2026-07-29, 03:30
Medlem
zobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenDilbert
Jag blev lite förvirrad när jag läste artikeln, jag trodde det var en hel sång, men det var var visst bara några spridda rop, bland annat från artisterna Stor och Anna-Carolina.

"Free Palestine” på Allsång på Skansen (kvartal.se)
Publicerad 25 juli 15:37
https://kvartal.se/nyheter/artiklar/free-palestine-pa-allsang-pa-skansen/cG9zdDoxNTIzMjM

hursomhelst har programmet nu tydligen blivit anmält, för "tyskfientlighet" (nej just det, det hette det ju i Sverige 1939-1943, nu heter det ju sedan PerAhlmark på 1950talet "antisemitism")
svt vet inte vad de ska ta sig till, kommer de att släppa fram mer av muslim-vänstern nu, eller hålla batik-burka-häxorna tillbaka?

och det här går våra skattepengar till!! det är för jävligt?

Jag ger gärna pengar till spektaklet när dom äter sig själva.

Du är jävligt dryg och torr om du gnäller på det här
Citera
2026-07-29, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Det är viktigt med definitioner. Vad betyder egentligen "free Palestine"?

Ur perspektivet att det är ett uttryck för missnöjet vad gäller folkmord, krigsbrott, brott emot mänskligheten, illegal ockupation, illegal bosättningspolitik, etnisk rensning samt apartheid så är det ju givetvis inget konstigt att rationella människor uttrycker detta missnöjet.

Ur perspektivet sionistpropaganda där palestiniernas rätt till liv är antisemitism och att detta på något sätt skulle vara förenligt med Israels undergång, ja då kanske det inte är så bra.

Frågan är vilket perspektiv som är mest rimligt för en nykter och opartisk vuxen person.
"Free free Palestine" är antisemitism och inget annat, inte aktivism.
Legitimerar judehat efter muslikfestivalen 2023-10-07 och mördandet av oskyldiga civila och tillfångatagna israeler.
Står också för From the river to the sea Från floden till havet. För en ständig kamp långt utöver Israel och Palestiniernas konflikten. Islamister använder begreppet.
Används idag för att trakassera och vandalisera och även mörda enligt koranens företrädare.
Washington D.C 2025-05-25.
Citera
2026-07-29, 06:14
Medlem
Varje vecka presenterar SVT:s nyheter om de stackars palestinierna. Jag ifrågasätter inte deras problem bara nyhetsvärdet. Detta är ett land i en annan världsdel. Vad rör det oss? Som jämförelse pågår konflikten i Etiopien Tigray som helt okänd för oss, med hundratusentals på flykt och lika långvarighet. Nu i allsång är löjeväckande. Lika många i Sverige har ursprung i Etiopien som i Palestina.
Vänstern hatar USA och är därmed Israels fiende. Kan inte Tidö-regeringen gripa in. Opartiskhet i public service tack!!
Citera
2026-07-29, 07:04
Medlem
Lite off topic, men varför ska vi engagera oss så jävligt mycket i Palestina?

Hörde på radion igår att den värsta humanitära katastrofen i världen idag pågår i Sudan. Där står två muslimska miliser mot varandra, och de olika sidorna är uppbackade av muslimska länder som Förenade Arabemiraten och Egypten. Allt medan befolkningen i Sudan mördas, svälter och dör.

Och efter terrordådet mot Pride i Berlin påpekade en expert att islamistgerillor härjar på ett fruktansvärt sätt i stora delar av Afrika, där de mördar och slaktar människor.

Men äsch, varför ska vi bry oss om Sudan? Och varför ska vi bry oss människor i Afrika som blir slaktade av IS?

Visst är det förskräckligt synd om muslimska människor och svarta människor, men bara om det är vita människor som orsakar deras lidande! Då kan vi sjunga om Free Palestine! Annars vänder vi oss om på sidan och somnar om.
Senast redigerad av Egna-tankar 2026-07-29 kl. 07:45.
Citera
2026-07-29, 08:02
Medlem
Ja, jag är iallafall inte alltför främmande för att avskaffa public-service (iallafall om det fortgår såhär)

Märkligt att inte andra konflikter får sån här uppmärksamhet . Vad händer med Tibet/Kina? Marocko/Västsahara? Spanien/Baskien...eller (det kanske blossar upp igen?) Storbritannien/Argentina (dvs Falklandsöarna)?
Citera
2026-07-29, 11:38
Medlem
Sånt händer ju lite nu och då. Halvgalna terroristkramare som passar på i direktsändning.
SvT borde skriva ett avtal med alla som är med. 100k i böter om dom inte uppför sig i sändning.
Citera
2026-07-29, 13:55
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
SVT tar inte politisk ställning genom att tillåta artister att sjunga sina låtar. Det är fullt normalt och handlar om artistiskt utrymme att diskutera och propagera för olika åsikter genom musik och text. Tvärtom är det fel när SVT kancellerar någon artist på grund av deras budskap.

Givetvis kan SVT genom sitt urval av artister ta politisk ställning om det är en ensidigt och tendentiöst. Men lösningen att istället censurera en artist som det här är mycket sämre och värre.

Det är fantastiskt vad många människor i Sverige är emot yttrandefrihet och att idéer de inte håller med om skall få höras. Ja, hu så hemsk med att människor säger vad de tycker.

Israel-lallarna har seglat upp som några av de värsta förbudsivrarna. Ett riktigt och tokigt pack.
Fast det var ju inte länge sedan SVT beslutade att inte sända programmet där Nick Alinia skulle medverka.

Jag tycker snarare problemet är att SVT inte är konsekventa. Det hade dok varit hel ok att dom inte va det om de inte samtidigt hävdade att de var opartiska.
Citera
2026-07-29, 15:45
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Palestinagängets upptåg genererar förmodligen en hel del röster för SD så man borde inte klaga egentligen. SVT:s agenda har gått överstyr.
Citera
2026-07-29, 23:03
Medlem
De kunde lika väl bjuda in Hitler Jugend att sjunga. Vad är skillnaden? Förutom hudfärgen.
Citera
2026-07-29, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Det är en del av låttexten. Låttexten finns publicerad och SVT var medvetna om att dom skulle sjunga så. Det har SVT själva erkänt. Så artisterna verkar absolut ha fått okej på det på förhand.

De samma kärlek som får floderna att rinna fram
Hela vägen hem till Ithaka

Ge mig blåa vatten, ge mig mera liv
Kan åka vart som helst, utom Tel Aviv
Jag tar hand om dig, du tar hand om business
Yeah, we on a mission. Jalla nu, Ulises

Bedrövligaste låttext jag sett faktiskt. Är mest som en samling random ord som inte har något gemensamt eller hör ihop.

Fy fan. Fängelse och spöstraff för den äckligt värdelösa ordsalladen.

Men är det ens någon som orkar bli upprörd över ”Free Palestine” idag? Känns inte som att det har någon udd.
Däremot hör inte den typen av politiska uttalanden hemma i Allsång på Skansen alldeles oavsett, såklart, så där får SVT straffa sig själv och språkatastrofen till sångare.
Citera
2026-07-29, 23:12
Medlem
"artisten" Stor härstammar från Chile men är född i Sverige 1987. Han har Chilenska föräldrar som var så vänstervridna att de reste till Sverige och socialdemokraterna, när Pinochet räddade Chile från kommunismen.
Nu för Stor vänsterblivenheten vidare här i Sverige med att propagera för kommunism islamism och nazism..de tre ismerna som finns i palestinismen...PLO 1964

https://sv.wikipedia.org/wiki/Stor
Citera
2026-07-30, 00:38
Medlem
Kh4ns avatar
Ser inget större problem med detta.
Hela samhället gick i verbalt upplopp mot Sydafrika under apartheid, trots att de största massakrerna involverade några tvåsiffriga dödsfall på 60-talet, men när israeliska kolonisatörer fördriver miljoner och slaktar tiotals- och potentiellt hundratusentals av ursprungsbefolkningen så tycker högerliberaler, Israelvänner, och USA-medlöpare att det är "helt OK".

Sånger är däremot ett stort problem för ifrågavarande folkmordsentusiaster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in