2026-07-30, 10:01
Medlem
Gud vad tragiskt allt detta är. Vila i frid.

Helt otroligt vad folk som bara spekulerar är helt säkra på sin sak. Varför inte vänta tills det är utrett och klarlagt vad som hände? Utan istället tjafsa om vem som tror ha mest rätt? Ge er.

Något jag har reflekterat över efter att ha läst hela tråden är detta gällande flytväst eller inte och om dom sovit i ruffen m.m

Är det inte mer troligt att pojken skulle vart den som lagt sig för natten då han var den yngre av dom? Känns skumt.

Och sen alla ni som skriver och anklagar pappan för att gett sig ut m.m, ni har ingen aning om omständigheterna, jag kör mellan Rönnäng och Marstrand säkert 30 gånger om året! Och jag har aldrig stannat hemma för dåligt väder. Ute på marstrandsfjorden kan det gå hög sjö och vid stark vind tar man bara insidan Åstol och bakvägen genom albrektsunds kanal. Allt öster om Dyrön är aldrig några problem att gå i ens 20m/s+ för även om det blåser blir det inte någon större sjö.

Körde båt igår på marstrandsfjorden vid 21:30 och jag tyckte inte ens att jag behövde slå på lanternorna så ljust det fortfarande var, dock sämre förhållanden vid olycksdagen. Men ni som skriver att dom ”gett sig ut oansvarigt mitt i natten”….

Och om man bara korsar farleden är det svårt att missa att det kommer ett fartyg, om tesen är att dom gått från Tjörn mot Lycke.

Om det är dom som nämns som det handlar om som lagt ut bilder från fjällbacka någon dag innan, är min gissning att dom vart påväg hem från båtsemester och kört med farleden och fartyget vart upphinnande.
Citera
2026-07-30, 10:02
Medlem
Barbords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Skall man till Tjuvkil så är det definitivt smidigast. Skall man dock vidare söderut är det snabbare och enklare att köra väster om Älgön, om det nu inte vore för att det är rätt smallt vid farleden där. Därför tar många som skall söderut inifrån Hakefjorden ändå sundet mellan Älgön och Brattön och tar sikte på Instöbron därifrån.

I praktiken ja. Den stora skillnaden är egentligen passagen väster om Älgön – blir det möten där är sundet innanför Brattön ofta ett lugnare val. Det är där de flesta som kör mycket i Hakefjorden brukar resonera.
Citera
2026-07-30, 10:04
Medlem
pextas avatar
Undrar om någon trovärdig organisation eller person skulle kunna starta en insamling till pappan och barnet. Tänker det behövs samt att det är hett på gröten nu och många som diskuterar. Pengar får inte mamman och barnent tillbaka men det kan hjälpa till lite praktiska problem.
Citera
2026-07-30, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Hittats samtidigt? Vet vi var de hittats?
Mamman hittad. Fortsatt sök efter dottern. Nära förlisningsplatsen, vraket är lokaliserat. Enligt SVT.
Citera
2026-07-30, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oxfond
De båtar som är ute den tiden på dygnet i Göteborgs skärgård är antingen knark- eller människosmugglare. Just saying!

21:30 i juli, mitt under semestern, i Göteborg, är det vid fint väder ett veritabelt lämmeltåg av fritidsbåtar som varit ute på dagen på väg in till sina hemmahamnar. Solen är på väg ned och det är ljust nästan en timme till.
Citera
2026-07-30, 10:17
Medlem
LKKINGENs avatar
Om nu en liten motorbåt kört in i en farled och hamnat ivägen för ett lastfartyg som framförs i farleden så är fartyget helt utan skuld vare sig dom sett den lilla båten eller ej. Ett fartyg kan inte tvärnita och har inte heller någonstans att ta vägen eftersom det bara kan färdas säkert i farleden.
Kanske inte den exakta formuleringen i sjölagen men det är så det är.

Känns som lite överdriven reaktion fr myndigheterna då eventuella spår på lastfartyget fr en kollision inte skulle ändra något i sak.
Men sen är det inte riktigt eliten av våra tänkare som jobbar inom kustbevakningen många gånger.

Känns som lite som detta faller under "folk är idioter" och gör det dom gör för att det ska se bra ut i tidningarna, något annat har jag svårt att se som förklaring till det som sker.

Ett annat litet tips till er som bor vid havet, det som man hittar övergivet till havs tillfaller upphittaren. Alltså inte det som flutit i land utan på vattnet.
Sjölagen gäller till sjöss och till er som gillar supa och slåss på färjor, sjölagen gör även gällande att fr besättningen sida finns inget som heter övervåld, dom kan göra vad dom anser behöver göras för att återställa säkerheten. Tex kan dom bryta av dig armar och ben för att neutralisera dig och det skulle inte ha några som helst rättsliga konsekvenser.
Nu vill väl inte fest färjorna ha väktare som går loss på gästerna men ibland kan man tycka att ett varnande exempel borde kunna få utföras.
Citera
2026-07-30, 10:18
Medlem
Skal ikke påberope meg å være ekspert her, men båten som ble truffet kan jo ha ligget på anker. Slitt seg og drevet ut i leden der. Kan være mange årsaker, men har selv opplevd å være i seilbåt som lå på anker og hvor været tok seg kraftig opp og vi begynte å drive. Det var ganske jævlig, men gudskjelov så lå vi i en bukt der passasjen ut i mere åpent farvann var relativt smal. Vi hadde nok drevet opp på land før vi kom så langt.

Ikke godt å si hva som har skjedd, men det kan jo være en rekke uheldige omstendigheter. Behøver ikke være uaktsomhet eller alkohol inne i bildet.
Citera
2026-07-30, 10:19
Medlem
Det är väl han som har en pod.
Citera
2026-07-30, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pexta
Pengar är ju det som behövs för att klara sig i samhället. Varför tycker du att det är kontroversiellt. Det handlar ju inte att någon ska tjäna pengar på en olycka utan på ett enkelt sätt ge stöd till två utsatta personer. För utomstående så är pengar det enklaste sättet att ge stöd. Det är också helt frivilligt. Jag har svårt att förstå hur detta skulle va negativt på något sätt.

Jag säger inte det är negativt.
Men det är inte alla som är med i något trauma som på något sätt har ont om pengar. Bara det jag menar
Vi har ingen aning om det är för handling eller vad som hänt
Citera
2026-07-30, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Postludium
Det är väl han som har en pod.

Han har flera poddar och gör många grejer ihop med flera andra stora komiker. Om man tittar runt bland kollegorna ser man att typ ingen av de han verkar jobbat nära postat något på stories eller händelser sedan detta hände. Så jävla tragiskt.
Hoppas verkligen han och sonen blir återställda efter vad som hänt och att de nu är ”allvarligt skadade”. Allvarligt skadad kan vara övergående eller permanent beroende på vad skadan är.
Oavsett så har de ett trauma med sig och han kommer behöva leva med denna skuld resten av livet, även om han kanske inte gjort något fel och det bara var otur på otur plus dåligt väder som orsakade olyckan.
Citera
2026-07-30, 10:25
Medlem
DrBushs avatar
Jag la märke till att dykbåten Fatboy var påväg ut mot olycksplatsen imorse.
En kvalificerad gissning är att vraket ligger på den rödmarkerade "triangeln" på bilden i länken:

https://cdn.phototourl.com/free/2026-07-30-0ab8b93f-3e86-4002-9530-1e442267c46d.jpg
Citera
2026-07-30, 10:26
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Undrar om någon trovärdig organisation eller person skulle kunna starta en insamling till pappan och barnet. Tänker det behövs samt att det är hett på gröten nu och många som diskuterar. Pengar får inte mamman och barnent tillbaka men det kan hjälpa till lite praktiska problem.
Citat:
Ursprungligen postat av Norrgauten
Direkt kommer penga på fråga, otippat
Citat:
Pengar är ju det som behövs för att klara sig i samhället. Varför tycker du att det är kontroversiellt. Det handlar ju inte att någon ska tjäna pengar på en olycka utan på ett enkelt sätt ge stöd till två utsatta personer. För utomstående så är pengar det enklaste sättet att ge stöd. Det är också helt frivilligt. Jag har svårt att förstå hur detta skulle va negativt på något sätt.

Tror inte pengar är ett problem för denna familj, villa i Stockholm, sommarhus på Västkusten, så nog bättre att du läser om andra tragiska olyckor där en förälder förolyckas och startar din GoFundMe där det verkligen behövs!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in