Citat:
Ursprungligen postat av
Creatur
Bra frågor - och jag noterar att du liksom marxisterna förankrar estetiken i sociologi, ideologi och historisk kontext (vilket onekligen är relevanta faktorer).
Jag tror ändå en ytterligare faktor som inte kan förbises är vana vid och fallenhet för läsning av skönlitteratur. Med den bakgrunden syns t.ex. skillnad mellan ett estetiskt sett relativt tunt verk som Tåbb med manifestet och den rikare estetiska värld som byggs upp i Kvinna kvinna. Den senare boken är kanske nästan ett pekoral, men så mycket intressantare än den förstnämnda (vilken dock var bra nog för att uppskattas av kritikerna).
Så klart har jag en balanserad och icke-doktrinär syn på estetik - där det självklart finns mer objektiva och mer subjektiva och även mer sociologiskt grundade faktorer som påverkar den individuella receptionen och individens estetiska upplevelse.
Det som jag tycker är RIKTIGT INTRESSANT är en slags inbyggd dialektik - eller kanske dualism - i den estetiska upplevelsen. Eller jag tror att det rentav hör till den moderna epoken överhuvudtaget.
Det är vad jag skulle kalla för "vändning" eller "flip". Dvs att man bär två paradigm inom sig simultant och kan "flippa" mellan dem.
Av orsaker som inte är helt fastställda. Men jag tror att de är grundade i behovet av det som inom postmodern teori kallas för "reflexivitet".
Jag kan inte riktigt förklara den här "flippen" rent teoretiskt. Men tycker att den kommer fint till uttryck i exempelvis Klas Östergrens böcker. Ungefär på följande sätt: Först beskrivs och milt förlöjligas exempelvis hippies, gröna vågen eller naturromantiker. Berättaren är mer av rationell storstadsmänniska. Sedan kommer "flippen" och författaren börjar framställa "gröna vågarna" som kanske den enda räddningen från normalsamhällets cynism och förljugenhet.
Själv kan jag verkligen känna igen mig i den där kluvenheten. Jag börjar läsa litteraturvetenskap och är alldeles förtrollad av den litteratur som påbjuds: Joyce, Eyvind Johnson, Keruac, Ginzburg etc. Jag känner verkligen att detta är KVALITET - och kan även föreläsa om dessa kvaliteter i timmar (för personer som är helt ointresserade...).
Sedan kommer flippen... Jag börjar fråga mig om Joyces "konstruktion" verkligen är så unik. Och läsningen av många av de moderna mästerverken strandar på de första sidorna. Däremot finner jag stort nöje i Stendhal, Dostojevskij, Tom Wolfe, Balzac osv. Hela den klassiska borgerliga romanen kliver fram för mig som ett alternativ till "de modernistiska experimenten".
Är jag nu en kälborgare, en gås? Vet jag mindre nu - 30 år senare? Hur kunde jag veta och känna så starkt för Joyce och Johnson? Det var en slags epifanier eller blixtrar inne i mig när jag läste dem och "insåg" deras storhet.
Nu många år senare inser jag att mina estetiska upplevelser är något som måste förstås och tolkas ur sociologisk synvinkel. Jag VILLE uppskatta modernismen. Sannolikt för att det fanns incitamentsstrukturer och en påbjuden kanon som kunde ge mig känslan av att det skulle vara förmånligt för mig. Den känslan gav mig upplevelser - egentligen centrerade mer runt mig själv och mina egna upplevelser - snarare än kring den faktiska litteraturen.
Givetvis INNAN "flippen" så hade jag också gurglat några klyschor om "litterära världar" eller dylikt. Det hade känts relevant, absolut. Men vad jag verkligen upplevde de där 100 första sidorna av Ahlins roman OM var - om jag kommer ihåg rätt, en berättelse på tomgång som inte riktigt kom någonstans. En egenskap som till följd av sitt endemiska inslag i den modernistiska litteraturen upphöjdes till en slags kvalitet. Eller kanske en slags obligatorisk gestaltning av "den moderna världens meningslöshet".