2026-07-30, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
100% rysk besättning på det stora norskregistrerade fartyget.
Ja, jag har också läst detta. Rederiet, verkar rekrytera på ryska, i st petersburg till sina fartyg.
Citera
2026-07-30, 15:24
Medlem
jjagares avatar
Här är ett visuellt exempel om vad som kan ha hänt

Notera: EXEMPEL

https://ibb.co/5XybLtbg
Citera
2026-07-30, 15:25
Medlem
K.Blomkvists avatar
Fatboy ligger vid fartyget nu.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:8982064/zoom:16
Citera
2026-07-30, 15:25
Medlem
DrBushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
På det större fartyget var alla nyktra och de hade lots, stämmer det? Och de befann sig i farleden vilket väl är var de ska vara… men de kan inte ha sett den mindre båten på radar. Märkligt alltihop.

Ja alla blåste Negativt på alkohol.
Lotsen var med hela vägen.
I det vädret för den tiden kan man tycka att dem körde lite snabbt därigenom (15knop Ca 28km/h).

Vind 6 m/s
Kraftigt skyfall. (hypotesen är att dem ej såg plast snipan på radar i och med skyfallet)
Misje Verde var olastat så Bulbstäven var helt uppe.

Bifogar bilder nedan.

Bild 1. så syns polisbåt och fartyget. (polisbåt i längd/höjd med fritidsbåten så där ser du hur liten den är i jämförelse.

Bild.1 https://cdn.phototourl.com/free/2026-07-29-6eb5c9f9-df7c-46a6-aaa9-f1d49c0c0682.jpg

Bild.2 https://cdn.phototourl.com/free/2026-07-29-f97f36b1-8c96-46b6-b21f-d8da924cf0df.jpg
Citera
2026-07-30, 15:26
Medlem
Så som jag uppfattar den här artikeln så var det INTE tungt regn och mörkt vid händelsen för olyckan.

Kort efter olyckan, när rop på hjälp hörs:
Citat:
Han beskriver att sikten då var okej och att det inte regnade.

Först efter att KBV kom till platsen kom regnet och det mörknade:
Citat:
Efter någon minut kom Kustbevakningen med den första räddningsbåten till platsen. Kort efter att de anlänt stod det klart att två personer fortfarande saknades.

– Det framkom i mitt samtal med pappan, då ropade jag att det saknas två personer till, säger Sara Dokken.

Samtidigt försämrades vädret. Regnet tilltog och det blev mörkt. Patrik och Sara hjälpte till att söka med sin fritidsbåt, innan de lotsades till Rörtångens hamn.

Detta är en helt annan bild än den jag fått till mig hittills som sa mörker under mörka moln och tungt regn vid tidpunkten för olyckan.

Då förändras så klart också bedömningen en aning kring vad som kan förväntas av skeppet.
Men det blir också än mer märkligt hur snipan inte kan ha sett skeppet.

Att snipan skulle haft problem kan vi avfärda, helt enkelt eftersom snipan färdades i sällskap med en annan båt och hade snipan fått problem hade de anropat/ringt den andra båten för hjälp.

Det är heller inte aktuellt att snipan fick problem så kort tid innan olyckan att de inte hann kommunicera, för då var de i så fall redan alldeles för nära skeppet även utan problem.

Givet detta lär vi också kunna dra slutsatsen att snipan inte kom från Katten, då hade de som räddade mannen och pojken känt till de båda båtarna, de hade då legat i samma naturnhamn.

Märklig naturhamn att ta natthamn i dock, med tanke på att den ligger så nära en tungt trafikerad farled och är öppen rakt emot farleden. Lär ju gå en hel del svall in där när ett dyligt fraktfartyg dundrar förbi. Men det är en annan sak.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vr9Xk5/patrik-och-sara-larmade-om-batolyckan-horde-rop-pa-hjalp
Senast redigerad av Veridictores 2026-07-30 kl. 15:29.
Citera
2026-07-30, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
100% rysk besättning på det stora norskregistrerade fartyget.

Men vi får nog anta att lotsen var svensk.
Citera
2026-07-30, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Kunde mamman och dotterns liv räddats? De vände ju hem trodde bara de var TVÅ
"Miss" händer lite väl ofta
Ni minns väl barnen som flög ut i skogen efter bilolyckan som inte räddningstjänst hittade först?!!

Nej sannolikt inte, de verkar aldrig ha tagit sig ut ur båten. Annars skulle de ha hittats direkt i vattnet som pappan och sonen eller under det omfattande söket. Det är det som blir avgörande. Hade de legat och flutit runt i vattnet nu med sommartemperaturer så kunde de plockats upp levande många timmar efteråt.

Jag vet inte riktigt hur det blir med skador heller när en liten båt blir överkörd av ett stort lastfartyg. Man kanske kan dö av själva smällen t o m om man t ex slår i huvudet? Eller svimma av? Eller skadas med benbrott eller liknande som försämrar ens förmåga att ta sig ut. Men hon har ju hittats i alla fall.
Citera
2026-07-30, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busbosse
Jag gissar att dom åkt i samma riktning som fartyget, med den långsamma snipan. Haft kapellet uppe pga det kraftiga regnet. Blivit påkörda bakifrån av det upphinnande fartyget. Då de haft uppmärksamheten framåt, och kapellet uppe. Som begränsat sikten bakåt ytterligare, inte sett fartyget föränn det var försent.

Normalt sett är det ju upphinnande som har väjningsplikt, även om man flyttar på sig för ett stort fartyg. Men är sikten tillfälligt kraftigt begränsad pga en kraftig regnskur, kanske dom inte upptäckte fartyget som kom i mycket högre fart bakom dom.

Det har framkommit, genom de som räddade pappan och sonen, att det inte regnade vid tillfället för olyckan. Se länk i mitt tidigare inlägg strax innan detta.
Citera
2026-07-30, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Så som jag uppfattar den här artikeln så var det INTE tungt reng och mörkt vid händelsen för olyckan.

Kort efter olyckan, när rop på hjälp hörs:

Först efter att KBV kom till platsen kom regnet och det mörknade:

Detta är en helt annan bild än den jag fått till mig hittills som sa mörker under mörka moln och tungt regn vid tidpunkten för olyckan.

Då förändras så klart också bedömningen en aning kring vad som kan förväntas av skeppet.
Men det blir också än mer märkligt hur snipan inte kan ha sett skeppet.

Att snipan skulle haft problem kan vi avfärda, helt enkelt eftersom snipan färdades i sällskap med en annan båt och hade snipan fått problem hade de anropat/ringt den andra båten för hjälp.

Det är heller inte aktuellt att snipan fick problem så kort tid innan olyckan att de inte hann kommunicera, för då var de i så fall redan alldeles för nära skeppet även utan problem.

Givet detta lär vi också kunna dra slutsatsen att snipan inte kom från Katten, då hade de som räddade mannen och pojken känt till de båda båtarna, de hade då legat i samma naturnhamn.

Märklig naturhamn att ta natthamn i dock, med tanke på att den ligger så nära en tungt trafikerad farled och är öppen rakt emot farleden. Lär ju gå en hel del svall in där när ett dyligt fraktfartyg dundrar förbi. Men det är en annan sak.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vr9Xk5/patrik-och-sara-larmade-om-batolyckan-horde-rop-pa-hjalp
Dock så sa polisen tidigt, att man trodde att olyckan skett ca 30 minuter innan första larmet. Vilket kan tyda på kraftigt regn då. Eftersom brodern inte heller ringde in tidigare, och han låg en bit framför sitt syskon med familj i egen båt. Sikten var kanske så dålig att även dom tappade visuell kontakt i regnet?
Citera
2026-07-30, 15:31
Medlem
Citat:
Det har framkommit, genom de som räddade pappan och sonen, att det inte regnade vid tillfället för olyckan. Se länk i mitt tidigare inlägg strax innan detta.
Nä det har det inte. Eftersom polisen tror att olyckan skedde ca 30 minuter innan första larmet.
Citera
2026-07-30, 15:33
Medlem
Citat:

Olyckan hände 30 minuter innan de larmade om pappan och sonen, 22.00. Det ska ha kommit en regnskur vid 21.30.
Senast redigerad av Petunia78 2026-07-30 kl. 15:35.
Citera
2026-07-30, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busbosse
Dock så sa polisen tidigt, att man trodde att olyckan skett ca 30 minuter innan första larmet. Vilket kan tyda på kraftigt regn då. Eftersom brodern inte heller ringde in tidigare, och han låg en bit framför sitt syskon med familj i egen båt. Sikten var kanske så dålig att även dom tappade visuell kontakt i regnet?

Du tror att pappan väntade 30 minuter med att ropa på hjälp? Det tror inte jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in