https://www.oskarshamns-nytt.se/ebba-25-stockholm-hoj-bensinpriset-till-50-kronor-litern/
Bönderna måste lära sig att inte åka bil på vår bekostnad.
Kom igen nu svenne banan. Sluta tanka, sluta med kött i skolor. Nu dansar vi pride
Har Ebba rätt?
Citat:
Citat:
Jag tycker att bensin och diesel borde kosta omkring 50 kronor litern.
Vi människor säger gärna att vi bryr oss om klimatet. Samtidigt fortsätter många att ta bilen även på korta sträckor, köpa allt större bilar och planera våra samhällen utifrån att fossila drivmedel ska vara billiga för alltid.
Politiker tävlar om vem som kan lova lägst pris vid pumpen, trots att samma politiker säger att klimatförändringarna är ett av vår tids största hot. Det går inte ihop.
Jag bor i Stockholm, men jag har rötterna i Småland. Jag vet att jag har betydligt bättre möjligheter än många andra att leva utan bil. Människor i glesbygd, låginkomsttagare och de som saknar rimliga alternativ till bilen bör få ett särskilt stöd under omställningen.
Pengarna bör också användas till bättre kollektivtrafik, laddstolpar i hela landet, stöd till elbilar och lösningar för människor som bor där det inte är möjligt att använda buss- och tågtrafiken.
Ett bensinpris på 50 kronor löser inte heller allt. Vi behöver fossilfri el, bättre järnvägar, effektivare transporter och en snabbare elektrifiering. Men vi kommer inte undan den grundläggande frågan: Ska det fortsätta vara billigt att släppa ut koldioxid? Mitt svar är nej.
Jag kommer att rösta på Miljöpartiet i höstens val eftersom jag vill se en politik som tar klimatfrågan på allvar. Mitt förslag om ett pris på omkring 50 kronor litern är min egen uppfattning, men jag hoppas att fler politiker vågar säga det uppenbara: Billiga fossila bränslen hör till det förflutna.
/ mod