Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Först har vi en trådstart, att allt som står i Bibeln är sant, vilket du inte anser. Så då håller du med mig.
Sen har vi en massa människor som försöker förvränga de som står i Bibeln, för att försöka få det till att den är sann ändå. De jag diskuterar med och som verkar lite vrickade och inte heller verkar förstå trådstarten. Det är väl bara för dem att erkänna att allt som står där inte är sant.. Varför de försöker övertyga mig om att jag skulle ha fel, förstår jag inte.
Jo men är sant och är bokstavligt sant är olika saker. Jesus säger vid ett tillfälle "jag är dörren", varför använder inte ateister det mot kristendom? "Vi kan vetenskapligt bevisa att jesus inte var en dörr" typ.
Sen behöver inte alla delar av bibeln vara sanna heller, men dom kan vara det. Vi vet inte vad alla delar betyder eller varför de skrevs. Poängen är mer typ "vi kan bevisa att jesus återuppstod, därför är kristendom sant oavsett vad allt det där andra betyder"
Alltså, om jesus återuppstog så spelar det ingen roll om det verkligen fanns en talande orm i edens trädgård. Om jesus inte återuppstod så spelar det ingen roll heller. I inget av fallen spelar det någon roll, så varför inte fokusera på huvudpåståendet ifall jesus återuppstod eller inte? Det är ju det som är det viktiga.