2026-07-29, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Jag är vänster men avskyr Miljöfascisterna
Man förvånas över hur snabbt vänstern vek ner sig för MP. Vänstern som brukade stå upp för arbetarna, och sen helt plötsligt en dag överger sina kärnväljare för ett gäng Ryssvänliga neoliberaler med en agenda att sabotera landet.
Citera
2026-07-29, 21:40
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Jag tror man måste hitta alternativet innan man gör förbudet.

Exempelvis kan staten försöka få till en klimatsmart folkkbil tillsammans med inhemska biltillverkare. Initiativet med skrot premien var ju annars en bra tanke men jag vet ej hur mycket den nyttjas.
Det finnas alternativ. Det är bara det att få är intresserade av alternativ om alternativen är dyrare än kol och olja ur marken.
När de stora oljeproducenterna på 1970 talet ökade priset på olja rejält kunde man i Sverige snabbt minska oljeförbrukningen eftersom alternativa energikällor blev relativt sett billigare.

https://ekonomihandboken.se/klimatkrisen/ar-sverige-ett-foregangsland/

Ökad CO2 skatt skulle förbättra statens ekonomi. Ska staten subventionera biltillverkning skulle det försämra statens redan dåliga ekonomi.
Citera
2026-07-29, 21:52
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Man förvånas över hur snabbt vänstern vek ner sig för MP. Vänstern som brukade stå upp för arbetarna, och sen helt plötsligt en dag överger sina kärnväljare för ett gäng Ryssvänliga neoliberaler med en agenda att sabotera landet.

Det hände i samma veva som identitetspolitiken blev the shit. Dagens vänster är inte riktig vänster, och i denna fakevänster passar MP in perfekt.
Citera
2026-07-29, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
https://www.oskarshamns-nytt.se/ebba-25-stockholm-hoj-bensinpriset-till-50-kronor-litern/

Bönderna måste lära sig att inte åka bil på vår bekostnad.
Kom igen nu svenne banan. Sluta tanka, sluta med kött i skolor. Nu dansar vi pride

Har Ebba rätt?
Hjärndöd nolla.
Hon kommer gå långt
Citera
2026-07-29, 22:19
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Vart kan man hyra ett hus i stan för 3000:-/mån, med plats för höns och potatisland?

Då får man väll rätta mun efter matsäck och hyra en lägenhet. Brukar få rätt okay bostäder för 3000 i månaden i halvstora och mindre hålor.
Citera
2026-07-29, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
https://www.oskarshamns-nytt.se/ebba-25-stockholm-hoj-bensinpriset-till-50-kronor-litern/

Bönderna måste lära sig att inte åka bil på vår bekostnad.
Kom igen nu svenne banan. Sluta tanka, sluta med kött i skolor. Nu dansar vi pride

Har Ebba rätt?
'
och på vilket sätt ska detta påverka kineser eller äckliga indier ?
Citera
2026-07-29, 22:25
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Jag tror man måste hitta alternativet innan man gör förbudet.

Exempelvis kan staten försöka få till en klimatsmart folkkbil tillsammans med inhemska biltillverkare. Initiativet med skrot premien var ju annars en bra tanke men jag vet ej hur mycket den nyttjas.

Enda sättet få ordning på klimatet blir att worldwide öka fossilpriset till ca 50:-/litern. Samtidigt som regeringarna erbjuder el eller vätgasbilar subventionerade till ca 100k. Oljevinsten får betala understödet.

Sedan får regeringarna ww tillse det finnsel tillräckligt, helst kärnkraft i massor. Och laddstolpar överallt.

Borde inte få byggas hus öht utan solpaneler.
Citera
2026-07-29, 22:30
Medlem
anomaligns avatar
Citat:

Fossilbilismen måste fasas ut. Detta vet alla politiska partier (utom möjligen SD), även om man inte sällan från högerhåll kan försöka vinna poänger med retorik om att vara på den lilla människan i glesbygdens sida. Det är inte ett hållbart system idag och det måste ersättas. Att höja priser gradvis är ett sätt att stimulera marknaden, konsumenter och producenter att anpassa sig gradvis. Man vill inte rycka undan mattan från under folks fötter, vilket blir ett mer realistiskt scenario ju längre man väntar att förändra systemet.

Sen tycker jag själv att folk borde röra sig mer istället för att åka bil. Tragiskt att se varelser som är kapabla att att gå och röra sig, bara sitta och jäsa i sina löjliga, överdimensionerade rullstolar var man än vänder blicken.
Citera
2026-07-29, 22:33
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
'
och på vilket sätt ska detta påverka kineser eller äckliga indier ?

Man får fokusera på vad man själv kan göra. Och vi kan ju påverka även deras utsläpp genom att inte köpa så mycket grejer tillverkade där.
Citera
2026-07-29, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Ebba borde tas hand om psykvården. Sterilisera henne omgående och se till att hon får den vård hon behöver.
Bara för man är psyksjuk ska man inte ha sin rätt att få skicka in sjuka insändare som vill förstöra för 98% av Sverige befolkning.

Nu ska jag hedra Ebba genom att tanka båten med ca 1100 liter diesel under eftermiddagen. Fuck Greta och Ebba säger jag
Jag tror jag tar ett varv extra runt stan innan jag skall till jobbet i morgon
Vad tror människan, eller hennen eller vad henomen kallar sig, att hennes avokados kommer kosta om bränslet går upp???
Citera
2026-07-29, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Cykla 10 mil i varje riktning till båten med 100kg utrustning? Cykla 5 mil till jobbet? Dra hästsläpet efter cykeln? Skjutsa hockeylaget till match på cykeln? Skjutsa grabben till sin kompis sommarstuga 15 mil bort på cykeln?

Och kollektivtrafiken skulle inte gå snabbare till och från jobbet för att fler skulle åka kollektivt. Om folk skulle bli beroende av kollektivtrafik och därmed få mer kollektivtrafik, så skulle vi få en situation liknande den som vi hade på 1950-talet. D.v.s. att folk skulle behöva bo närmare jobbet och att folk skulle behöva offra nästan allt vad fritidsaktiviteter heter.

D.v.s. företag skulle få svårare att hitta folk, tvingas anställa mindre lämpliga personer, folk som vantrivs på jobbet skulle behöva jobba kvar, eftersom byte av arbetsplats, ofta skulle kräva flytt, företag skulle behöva flytta utomlands o.s.v. o.s.v.
Kanske ha jobb och träning lite närmare hemmet? Det är inte hållbart att alla ska hålla på och sitta en och en i sina bilar till och från jobbet varje dag. Kidsen skulle inte dö av att åka kollektivt till sina matcher heller eller ut till en sommarstuga. Det är lite bökigare ja men inte livsnödvändigt och en anledning att förstöra planeten.
Citera
2026-07-29, 23:45
Medlem
Vilket gnäll frond alla bondläppar

Jag skiter fullständigt i om priset blir 150kr L. Hoppas det blir så. Jag bor i Stockholm. Cyklar och åker kommunalt. Skyll er själva.

Om det blir 150 kr mil kan man använda överskott och hjälpa fler flyktingar

När ska bondtölpar börja förstå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in