2026-07-30, 10:23
Medlem
JymdKjams avatar
Jag har alltid känt ett visst obehag inför val när det kommer nyhetsinslag och intervjuer med utflyttade obrydda svenskar/ex-pats och deras röstandeprocess. Varför tillåts de rösta i Sverige fastän de checkat ut från landet? Såvitt jag förstår så är det inte så många andra länder som tillåter detta. Jättekonstigt, tycker jag, att om man flyttat bort från ett land så ska man ändå ha rätt att påverka detsamma! Det blir liksom att äta kakan och ändå ha den kvar. De kan ju omöjligt veta hur det är att bo i Sverige idag om man flyttat till Los Angeles, Thailand eller Australien för flera år sedan.

Vad tycker ni?

https://www.regeringen.se/uds-reseinformation/hjalp-till-svenskar-utomlands/rosta-i-utlandet/

Citat:
Om du är utlandssvensk har du rösträtt i val till riksdagen och val till Europaparlamentet. Det gäller om du är svensk medborgare, har fyllt eller fyller 18 år senast på valdagen, har utvandrat från Sverige, men någon gång varit folkbokförd i Sverige.

PS. Jag tycker att endast de som betalar skatt i Sverige (minimigräns 50 000 kronor per år) ska få rösta i svenska val. Men det är en annan diskussion.
Senast redigerad av JymdKjam 2026-07-30 kl. 10:29.
Citera
2026-07-30, 10:46
Medlem
Jordgubbes avatar
Jag har en känsla av att Sverige ligger i mitten här. Att vissa länder har tuffare andra lösare bestämmelser i saken. Sverige har gått ut med att för valet i höst hjälpa dessa med att rösta, alltså leta upp dem och ge mer info. Vissa grannländer har nyligen justerat tidsgränsen, för när man inte längre får rösta hemma.

En sak jag undrar, vad är det här egentligen för individer, och hur förhåller de sig till hemmalandet Sverige. Tex personer som är skitförbannade på Sverige idag och vill tillbaka en dag till mindre fjösighet - har inget emot att de röstar. Personer som bor utomlands, sitter och mjölkar svenska bidrag men skiter i Sverige bör avlövas på andra sätt.

https://www.val.se/english/how-to-vote/your-right-to-vote-and-your-voting-card/your-right-to-vote-if-you-live-abroad
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2026/03/regeringen-starker-utlandssvenskars-rostningsmojligheter/
https://www.lemonde.fr/en/international/article/2026/07/05/peruvian-and-colombian-presidential-elections-expatriate-vote-helps-far-right-clinch-victory_6755161 _4.html
https://www.theguardian.com/politics/2024/feb/13/britain-party-leaders-should-heed-overseas-voters-concerns
Citera
2026-07-30, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Varför tillåts de rösta i Sverige fastän de checkat ut från landet? Såvitt jag förstår så är det inte så många andra länder som tillåter detta.

"Såvitt du förstår"? 2020 var det åtminstone ca hälften av FNs medlemsstater som tillåter sina medborgare som bor utomlands att rösta i hemlandet (alltså via konsulat eller ambassader)

Kraven som ställs på dessa medborgare varierar såklart från land till land

Har egentligen ingen specifik åsikt i frågan, men ville bara lägga till att Sverige inte tillhör en liten "minoritet"
Citera
2026-07-30, 10:54
Medlem
Wajis avatar
Tror att 75% av de som flytt Sverige kommer rösta SD. En anledning till att man sticker från Sverige är ju hur sjukt Sverige har blivit.

Men PK media lär ju inte våga ta upp det utan vill väl att dessa röster ska bort då det gynnar SD. Givetvis ska man ha kvar sin rösträtt om man är svensk medborgare. Även kriminella invandrare och IQ befriade vänstermuppar får ju rösta.

Då borde väl ändå smarta utlandssvenskar få rösta.
Citera
2026-07-30, 10:55
Medlem
Nicke08s avatar
Oroväckande att de kanske inte tittar på SVT dagligen. De kan tiil och med vara så illa att de tar del av andra nyhetskanaler utanför Sverige. Och då blir bilden av Sverige väldigt fel.

Varför ska dessa få rösta? Känns inte rättvist. Kan vara olagligt dessutom, valpåverkan från icke SVT anställda.

Skönt att veta att de inte är så många åtminstone.
Citera
2026-07-30, 11:01
Medlem
Citat:
Jag har alltid känt ett visst obehag inför val när det kommer nyhetsinslag och intervjuer med utflyttade obrydda svenskar/ex-pats och deras röstandeprocess. Varför tillåts de rösta i Sverige fastän de checkat ut från landet? Såvitt jag förstår så är det inte så många andra länder som tillåter detta. Jättekonstigt, tycker jag, att om man flyttat bort från ett land så ska man ändå ha rätt att påverka detsamma! Det blir liksom att äta kakan och ändå ha den kvar. De kan ju omöjligt veta hur det är att bo i Sverige idag om man flyttat till Los Angeles, Thailand eller Australien för flera år sedan.

Vad tycker ni?

https://www.regeringen.se/uds-reseinformation/hjalp-till-svenskar-utomlands/rosta-i-utlandet/

PS. Jag tycker att endast de som betalar skatt i Sverige (minimigräns 50 000 kronor per år) ska få rösta i svenska val. Men det är en annan diskussion.

Du glömmer nämna Turkiet, Syrien, Libanon osv hemskt att dom som är Svenska medborgare men bor i nämnda länder får rösta i Sverige. Där har du S röster för dom gillar sina bidrag.
Citera
2026-07-30, 11:11
Medlem
I Sverige har alla svenska medborgare rösträtt. Det går givetvis att ändra lagen men vad jag vet är det inget parti som driver den frågan. I Danmark krävs att man också bor i landet för att ha rösträtt (med några undantag)
Citera
2026-07-30, 11:34
Avstängd
Ja det är nästan lika sjukt som att invandrare har rösträtt.
Citera
2026-07-30, 12:01
Medlem
Citat:

Så en svensk pensionär i Thailand som betalar 23 % sinkskatt skall få rösta medans en
sossfall på försörjningsstöd skall inte få rösta trots att han bor i landet ?
Citera
2026-07-30, 12:03
Medlem
Bajjamannen87s avatar
En person med långt gången demens har rösträtt. Folk som sitter i fängelse har rösträtt. Enoerson med 60 i iq har rösträtt i Sverige.

Folk som inte är svenska medborgare men har uppehållstillstånd har rösträtt i kommunalval.

Det finns många andra exempel som är betydligt konstigare än att svenska medborgare som bor utomlands har rösträtt.
Citera
2026-07-30, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
hälften av FNs medlemsstater som tillåter sina medborgare som bor utomlands att rösta i hemlandet (alltså via konsulat eller ambassader)

Rättar mig själv (hade hjärnsläpp och satt tänkte på antalet kommuner i landet, dvs ca 290) 2020 var det 141 länder (dvs en klar majoritet) som tillät medborgare bosatta utomlands att rösta

Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Folk som inte är svenska medborgare men har uppehållstillstånd har rösträtt i kommunalval.

Inte bara kommunval, utan även regionval (vilket för mig känns lite konstigt)
Citera
2026-07-30, 12:31
Medlem
Zeusminhunds avatar
Klart de ska ha rösträtt så länge de är svenska medborgare men det va väl inte mer än ca 30% som orkade rösta i svenska val.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in