2026-07-29, 09:37
Medlem
https://www.oskarshamns-nytt.se/ebba-25-stockholm-hoj-bensinpriset-till-50-kronor-litern/

Bönderna måste lära sig att inte åka bil på vår bekostnad.
Kom igen nu svenne banan. Sluta tanka, sluta med kött i skolor. Nu dansar vi pride

Har Ebba rätt?

Citat:

Citat:
Jag tycker att bensin och diesel borde kosta omkring 50 kronor litern.

Vi människor säger gärna att vi bryr oss om klimatet. Samtidigt fortsätter många att ta bilen även på korta sträckor, köpa allt större bilar och planera våra samhällen utifrån att fossila drivmedel ska vara billiga för alltid.

Politiker tävlar om vem som kan lova lägst pris vid pumpen, trots att samma politiker säger att klimatförändringarna är ett av vår tids största hot. Det går inte ihop.

Jag bor i Stockholm, men jag har rötterna i Småland. Jag vet att jag har betydligt bättre möjligheter än många andra att leva utan bil. Människor i glesbygd, låginkomsttagare och de som saknar rimliga alternativ till bilen bör få ett särskilt stöd under omställningen.

Pengarna bör också användas till bättre kollektivtrafik, laddstolpar i hela landet, stöd till elbilar och lösningar för människor som bor där det inte är möjligt att använda buss- och tågtrafiken.

Ett bensinpris på 50 kronor löser inte heller allt. Vi behöver fossilfri el, bättre järnvägar, effektivare transporter och en snabbare elektrifiering. Men vi kommer inte undan den grundläggande frågan: Ska det fortsätta vara billigt att släppa ut koldioxid? Mitt svar är nej.

Jag kommer att rösta på Miljöpartiet i höstens val eftersom jag vill se en politik som tar klimatfrågan på allvar. Mitt förslag om ett pris på omkring 50 kronor litern är min egen uppfattning, men jag hoppas att fler politiker vågar säga det uppenbara: Billiga fossila bränslen hör till det förflutna.

/ mod
Senast redigerad av Diagoras Idag kl. 14:20.
Citera
2026-07-29, 09:42
Medlem
Förstår mig inte på de här människorna - Ska Kosta 50 kr litern MEN INTE NUU

Men ska de för miljöns etc skull kosta 50 kr litern ska de gär det nuuu.

Men hon talar om sen - ja sen kommer den att kostar 50 kr litern ändå.

1958? Bensin 0,85 kr litern - nu 15-20 kr (20 x höjning o 50 kr är bara lite över dubbelt)
Citera
2026-07-29, 09:44
Medlem
Så med andra ord, den som har 3-4 mil enkel resa till arbete, kör en gammal bil som drar 1l milen och tjänar 20 000 i månaden efter skatt på ett lågavlönat heltidsjobb kommer att lägga 1/3 av sina surt förvärvade pengar enbart på transport.

Elbil är bara att glömma då det är för dyrt, samma sak med att flytta till stan, för dyrt det också, buss och annan kollektivtrafik lyser med sin frånvaro.

Sen undrar de varför folk väljer att sluta jobba och lever på bidrag i stället.
Citera
2026-07-29, 09:44
Medlem
Anybodykillers avatar
Jag tror man måste hitta alternativet innan man gör förbudet.

Exempelvis kan staten försöka få till en klimatsmart folkkbil tillsammans med inhemska biltillverkare. Initiativet med skrot premien var ju annars en bra tanke men jag vet ej hur mycket den nyttjas.
Citera
2026-07-29, 09:45
Medlem
Ja, det är väl i linje med MPs plan.
Citera
2026-07-29, 09:46
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Så med andra ord, den som har 3-4 mil enkel resa till arbete, kör en gammal bil som drar 1l milen och tjänar 20 000 i månaden efter skatt på ett lågavlönat heltidsjobb kommer att lägga 1/3 av sina surt förvärvade pengar enbart på transport.

Elbil är bara att glömma då det är för dyrt, samma sak med att flytta till stan, för dyrt det också, buss och annan kollektivtrafik lyser med sin frånvaro.

Sen undrar de varför folk väljer att sluta jobba och lever på bidrag i stället.
Exakt, de sparkar alltid på den lille i samhället. Som om solpaneler och en ny Tesla vore ett val som alla kan göra.
Citera
2026-07-29, 09:47
Medlem
VoktorDodkas avatar
Så skönt att vara henne och inte begripa att inflationen kommer gå genom taket som en direkt följd, men då är det bara att skrika om rasism så känns det bättre.
Citera
2026-07-29, 09:49
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
https://www.oskarshamns-nytt.se/ebba-25-stockholm-hoj-bensinpriset-till-50-kronor-litern/

Kom igen nu svenne banan. Sluta tanka, sluta med kött i skolor. Nu dansar vi pride

Har Ebba rätt?

Ebba borde tas hand om psykvården. Sterilisera henne omgående och se till att hon får den vård hon behöver.
Bara för man är psyksjuk ska man inte ha sin rätt att få skicka in sjuka insändare som vill förstöra för 98% av Sverige befolkning.

Nu ska jag hedra Ebba genom att tanka båten med ca 1100 liter diesel under eftermiddagen. Fuck Greta och Ebba säger jag
Citera
2026-07-29, 09:56
Medlem
Batagares avatar
En miljöpartist med skrivklåda, men det är viktigt att vi övriga får ta del av vad som rör sig innanför pannbenet på dem.
Citera
2026-07-29, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400

Har Ebba rätt?
Ebba tycker utan att tänka! Hon känner något. Jag vet inte vad men det finns inget som helst rationellt i hennes inlägg.
Citera
2026-07-29, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bossebengbula
Ebba tycker utan att tänka! Hon känner något. Jag vet inte vad men det finns inget som helst rationellt i hennes inlägg.
Ebba känner mycket. Hon kommer hitta kärleken i besöksrummet på Kumla. Hon känner något!!!!

Inte undra på att detta land går precis åt helvete när folk sätter sin tilltro till S regeringens politik
Citera
2026-07-29, 10:03
Medlem
kyrkstockens avatar
Jag tror inte Ebba finns.

Någon vill ge intryck av att unga tjejer har dessa åsikter. Det handlar om valpropaganda.

Vi har sett sådana här anonyma avsändare och artiklar tidigare.

Så "Ebba" lyckades få in en artikel i "Oskarshamn-tidningen". Måste fått nej från många tidningar mellan Stockholm och Oskarshamn.

Var inte så "godtrogna"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in