Citat:
Ursprungligen postat av
admin
Vad är en lögn?
Vi kan ta tråden
(FB) Flat Earth--Jorden är platt som exempel.
Jag tror inte att jorden är platt, men detta betyder inte att de som påstår motsatsen ljuger. För om de verkligen tror att jorden är platt (fråga mig inte varför, då detta går att motbevisa) så är det ju inte längre en lögn.
Att jämföra med ifall någon postar "påhittade uppgifter om personer, företag eller organisationer
med uppsåt att utsätta dessa för andras missaktning, eller att
avsiktligen sprida förvrängd eller påhittad information med uppsåt att vilseleda". Det senare är förbjudet, och kan resulterar i en varning.
admin
För en utomstående betraktare, och i mitt fall gammal lagvrängare, framstår det sannolikt som ganska uppenbart att två principiellt skilda situationer blandas ihop här. Resonemanget fungerar samtidigt som en illustration av varför jag själv undviker debatter i miljöer där just den typ av agerande som behandlas i den här frågeställningen är vanligt förekommande, av skäl som jag redan redogjort för på annan plats.
Att någon framför ett sakligt felaktigt påstående innebär inte i sig att personen ljuger. En person kan exempelvis vara genuint övertygad om att jorden är platt. Då föreligger en villfarelse eller felaktig uppfattning, men inte nödvändigtvis något uppsåt att vilseleda.
Detsamma gäller en lagtext. Någon kan läsa den fullständiga bestämmelsen, missförstå den och därefter argumentera utifrån sin felaktiga tolkning. Det är fortfarande fullt möjligt att personen handlar i god tro.
Situationen blir emellertid principiellt annorlunda när källmaterialet manipuleras. Om någon återger en lagbestämmelse som ett citat men utelämnar delar mitt i en mening på ett sådant sätt att den kvarvarande texten får en annan innebörd än originalet, handlar frågan inte längre bara om huruvida personens tolkning är riktig eller felaktig. Då har den information som presenteras för läsaren objektivt sett förvrängts.
Det var inte särskilt svårt att hitta de avsnitt som troligen ligger till grund för den ursprungliga frågeställningen. I det här fallet har någon tagit en verifierbar lagtext, klippt bort delar ur en mening och därefter presenterat det kvarvarande fragmentet som ett citat—trots att utelämnandet förändrar lagtextens innebörd.
(3) No vaccine administrator or manufacturer may be made a party to a civil action for damages for a vaccine-related injury or death associated with the administration of a vaccine"
(3) No vaccine administrator or manufacturer may be made a party to a civil action (other than a civil action which may be brought under paragraph (2)) for damages for a vaccine-related injury or death associated with the administration of a vaccine after October 1, 1988.
https://law.onecle.com/uscode/42/300aa-11.html
I just det här fallet blir saken dessutom närmast övertydlig, eftersom diskussionen förefaller handla om i vilken utsträckning det är möjligt att väcka talan mot en vaccintillverkare. Det är nämligen just denna fråga som uttryckligen behandlas och klargörs i den del av lagtexten som har klippts bort.
Det blir svårt att betrakta detta som en vanlig feltolkning eller ett oskyldigt missförstånd av lagtexten. För en utomstående betraktare framstår det som ett minst sagt barnsligt försök att genom selektiv citering slippa erkänna att den ståndpunkt man intagit inte har stöd i den källa man själv åberopar.
Man bör därför hålla isär åtminstone fyra saker: villfarelse, felaktig tolkning, selektiv citering och avsiktlig förvanskning. De två första kan utan vidare förekomma i god tro. Selektiv citering blir problematisk när utelämnandet förändrar källans innebörd. Om detta dessutom görs medvetet för att få läsaren att uppfatta källan på ett sätt som originalet inte medger, har man passerat gränsen till avsiktlig förvanskning.
Det är därför svårt att se relevansen i jämförelsen med plattjordsteorin. Den avgörande frågan är inte om personen tror på den slutsats han argumenterar för. Frågan är om han medvetet har förändrat återgivningen av det underlag som används för att övertyga andra om slutsatsen.
Det intressanta är att forumets egen regel 0.09 redan gör exakt denna distinktion. Den förbjuder inte människor att ha fel eller ens att framföra felaktiga uppfattningar.
Den förbjuder däremot att ”avsiktligen sprida förvrängd eller påhittad information med uppsåt att vilseleda”.
Om en verifierbar originaltext har citerats på ett sätt som förändrar dess innebörd borde därför den relevanta frågan vara varför de avgörande orden utelämnades och om utelämnandet rimligen kan förklaras som ett misstag. Att personen eventuellt själv tror på den slutsats som det manipulerade citatet används för att stödja besvarar inte den frågan.