2026-07-29, 19:35
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Tro är ju inte fakta.
Bibeln är ingen faktabok, Gud vill att hela skapelsen skall återförenas med honom, den manar till omvändelse från det jordiska.
Ingen människa kan säga på ren fakta att världen skapades på sex jorddagar det är helt förkastligt, dessa dagar är inte av våran värld.
Citera
2026-07-29, 19:48
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Diskussion är öppen för alla.
Hade du varit trygg så hade du vågat bemöta.

Vad vill du att jag ska bemöta?
Citera
2026-07-29, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det står faktiskt dagar. Har du inte läst Bibeln, som är den bok det faktiskt handlar om.

Det står: "det Gud kallar för dagar", inte förrän fjärde av dessa dagar skapades solen, månen och stjärnorna som skulle utmärka dagar på jorden:

"Gud sade: »På himlavalvet skall ljus bli till, och de skall skilja dagen från natten och utmärka högtider, dagar och år." (1 Mose 1:14 Bibel2000)

Guds skapelsedagar är alltså inte jorddagar.
Citera
2026-07-29, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Bibeln är ingen faktabok, Gud vill att hela skapelsen skall återförenas med honom, den manar till omvändelse från det jordiska.
Ingen människa kan säga på ren fakta att världen skapades på sex jorddagar det är helt förkastligt, dessa dagar är inte av våran värld.

Det handlar såklart inte om att någon gud har skapat världen på 6dagar. Det handlar min historier och metaforer för andra saker.

En guide för rätt och fel, så att du ska slippa tänka ut allt själv i livet.
Citera
2026-07-29, 20:03
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Jorden skapades på fler miljoner miljarder år tror du det skull få plats i en bok?
Du tolkar den bokstavligt som ren faktabok.
Våra veckor är baserade på de sex dagar eller perioder som Gud skapade världen, det är ingen slump eller hittepå.
Du tror att de som skrev Bibeln, faktiskt visste hur jorden uppstod? Att de hade dagens kunskap?

Det är Svetsolle som startade tråden som påstår att det är en faktabok, inte jag. Jag påstår tvärtom. Finns det ens nåt att diskutera egentligen.
Citera
2026-07-29, 20:07
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Du tror att de som skrev Bibeln, faktiskt visste hur jorden uppstod? Att de hade dagens kunskap?

Det är Svetsolle som startade tråden som påstår att det är en faktabok, inte jag. Jag påstår tvärtom. Finns det ens nåt att diskutera egentligen.
Jag tror att många ateister inte riktigt förstår förhållandet många kristna har till skapelsehistorian. Jag är kristen på grund av bevis, saker som kan bekräftas och som bara kristendomen kan förklara. Det är någonting som är förankrat i verklighet. Skapelseberättelsen och noahs ark har lite att göra med det, det är inte så viktigt alls vad de egentligen betyder eller vad de handlar om. Man kan hitta på lite hur som helst varför de står där och så, jag tänker inte alls på dom egentligen. Jag fokuserar på det som är värt att fokusera på, det som kan bevisas och visas upp.
Citera
2026-07-29, 20:11
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det står: "det Gud kallar för dagar", inte förrän fjärde av dessa dagar skapades solen, månen och stjärnorna som skulle utmärka dagar på jorden:

"Gud sade: »På himlavalvet skall ljus bli till, och de skall skilja dagen från natten och utmärka högtider, dagar och år." (1 Mose 1:14 Bibel2000)

Guds skapelsedagar är alltså inte jorddagar.
Jag börjar bli trött på all OT som ni sysslar med och gör några tolkningar av vad dagar är för ni vet förstås att det inte stämmer att han skapade den på sex dagar.

Citat:
Ursprungligen postat av Bibeln
Gud sade: "Varde ljus!" Och det blev ljus.

Gud såg att ljuset var gott, och han skilde ljuset från mörkret.

Gud kallade ljuset dag, och mörkret kallade han natt. Och det blev afton och det blev morgon. Det var den första dagen.
Dagen skapade han alltså första dagen och definierade själv vad dag är för något. Era försök att försöka påstå andra saker utifrån hebreiska stämmer inte.
Citera
2026-07-29, 20:15
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag börjar bli trött på all OT som ni sysslar med och gör några tolkningar av vad dagar är för ni vet förstås att det inte stämmer att han skapade den på sex dagar.

Dagen skapade han alltså första dagen och definierade själv vad dag är för något. Era försök att försöka påstå andra saker utifrån hebreiska stämmer inte.
Självklart så förstår både ateister och kristna att världen inte skapades på 6 bokstavliga dagar och att eva skapades av ett revben och en talande orm och allt det där. Vad är poängen exakt... att om man kan visa att ormar inte kan prata så är kristendomen besegrad?
Citera
2026-07-29, 20:19
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag tror att många ateister inte riktigt förstår förhållandet många kristna har till skapelsehistorian. Jag är kristen på grund av bevis, saker som kan bekräftas och som bara kristendomen kan förklara. Det är någonting som är förankrat i verklighet. Skapelseberättelsen och noahs ark har lite att göra med det, det är inte så viktigt alls vad de egentligen betyder eller vad de handlar om. Man kan hitta på lite hur som helst varför de står där och så, jag tänker inte alls på dom egentligen. Jag fokuserar på det som är värt att fokusera på, det som kan bevisas och visas upp.
Först har vi en trådstart, att allt som står i Bibeln är sant, vilket du inte anser. Så då håller du med mig.

Sen har vi en massa människor som försöker förvränga de som står i Bibeln, för att försöka få det till att den är sann ändå. De jag diskuterar med och som verkar lite vrickade och inte heller verkar förstå trådstarten. Det är väl bara för dem att erkänna att allt som står där inte är sant.. Varför de försöker övertyga mig om att jag skulle ha fel, förstår jag inte.
Citera
2026-07-29, 20:21
Medlem
Citat:

Tänk efter lite, ser du inte att det är två olika ljus som blir till?

"Gud sade: »Ljus, bli till!« Och ljuset blev till. ... Gud kallade ljuset dag, och mörkret kallade han natt."(1 Mose 1:3,5 Bibel2000)

Den fjärde dagen sker detta:

Citera
2026-07-29, 20:23
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Först har vi en trådstart, att allt som står i Bibeln är sant, vilket du inte anser. Så då håller du med mig.

Sen har vi en massa människor som försöker förvränga de som står i Bibeln, för att försöka få det till att den är sann ändå. De jag diskuterar med och som verkar lite vrickade och inte heller verkar förstå trådstarten. Det är väl bara för dem att erkänna att allt som står där inte är sant.. Varför de försöker övertyga mig om att jag skulle ha fel, förstår jag inte.
Jo men är sant och är bokstavligt sant är olika saker. Jesus säger vid ett tillfälle "jag är dörren", varför använder inte ateister det mot kristendom? "Vi kan vetenskapligt bevisa att jesus inte var en dörr" typ.

Sen behöver inte alla delar av bibeln vara sanna heller, men dom kan vara det. Vi vet inte vad alla delar betyder eller varför de skrevs. Poängen är mer typ "vi kan bevisa att jesus återuppstod, därför är kristendom sant oavsett vad allt det där andra betyder"

Alltså, om jesus återuppstog så spelar det ingen roll om det verkligen fanns en talande orm i edens trädgård. Om jesus inte återuppstod så spelar det ingen roll heller. I inget av fallen spelar det någon roll, så varför inte fokusera på huvudpåståendet ifall jesus återuppstod eller inte? Det är ju det som är det viktiga.
Citera
2026-07-29, 20:29
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Tänk efter lite, ser du inte att det är två olika ljus som blir till?

"Gud sade: »Ljus, bli till!« Och ljuset blev till. ... Gud kallade ljuset dag, och mörkret kallade han natt."(1 Mose 1:3,5 Bibel2000)

Den fjärde dagen sker detta:

Ja, vadå? Man kan räkna dagar och se årstiderna och beräkna när på året det är. På den tiden, lite sisådär. Det var först med den Gregorianska kalendern det blev någorlunda. Vad du vill säga med det förstår jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in