

Ja och även hamnat under vatten några vevor, är ju ganska bra sug runt ett fartyg
Citera
2026-07-30, 16:50
Medlem
DrBushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Det är möjligt att journalisterna blandar ihop larmcentralerna SOS och JRCC.

Men jag tycker mig ocksä minnas att jag läst en artikel där flera personer har larmat hyfsat nära i tid. Kommer dock inte ihåg var jag läst det.

Tobias Nicander på JRCC har dock mottagit minst ett samtal och sedan varit räddningsledare. Har för mig att jag läste om multipla larm i en artikel där Tobias nämndes.

Kolla länkarna på föregående sidan!! Där har du samtliga artiklar och intervjuer!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in