2026-07-29, 20:39
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag börjar bli trött på all OT som ni sysslar med och gör några tolkningar av vad dagar är för ni vet förstås att det inte stämmer att han skapade den på sex dagar.

Dagen skapade han alltså första dagen och definierade själv vad dag är för något. Era försök att försöka påstå andra saker utifrån hebreiska stämmer inte.
Solen är den som bestämmer över dag och natt på vår jord, den vet när den skall gå ner eller upp men när Gud skapade ljuset var det inte under någon 24h period men när Gud skapade jorden då blev en dag som våra dagar.
Citera
2026-07-29, 20:43
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jo men är sant och är bokstavligt sant är olika saker. Jesus säger vid ett tillfälle "jag är dörren", varför använder inte ateister det mot kristendom? "Vi kan vetenskapligt bevisa att jesus inte var en dörr" typ.

Sen behöver inte alla delar av bibeln vara sanna heller, men dom kan vara det. Vi vet inte vad alla delar betyder eller varför de skrevs. Poängen är mer typ "vi kan bevisa att jesus återuppstod, därför är kristendom sant oavsett vad allt det där andra betyder"

Alltså, om jesus återuppstog så spelar det ingen roll om det verkligen fanns en talande orm i edens trädgård. Om jesus inte återuppstod så spelar det ingen roll heller. I inget av fallen spelar det någon roll, så varför inte fokusera på huvudpåståendet ifall jesus återuppstod eller inte? Det är ju det som är det viktiga.
Men snälla idioten. Jag förstår förstås att det som står i Bibeln går att tolka på olika sätt, jag utgick bara från trådstarten som säger att allt som står i Bibeln är sant. Fattar du inte det? Jag förklarar det hela tiden. Gång på gång.

Alltså började jag med begynnelsen och kan förstås fortsätt hela vägen genom hela boken. Allt som står i Bibeln är inte sant. Nej! Ändå kommer en massa människor och säger att deras egen tolkning, visar att det visst är sant. Att Gud skapade världen på sex "dagar".

Det är ni som är helt borta och ska försöka visa att jag har fel, när allt som står i Bibeln faktiskt inte är sant. För är allt som står där sant, måste man förstås tolka den bokstavligt.

Eller har ni som troende ett inbyggt motstånd mot att erkänna det, för då kan det förstås vara så att det ni tror på inte är sant heller? För vissa delar tar ni väl som sanningar ändå, eller måste för att kunna tro.
Citera
2026-07-29, 20:46
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svetsolle1336
Jag har kommit till insikt med att det som står i bibeln är sant, och eftersom det är sant så måste gud finnas, och om gud finns så måste jag ju följa hans ord.

Jag vill höra era åsikter och tankar. Ps Jesus kommer snart!

Står i bibeln att jesus skulle komma tillbaka innan den levande generationen var helt borta, dvs han lovade att komma tillbaka inom 100 år.

Hände det?
Citera
2026-07-29, 20:48
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Men snälla idioten. Jag förstår förstås att det som står i Bibeln går att tolka på olika sätt, jag utgick bara från trådstarten som säger att allt som står i Bibeln är sant. Fattar du inte det? Jag förklarar det hela tiden. Gång på gång.

Alltså började jag med begynnelsen och kan förstås fortsätt hela vägen genom hela boken. Allt som står i Bibeln är inte sant. Nej! Ändå kommer en massa människor och säger att deras egen tolkning, visar att det visst är sant. Att Gud skapade världen på sex "dagar".

Det är ni som är helt borta och ska försöka visa att jag har fel, när allt som står i Bibeln faktiskt inte är sant. För är allt som står där sant, måste man förstås tolka den bokstavligt.

Eller har ni som troende ett inbyggt motstånd mot att erkänna det, för då kan det förstås vara så att det ni tror på inte är sant heller? För vissa delar tar ni väl som sanningar ändå, eller måste för att kunna tro.
Det skulle ju faktiskt kunna vara helt bokstavligt sant. Om du läser direkt efter skapelseberättelsen så kastas adam och eva ut till ett land som heter nod eller något sånt tror jag, och det finns redan städer där! Är inte det lite märkligt om alla kom från adam och eva, att det redan fanns städer när de blev utkastade. Någonting är det ju som inte stämmer, till och med enligt bibeln själv.

Och vad skulle "utkastade" ens betyda om edens trädgård var en plats på jorden? Då kunde de ju bara gått tillbaka.

En teori som en del har är att edens trädgård var en riktig plats, i en parallel dimension. De bodde faktiskt där och allt som står i bibeln är 100% sant, och de blev utkastade därifrån till vår dimension jorden. Det går ju faktiskt inte att motbevisa, och då håller i så fall allt till 100%.
Citera
2026-07-29, 20:58
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Det skulle ju faktiskt kunna vara helt bokstavligt sant. Om du läser direkt efter skapelseberättelsen så kastas adam och eva ut till ett land som heter nod eller något sånt tror jag, och det finns redan städer där! Är inte det lite märkligt om alla kom från adam och eva, att det redan fanns städer när de blev utkastade. Någonting är det ju som inte stämmer, till och med enligt bibeln själv.

Och vad skulle "utkastade" ens betyda om edens trädgård var en plats på jorden? Då kunde de ju bara gått tillbaka.

En teori som en del har är att edens trädgård var en riktig plats, i en parallel dimension. De bodde faktiskt där och allt som står i bibeln är 100% sant, och de blev utkastade därifrån till vår dimension jorden. Det går ju faktiskt inte att motbevisa, och då håller i så fall allt till 100%.
Man kan förstås hitta på vad som helst för att förklara allt som står där. Det betyder inte att det påhittade heller är sant.
Just början handlar om att förklara hur världen har uppstått, utifrån avsaknad av kunskap för att kunna faktiskt förklara det. Vilket väl visar att det är människor som hittat på skapelseberättelsen, som dina påhittade dimensioner.

Du har något där du inte kan förklara, alltså hittar du på något för att kunna göra det, utifrån den kunskap man har idag. Även om fler dimensioner nog inte är bevisade, bara obevisade teorier att det "kan" finnas. Men ingen som sett någon.
Citera
2026-07-29, 20:59
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Tänk efter lite, ser du inte att det är två olika ljus som blir till?

"Gud sade: »Ljus, bli till!« Och ljuset blev till. ... Gud kallade ljuset dag, och mörkret kallade han natt."(1 Mose 1:3,5 Bibel2000)

Den fjärde dagen sker detta:

"Gud sade: »På himlavalvet skall ljus bli till, och de skall skilja dagen från natten och utmärka högtider, dagar och år." (1 Mose 1:14 Bibel2000)
Om man tänker efter så är Ordet(Jesus) det första Gud skapar, i begynnelsen fanns Ordet, det var vårt ljus och utan detta ljus ingen sol, planeter eller levande varelser.
Citera
2026-07-29, 21:07
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Man kan förstås hitta på vad som helst för att förklara allt som står där. Det betyder inte att det påhittade heller är sant.
Just början handlar om att förklara hur världen har uppstått, utifrån avsaknad av kunskap för att kunna faktiskt förklara det. Vilket väl visar att det är människor som hittat på skapelseberättelsen, som dina påhittade dimensioner.

Du har något där du inte kan förklara, alltså hittar du på något för att kunna göra det, utifrån den kunskap man har idag. Även om fler dimensioner nog inte är bevisade, bara obevisade teorier att det "kan" finnas. Men ingen som sett någon.
Så om du var gud och skulle skriva en skapelseberättelse för folk på bronsåldern, vad hade du skrivit? Kan du skriva typ de första 1-5 meningarna hur det hade låtit?

"I begynnelsen så skapade gud väte och helium genom en expansion av rumtid. Detta skedde för 13.8 miljarder år sen. För 5.4 miljarder år sen skapades planeten vi (ni) bor på, som förresten är rund och jättestor. I början så fanns det dinosaurier och kräldjur i vattnet, men nu finns ni."

Vad hade bronsåldersmänniskorna tyckt? Hade de tyckt om det?
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-07-29 kl. 21:10.
Citera
2026-07-29, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Om man tänker efter så är Ordet(Jesus) det första Gud skapar, i begynnelsen fanns Ordet,

Jag håller med, det är också därför Jesus är Guds förstfödde:

"Han är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde i hela skapelsen" (Kol 1:15 Bibel2000)

Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
det var vårt ljus och utan detta ljus ingen sol, planeter eller levande varelser.

Ja, det håller jag nog med om, lite beroende på vad du menar.
Citera
2026-07-29, 21:18
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Står i bibeln att jesus skulle komma tillbaka innan den levande generationen var helt borta, dvs han lovade att komma tillbaka inom 100 år.

Hände det?
Det handlar nog om en dåtida och en sentida förväxling. Lärjungarna förväxlade förutsägelsen om jordens undergång med förutsägelsen om templets förstörelse. Och vissa misstolkar ordet genea vilket kan kan syfta på en tidsbestämd åldersgrupp, men det kan också betyda 'släktlinje' eller 'folk'.

I Peshitta – den uråldriga syrisk-arameiska bibelöversättningen – översätts genea i Matteus 24:34 uttryckligen med ordet sharbtā, som syftar på 'folkstam'.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2026-07-29 kl. 21:23.
Citera
2026-07-29, 21:19
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svetsolle1336
Jag har kommit till insikt med att det som står i bibeln är sant, och eftersom det är sant så måste gud finnas, och om gud finns så måste jag ju följa hans ord.

Jag vill höra era åsikter och tankar. Ps Jesus kommer snart!

Vadå snart? Han sitter redan i vita huset
Citera
2026-07-29, 21:34
Medlem
Citat:
Ja, vadå? Man kan räkna dagar och se årstiderna och beräkna när på året det är. På den tiden, lite sisådär. Det var först med den Gregorianska kalendern det blev någorlunda. Vad du vill säga med det förstår jag inte.

Solen gör så att det blir skillnad mellan dagar och nätter på jorden, utan solen finns inte 24 timmars jorddagar, utan solen finns inte dagar och nätter på jorden, eller hur?

Solen skapades inte förrän den fjärde dagen, alltså existerade det inte 24 timmars dagar och nätter på jorden. Så dagarna och nätterna som uppstod i början, kan inte vara vanliga 24 timmars dagar som vi har idag på jorden.

Guds skapelsedagar är alltså inte 24 timmars jorddagar, utan kan handla om miljoner jorddagar så som vetenskapen menar. Bibeln specificerar inte hur långa dessa skapelsedagar var.

Dessutom pågår den sjunde dagen fortfarande, det blev inte "kväll och morgon" till en åttonde dag.
Så sjunde dagen har pågått i flera tusen år och därför kan Guds skapelsedagar omöjligen handla om 24 timmars jorddagar.
Citera
2026-07-29, 21:47
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det handlar nog om en dåtida och en sentida förväxling. Lärjungarna förväxlade förutsägelsen om jordens undergång med förutsägelsen om templets förstörelse. Och vissa misstolkar ordet genea vilket kan kan syfta på en tidsbestämd åldersgrupp, men det kan också betyda 'släktlinje' eller 'folk'.

I Peshitta – den uråldriga syrisk-arameiska bibelöversättningen – översätts genea i Matteus 24:34 uttryckligen med ordet sharbtā, som syftar på 'folkstam'.

Man brukar ju hitta på sådant istället för att erkänna att man haft fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in