Så som jag uppfattar den här artikeln så var det INTE tungt regn och mörkt vid händelsen för olyckan.
Kort efter olyckan, när rop på hjälp hörs:
Citat:
Han beskriver att sikten då var okej och att det inte regnade.
Först efter att KBV kom till platsen kom regnet och det mörknade:
Citat:
Efter någon minut kom Kustbevakningen med den första räddningsbåten till platsen. Kort efter att de anlänt stod det klart att två personer fortfarande saknades.
– Det framkom i mitt samtal med pappan, då ropade jag att det saknas två personer till, säger Sara Dokken.
Samtidigt försämrades vädret. Regnet tilltog och det blev mörkt. Patrik och Sara hjälpte till att söka med sin fritidsbåt, innan de lotsades till Rörtångens hamn.
Detta är en helt annan bild än den jag fått till mig hittills som sa mörker under mörka moln och tungt regn vid tidpunkten för olyckan.
Då förändras så klart också bedömningen en aning kring vad som kan förväntas av skeppet.
Men det blir också än mer märkligt hur snipan inte kan ha sett skeppet.
Att snipan skulle haft problem kan vi avfärda, helt enkelt eftersom snipan färdades i sällskap med en annan båt och hade snipan fått problem hade de anropat/ringt den andra båten för hjälp.
Det är heller inte aktuellt att snipan fick problem så kort tid innan olyckan att de inte hann kommunicera, för då var de i så fall redan alldeles för nära skeppet även utan problem.
Givet detta lär vi också kunna dra slutsatsen att snipan inte kom från Katten, då hade de som räddade mannen och pojken känt till de båda båtarna, de hade då legat i samma naturnhamn.
Märklig naturhamn att ta natthamn i dock, med tanke på att den ligger så nära en tungt trafikerad farled och är öppen rakt emot farleden. Lär ju gå en hel del svall in där när ett dyligt fraktfartyg dundrar förbi. Men det är en annan sak.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vr9Xk5/patrik-och-sara-larmade-om-batolyckan-horde-rop-pa-hjalp