2026-07-30, 16:00
Medlem
Man borde kanske ha något alternativ förutom anpassad skola och vanlig skola, känns som att det är för stort glapp.
Senast redigerad av gscoIkljyikdvkhfdI 2026-07-30 kl. 16:25.
Citera
2026-07-30, 16:05
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ytrewq151
Jag kan hålla med om att kommunerna inte ska ha med skolor längre att göra, enl min åsikt inte privata heller.
Men vi fick inga problem i början. De största har kommit mycket senare. Pga slapp ledning i kommunen med blå ledning =)

I grunden handlar det till 100% om kommuners styre, och mer slapp styrning över skolorna. (över kommunala)
Sen är väl vår kommun lite i extremfall då den håller på att kollapsa helt och hållet med våra politiker som inte kan hålla ihop en enda verksamhet längre, så funkar de inte i stadshuset så varför skulle någon enhet fungera då.
Alla dina inlägg är falska. Här är kommunerna med bäst skolor, gissa vilka partier som styr:
https://velja.se/kommuner/basta-skolor

Jag har själv bott i Malmö med (s)-ledning i 30 år, skolorna 2000-2010 var så usla att jag blev tvungen att fly till Lund som hade en (m)-ledning och där fungerade allt utmärkt.
Citera
2026-07-30, 16:05
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Man borde kanske ha något alternativ förutom särskola och vanlig skola, känns som att det är för stort glapp.
Till föräldrarna menar du?...
Citera
2026-07-30, 16:08
Medlem
swedenistanis avatar
Har lärt mig att om det är

en privatgymnasie med enbart några få inriktningar = många mentalsjuka ungdomar

kommunalgymnasieskola med hög elevantal= få mentalsjuka ungdomar
Citera
2026-07-30, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Till föräldrarna menar du?...

Nej t.ex till barn med NPF som iallafall har normalbegåvning.
Citera
2026-07-30, 16:13
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Har lärt mig att om det är

en privatgymnasie med enbart några få inriktningar = många mentalsjuka ungdomar

kommunalgymnasieskola med hög elevantal= få mentalsjuka ungdomar
Det finns en logik i det. Föräldrar vet mycket väl när deras barn är ett "problem", alla barn i TS är problembarn. De letar därför gärna upp skolor med speciell inriktning, de tror att barnen tas hand om bättre, att finns mer personal, mer pengar. När detta har verkat ett tag så är den "bra" skolan fylld med problembarn och i själva verket sämst för barnen.

Med 20 års träning kan jag lugnt säga att det är överlägset bäst för dina barnen att bo i ett riktigt bra område med en normalstor vanlig grundskola nära, där många barn gått och många lärare jobbat länge och en rektor som inte är bytt under året.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-07-30 kl. 16:16.
Citera
2026-07-30, 16:14
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Bristen på män i skolan är ett stort problem.

Ibland tänker jag att förskolan borde ersättas av ett treårigt scoutläger med militärer som ledare. Mindre pedagogiskt daltande, mer disciplin, ansvar, samarbete och en tydlig uppförandekod. Barnen skulle åtminstone lämna verksamheten med förmågan att lyssna, visa hänsyn och stå i kö utan att samhället behöver förhandla med dem.

I mellanstadiet hade jag en yrkesmilitär som vikarie. Bra lärare, gravallvarlig och med en blick som fick folk att stelna. Efter att tidigt ha statuerat exempel med två av klassens värsta bråkstakar satt resten knäpptysta och pluggade som om rikets framtid stod på spel. Ingen gick ens på toa utan att fråga.

I efterhand inser jag att han var precis den lärare många barn behöver. I dag mer än någonsin.

Det var väl före år 1980, då man fick aga barn i skolan och hemmet?
Citera
2026-07-30, 16:24
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Det känns lite mysko, det hela. Det handlar troligtvis om en handfull elever på några hundra i en grundskola

Om någon elev i klassen hamnar efter och riskerar att inte möta kursmålet ska ansvariga se till an anpassa och ge särskilt stöd och det i X-inlägget låter mystiskt likt att någon elev har en npf diagnos i klassen och får därmed särskilt stöd.

Dessutom är det skolan ( rektorn och läraren) som bestämmer ifall det finns skäl att ge särskilt stöd. En förälder kan inte bestämma helt själv.

Tittar man ännu mer noggrant så består listan av föräldrar som menar att barnet " ska ha" ditten eller datten i alla punkter. Det låter alltså som en kravlista av enskilda föräldrar , hur många av dem har avvisats och hur många har godkänts i slutändan ? Jag skulle gissa på någon enstaka , de flesta inte
Alla krav har godkänts av skolledningen säger läraren. Skolorna vill inte förlora skolelever och därmed skolpengen så de går med på mycket. Lärare har ingen talan i det.
Citera
2026-07-30, 16:27
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Dom barnen ska ha anpassad undervisning i små grupper. Inte vara i "vanliga klasser"
Föräldrarna vill inte att deras barn ska få stämpel som särskolebarn. Barnen i tråden går i högstadiet och det blir nog inte mycket mer än så? De blir såna där som skolmördaren i Örebro.
Citera
2026-07-30, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Alla dina inlägg är falska. Här är kommunerna med bäst skolor, gissa vilka partier som styr:
https://velja.se/kommuner/basta-skolor

Jag har själv bott i Malmö med (s)-ledning i 30 år, skolorna 2000-2010 var så usla att jag blev tvungen att fly till Lund som hade en (m)-ledning och där fungerade allt utmärkt.

Jag bor i en M ledd kommun, och inget är falskt då allt håller på att rasa. M är riktigt korrupta och duckar varje gång de får kritik.

Googla på "sämsta" skolorna så får du fram blandad kompott, många kommuner med M-ledning (höger) som har bland de sämsta skolorna. Kristianstad som exempel dök upp och S har inte varit med på länge där då de är M,SD

Det är helt enkelt skolor som används som någon form av förvaringsplats.

Vi kommer mest troligt byta skola om vi inte får en ny styrning i vår kommun då vi inte vill att ungen ska bli inkompetent med inkompetent skola.

Om man sen går tillbaka lite i ämnet om flumskolan så har man lite exempel på lärare som inte bör jobba som lärare överhuvudtaget som rektorer verkar vilja ha kvar av nån anledning.
Tex lärare som inte fick undervis så en hel årskurs fick läsa om ett år.
Vi har lärare som bett föräldrar att inte anmäla misshandel i skolans utrymmen.
Vi har lärare som berättat hur de gillar pojksnoppar.

Så i TS tråd med lärare som staplar flum så kan jag garantera att vi kan stapla lika långa listor på olämpliga lärare som inte bör få ställa sina fötter i ett klassrum.

För hur får du rätt på en skola om du inte har lämplig personal?
Citera
2026-07-30, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Inlägg på X från en luttrad högstadielärare.

https://x.com/Lararandreas/status/2082080324578623520?s=20

Hur ska söndercurlade ungdomar hantera arbetslivet efter den kravlösa skolgången?!
Vet inte om något av ovanstående är sant, men jag har en bekant som jobbat som låg- och mellanstadielärare i 40 år och den personen säger att de senaste 15 åren så har det gått brant utför. Det finns 3-4 stycken i varje klass som har särskilda behov. Och trenden är att det blir fler och fler.
Citera
2026-07-30, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Det var väl före år 1980, då man fick aga barn i skolan och hemmet?
Det här var i slutet av 80-talet.

Han slog ingen. Det räckte att han tog ett hårt grepp om dem, gav dem dödsblicken och slog på militärrösten. Han hade en pondus som tog över hela rummet. De flesta kände från dag ett att det här inte var någon man ville börja tjafsa med.

Med det sagt ser jag gärna att aga återinförs. I många fall behövs det nog mer än bara pondus, särskilt med dagens extremt ouppfostrade ungjävlar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in