2026-07-29, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja, fy f-n vilken sorglig verklighet
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Det är absolut inte okej att som enormt företag köpa upp böcker och sedan förstöra dom. Att förstöra en bok är i sig ett grovt moraliskt och intellektuellt brott. Det är som att spotta mänskligheten i ansiktet.
Citat:
Ursprungligen postat av Syron
Att förstöra böcker på det här sättet riskerar att utarma historisk kunskap och förgör kulturarv.
Nu har alltså något företag köpt en kopia av någon bok som getts ut tusentals exemplar och kasserar den kopian. Vilket är detsamma som någon miljard människor gjort runt om i världen.

Och så blir det ett förskräckligt gråtjämmer över att något företag köpt EN kopia av tusentals och kasserar.
Men jag ser inte att det gråts över att någon miljard människor gör precis detsamma.

Det är ju så att det är så stolligt att man inte riktigt tror att de här personerna skriver det på allvar. Men erfarenheten har lärt oss att det är på allvar.

Nästa sak då.
Men varför har nu inte ladicius, Syron, Zeddis mfl startat Historiskt Bevarande AB och kapitaliserat från sina plånböcker.
Och köper in kopior som dom lagrar för eviga tider.
Dom menar ju att detta är viktigt. Så varför gör dom inte det då?

Istället menar dom att andra människor har skyldighet att göra det. Inte dom själva utan andra. Nog handlar det om personer som är värre an Stalin.
Citera
2026-07-29, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trappisten
Ja kanske skrämmande, men inte en blixt från klar himmel och inget som är reversibelt. Folk har i allt mindre utsträckning böcker hemma, och de öppna kontorslandskapen med flexibel plats är fientlig till böcker. En ny bok har heller inte samma genomslag som tidigare och kanske skrivs det även mindre intressanta böcker.

Istället för att begråta utvecklingen tror jag det är mer konstruktivt att fundera på vilka verktyg som existerar i syfte att bemöta den makt som i allt högre grad koncentreras till ett fåtal aktörer. Ser därför som sagt positivt på Anna´s Archive och liknande projekt.

Annas archive är en välsignelse
Citera
2026-07-29, 17:50
Medlem
Trappistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Är det så att du tänker dig att det kommunala återvinningsföretagen anordnar bokbål med de böcker som vi har dumpat i deras containrar?

Bokbål var avsett att läsas symboliskt. Som jag skrev i ett tidigare inlägg är ämnet för tråden bara senaste exemplet i en större och mer övergripande trend:

Dessutom är bokbål i sig en symbolisk gest, det väsentliga är inte den fysiska förstörelsen av böcker utan det att undersåtarna ska sluta tänka informerat. I dagsläget är detta problem måhända begränsat, men i takt med att AI-aktörernas makt ökar kommer också censuren att tillta. (Återstår väl att se om det kommer kompetenta open source-modeller i framtiden som är möjliga att köra på privat utrustning. Jag har dock svårt att se det. Även om modellerna blir bättre och mer effektiva kommer de modernaste AI-modellerna vara enormt resurskrävande.)
Citera
2026-07-29, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Nu har alltså något företag köpt en kopia av någon bok som getts ut tusentals exemplar och kasserar den kopian. Vilket är detsamma som någon miljard människor gjort runt om i världen.

Och så blir det ett förskräckligt gråtjämmer över att något företag köpt EN kopia av tusentals och kasserar.
Men jag ser inte att det gråts över att någon miljard människor gör precis detsamma.

Det är ju så att det är så stolligt att man inte riktigt tror att de här personerna skriver det på allvar. Men erfarenheten har lärt oss att det är på allvar.

Nästa sak då.
Men varför har nu inte ladicius, Syron, Zeddis mfl startat Historiskt Bevarande AB och kapitaliserat från sina plånböcker.
Och köper in kopior som dom lagrar för eviga tider.
Dom menar ju att detta är viktigt. Så varför gör dom inte det då?

Istället menar dom att andra människor har skyldighet att göra det. Inte dom själva utan andra. Nog handlar det om personer som är värre an Stalin.

Är du handikappad? Hur vet du hur många böcker som kommer gå förlorade av andra orsaker? Det hjälper ju fan inte om hundra eller två hundra år om låt oss säga att 90% skulle gått förlorat på andra sätt, då hjälper det ju inte att enorma företag har medvetet förstört de andra 10% redan på förhand?

Hur någon nykter och rationell människa kan heja på bokbål är bortom allt rimligt
Citera
2026-07-29, 17:56
Medlem
Citat:
Jo det är ett jävla problem för du vet inte hur många som kommer att gå förlorade på annat sätt inom de närmsta hundra åren. Fattar du ingenting eller?
Läser du verkligen inläggen som du svarar på?

Tycker du mest verkar ha någon känslomässig grej gällande det där att elda upp böcker. Att elda upp övertaliga kopior för att få fjärrvärme är inte riktigt detsamma som Bradbury skrev om, även om många där föredrog annat än böcker.

Vi har KB som har referensexemplar av det mesta som getts ut, och jag tror inte dom har några planer på att lägga ner.
Citera
2026-07-29, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Som du själv skriver så tränas modellerna med böckerna, modeller som i sin tur är tillgängliga för allmänheten. Modeller som gör betydligt mer gott än ETT exemplar av en bok.

Inte sunt att bli upprörd över.
Tvärt om är det otroligt sunt att reagera på vad som nu sker. Det som är osunt är din och många andras reaktion (det vill säga avsaknad av reaktion). Men det här är ju sådant som inte dyker upp i flödet på sociala medier, så då blir det väl per definition ointressant för de flesta av er.
Citera
2026-07-29, 17:59
Avstängd
Böcker är bara tidningar fast med tjockare papper
Citera
2026-07-29, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Läser du verkligen inläggen som du svarar på?

Tycker du mest verkar ha någon känslomässig grej gällande det där att elda upp böcker. Att elda upp övertaliga kopior för att få fjärrvärme är inte riktigt detsamma som Bradbury skrev om, även om många där föredrog annat än böcker.

Men du vet väl för i helvete inte hur många exemplar som kommer att gå förlorade av tiden av andra orsaker inom de närmsta 100-200 åren eller mer? Fattar du inte att du och dessa techbolagen bidrar till att förneka framtida generationer dessa skrifter? Fatta om någon jävla mupp gjort samma grej med de gamla grekernas skrifter? Där vi redan saknar kopiösa mängder? Fatta att mer än 90% av historien är borta för alltid för att texter och böcker gått förlorat. Fatta då hur intellektuellt och kulturellt fattiga vi hade varit idag om muppar som du eldat upp övriga 10%.

Tänk lite för i helvete din jävla stövel-slickare. Ni datornördar som prisar de stora techbolagen är så jävla korkade och framförallt TRÅKIGA
Citera
2026-07-29, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trappisten
Dessutom är bokbål i sig en symbolisk gest, det väsentliga är inte den fysiska förstörelsen av böcker utan det att undersåtarna ska sluta tänka informerat. I dagsläget är detta problem måhända begränsat, men i takt med att AI-aktörernas makt ökar kommer också censuren att tillta. (Återstår väl att se om det kommer kompetenta open source-modeller i framtiden som är möjliga att köra på privat utrustning. Jag har dock svårt att se det. Även om modellerna blir bättre och mer effektiva kommer de modernaste AI-modellerna vara enormt resurskrävande.)
Jag tror du har helt rätt. Människan kommer gasa i full fart rakt in i bergväggen sedan står serverhallarna och rostar och förfaller, som en sorglig påminnelse av vår oändliga dumhet.
Citera
2026-07-29, 18:09
Medlem
Citat:
Men du vet väl för i helvete inte hur många exemplar som kommer att gå förlorade av tiden av andra orsaker inom de närmsta 100-200 åren eller mer? Fattar du inte att du och dessa techbolagen bidrar till att förneka framtida generationer dessa skrifter? Fatta om någon jävla mupp gjort samma grej med de gamla grekernas skrifter? Där vi redan saknar kopiösa mängder? Fatta att mer än 90% av historien är borta för alltid för att texter och böcker gått förlorat. Fatta då hur intellektuellt och kulturellt fattiga vi hade varit idag om muppar som du eldat upp övriga 10%.

Tänk lite för i helvete din jävla stövel-slickare. Ni datornördar som prisar de stora techbolagen är så jävla korkade och framförallt TRÅKIGA
Du läser hela tiden in saker jag inte skrivit. Jag har inte hyllat AI-bolag för att de skannar in och sedan dumpat böcker.

Läs vad jag skriver istället för att fantisera ihop saker.

Jag anser att det är otroligt viktigt att vi sparar vår historia, men jag anser inte att vi behöver spara hundratals eller tusentals exemplar av varenda bok som Viveca Sten har gett ut.

Ibland verkar du vara nära att komma in i matchen, och sedan tappar du pucken.

AI-bolagen köper upp böcker för att deras språkmodeller ska lära sig. För att kunna skanna in dessa så skär man bort ryggen, då blir det lösa sidor som sedan går att läsa in.

Det är inte så att de köper upp referensböcker från KB.
Citera
2026-07-29, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger

AI-bolagen köper upp böcker för att deras språkmodeller ska lära sig. För att kunna skanna in dessa så skär man bort ryggen, då blir det lösa sidor som sedan går att läsa in.

Sen slänger de materialet. Vilket är ett intellektuellt och moraliskt brott. Att muppar och stövel-slickare som du hejar på detta är bortom rim och reson. 1984 i realtid, och du applåderar hela vägen till slakthuset
Citera
2026-07-29, 18:27
Medlem
Citat:
Sen slänger de materialet. Vilket är ett intellektuellt och moraliskt brott. Att muppar och stövel-slickare som du hejar på detta är bortom rim och reson. 1984 i realtid, och du applåderar hela vägen till slakthuset
Det är inte så att de kastar det sista exemplaret. Inte som så att de köpt in ett original av Chagall, skannar in och sedan bränner upp verket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in