2026-07-30, 12:49
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Om snipan överraskades av regnskuren just när den korsade farleden bör man ha haft fri sikt åt nordost innan man korsat. Man har antingen missbedömt CPA eller helt enkelt chansat utan fri sikt, det är min gissning.

Var det helt nyktert i den lilla båten, har ngn info om det lämnats ut av Polisen? (Regnskuren verkar ju kommit efter olyckan om man tolkar "Sara & Patrik" rätt.)
Citera
Medlem
K.Blomkvists avatar
Vet någon vem som larmande sjöräddningen.

Var det 27 MHz kanal 16, 11a?
Privatradiobandet.

eller VHF.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kanal_16

https://www.sk0mg.se/pristo/

Själv använde jag kanal 16 på 60-talet 27 MHz vid en olycka i Skanör.
Citera
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag trodde vi fastslagit att fartyget lotsades, och att kapten således måste ha följt lotsens instruktioner?
Lotsen är rådgivare.
Kaptenen har alltid det yttersta operationella och juridiska ansvaret.
Citera
2026-07-30, 12:50
Medlem
Dumdrygs avatar
Här är flera bilder på en IW 25 snipa med kapellet uppfällt så kan ni orientera er hur det ser ut i båten.
https://www.njuskalo.hr/motorni-brodovi/prodaja-rabljenog-iw-25-oglas-44136853
Citera
2026-07-30, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spiritless
På Instagram kan man se att de har någon slags elektronisk ekolod, är det AIS inbyggt i den eller?
https://www.instagram.com/p/DbF3GhsiMvT/?img_index=2

Nej det är en Raymarine RayChart 435, den har nog bara gps om de inte lagt till något.
Citera
2026-07-30, 12:51
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberRobot
Självklart att man som en liten fritidsbåt håller sig borta från en farled med stora fartyg. Speciellt om det är mörkt och dålig sikt. Tragisk olycka, men självförvållad.

Eller håller du dig precis till farleden eftersom du inte vill gå på grund.
Citera
2026-07-30, 12:52
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Skrev det tidigare i tråden. Jag har själv varit med om en liknande händelse och åkt en träsnipa och blivit överraskad av ett stort fraktfartyg som kommit bakifrån. Så är inte förvånad över den här olyckan. Man hör inget pga den egna motorn och det går så långsamt i 5 knop att man tycker man har full koll, men helt plötsligt har man inte tittat bakåt på 10 minuter. Hade de dessutom kapellet uppfällt och det regnade så minskar sikten oerhört.

Detta var inte en gammal snipa med tändkulemotor utan en modernare IW25:a om jag skall tror dom
som skrivit i tråden. Går fortare än 5 knop Dom flesta har en Penta MD 21 på 60 hk.
Citera
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Lotsen är rådgivare.
Kaptenen har alltid det yttersta operationella och juridiska ansvaret.
Jovisst, men tveksamt att kapten/styrman skulle ha agerat vårdslöst med lots ombord tänker jag?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knuppen
Vad är hennes Instagram?

Ramonazormanol**on
*s
Citera
2026-07-30, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik-IV
Upphinnade fartyg är alltid skyldiga att väja. Inte okänt för någon att det finns många fritidsbåtar i området heller. Det är väldigt lätt hänt att tappa uppmärksamheten bakåt i en liten snipa med kapell och dåligt väder. Dessa stora fartyg kör ofta rätt snabbt och dyker upp snabbare än vad man kan tro. Den känslan delas nog av många fritidsbåtsägare, men fartygen brukar ge en uppmärksamhetssignal när de kommer bakifrån. De kör inte i blindo och hoppas på det bästa.

Denna gång verkar det tyvärr dock som att de kört i blindo..
Citera
2026-07-30, 12:55
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Detta var inte en gammal snipa med tändkulemotor utan en modernare IW25:a om jag skall tror dom
som skrivit i tråden. Går fortare än 5 knop Dom flesta har en Penta MD 21 på 60 hk.

Min snipa hade inte heller en tändkulemotor, utan en AD 21. Det är olidligt att pressa upp de i hastighet och lyssna på motorn då så cruisingfart brukar bli 5-6 knop.
Citera
2026-07-30, 12:57
Medlem
Investera ca 10.000kr i en AIS med både sändare och mottagare är billig säkerhet.

Flytvästar med visselpipa, blinkande lampa och nödsändare finns också.

På mina båtar har jag aldrig haft AIS, enbart radarreflektorer i masten och flytvästar till ALLA OMBORD med LARM.

Vi inleder säsongen med bad inkl. Kläder och Flytväst för att få känna på hur det är att hantera t.ex. simma tillbaka till båten och klättra upp på badstegen själv. Obs! Tar av automatsändaren först.

Segelbåtarna sedan 1977, enbart seglat i Bohuslän:

Koster 30
Askeladden 14
BB11
Scampi 30
Bavaria 41
Maxi Racer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto