2026-07-29, 18:21
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
https://www.oskarshamns-nytt.se/ebba-25-stockholm-hoj-bensinpriset-till-50-kronor-litern/

Bönderna måste lära sig att inte åka bil på vår bekostnad.
Kom igen nu svenne banan. Sluta tanka, sluta med kött i skolor. Nu dansar vi pride

Har Ebba rätt?
Ebba är en idiot och borde propagera för att Global south slutar skita ut ungar. Vi kan avliva hela Sveriges befolkning imorgon och vi kommer endast off-set ett och ett halvt års befolkningstillväxt i Nigeria.

Och innan någon kommer hit och pratar om hur mycket utsläpp vi i Skandinavien står för vill jag gärna poängtera att ungefär 1/3 av vår befolkning numera inte är etniskt svenska och att länder som Indien skeppar iväg ca. 4 miljoner människor till västvärlden som skapar exakt lika mycket utsläpp som alla andra som bör här.
Citera
2026-07-29, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Att de inte existerar är eftersom ingen vill ha dem. Detta eftersom de fortfarande kommer att vara skitdyra, men utan egenskaper som folk vill ha, såsom:
  • Räckvidd nog att ta klara vardagskörningen året om, utan att behöva ladda under dagen.
  • Komfortfaktorer såsom luftkonditionering och sätesvärmare.
  • Utrymme nog, så att en familj ska klara sig utan att behöva hyra en bil till semestern ett halvår i förväg.
  • Leva upp till de trafiksäkerhetskrav som ställs på EU-nivå.

Men visst, om du tror att staten kan sälja en kass elbil för 1 miljon, som är många resor sämre på alla punkter än elbilar för 600-tusen, till folk som inte har råd med en begagnad bensinbil för 200-tusen, så får du väl leva i den fantasin.

På sikt så kommer bilparken så klart att gå över till elbilar, men eftersom "vanligt folk" kör begagnade bilar, så kommer det att ta 10, 20 eller 30 år.

Med det sagt så finns det idag nya elbilar i Sverige för strax över 200-tusen. Med kass räckvidd, kasst utrymme, långsam laddning och kass komfort. Så kanske OK för folk som inte har barn bara kör i tätort och har egen laddplats. Så inget för "vanligt folk". Och konkurrensen är så klart stenhård även på det området, eftersom det bl.a. säljer i Kina.

Det handlar inte om att bo i glesbygd. Vi bor t.ex. i en tätort i en av de mera tätbefolkade delarna av landet, med goda bussförbindelser. Men lika fullt så sparar jag c.a. 2 timmar per dag på att åka bil till jobbet vs. kollektivt. Ska jag till båten så sparar jag 12-24 timmar på att ta bilen. Och på samma sätt är det med alla andra aktiviteter, i den mån som kollektivtrafik ens existerar dit jag ska. Och detta är näppeligen unikt för min situation.

Den ort som jag är uppfödd i hade t.ex. tidigare en egen järnvägsstation för trafik i ena riktningen och i korsande riktning bussar. I min ungdom så hade detta reducerats till buss en gång i timmen, vilket sedan blev en buss varannan timme, sedan en buss i varje riktning och bara vardagar, för att till slut bli ingen buss alls, varefter gymnasieungdomarna nu har 10-15km utan buss till skolan. Vilket så klart leder till att moped och/eller A-traktor nu är ett skallkrav för barnen så fort dessa har fyllt 15. Och ska man hålla ett par ungar med A-traktor så kan jag lova dig att det finns ännu mindre marginal över, för att byta ut dieselbilen mot en elbil.

Ja, det är såklart bekvämt och smidigt men det är inte hållbart. Sluta stressa. Cykla? Är drivmedel tillräckligt dyrt kommer du tycka att det är värt det. Kollektivtrafiken får ökad efterfrågan och byggs ut istället.
Citera
2026-07-29, 19:02
Medlem
Frågan är om inte stora Suv, kvinnors val borde skattas bort, och ist premiera bränslesnåla småbilar.
Ja, kvinnor verkar gilla Suvar, för de är krocksäkra. Men inte så bra att krocka med i en småbil.
Citera
2026-07-29, 19:08
Medlem
Då fattar inte Ebba att mat, kläder, förbrukningsvaror etc kommer att höja sina priser pga högre frakt-kostnader. Även de lata som inte orkar hämta sin egen mat får betala mer till de ” moderna slavarna” som kör ut.
Citera
2026-07-29, 19:09
Medlem
STHLM idioterna som röstar på miljöpartiet har inte en aning om hur de är o bo på landsbygden o som kör säg 10mil per dag för o jobba. Klart som fan de gå bra för dom o höja bensin o diesel som åker buss o tunnelbana.
Citera
2026-07-29, 19:10
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Så med andra ord, den som har 3-4 mil enkel resa till arbete, kör en gammal bil som drar 1l milen och tjänar 20 000 i månaden efter skatt på ett lågavlönat heltidsjobb kommer att lägga 1/3 av sina surt förvärvade pengar enbart på transport.

Elbil är bara att glömma då det är för dyrt, samma sak med att flytta till stan, för dyrt det också, buss och annan kollektivtrafik lyser med sin frånvaro.

Sen undrar de varför folk väljer att sluta jobba och lever på bidrag i stället.
Folk får väl helt enkelt sänka sin levnadsstandard? Det är inte en mänsklig rättighet för varje familj att bo i villa i storstadsområde, äga två bilar, sommarhus i Norrland och konsumera som en hel kinesisk by per år. Sett till världen som helhet lever västerlänningar, och då särskilt nordbor, i ett remarkabelt överflöd som gränsar till det perversa. Folk får helt enkelt lära sig att less is more.
Citera
2026-07-29, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Förstår mig inte på de här människorna - Ska Kosta 50 kr litern MEN INTE NUU

Men ska de för miljöns etc skull kosta 50 kr litern ska de gär det nuuu.

Men hon talar om sen - ja sen kommer den att kostar 50 kr litern ändå.

1958? Bensin 0,85 kr litern - nu 15-20 kr (20 x höjning o 50 kr är bara lite över dubbelt)
Vilken/vilka diagnoser har Ebba ? 🤷
Citera
2026-07-29, 19:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rogersson
Nu vet jag att du är ett troll men det finns idioter som resonerar som dig.

Så människor ska kunna lämna barn, jobba, hämta barn, handla och sen hemåt med svensk kollektivtrafik? Nej det kan vilken normalbegåvad person som helst förstå att det funkar inte som samhället ser ut idag.

Kollektivtrafik fungerar bara om man bor ensam i en hyresrätt.

Jag trollar inte.

Precis jag bor ensam i lägenhet. Fungerar jättebra och sparar massor med pengar. Ska snart gå med fötterna och handla

Jobba? Ta buss eller gå.

Varför kan inte barnen åka buss eller tåg eller spårvagn eller taban? Har hade vi barn innan bilen?? HUR överlevde man!!

Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Ånej är det förbud mot att köra med bensin diesel flygbränsle eller något på söndagar ska det gälla alla inga undantag

Det får bli cykel häst och vagn eller gå skickar man Sverige 200 år tillbaka I tiden ska det gälla alla så är det bara så har dom bestämt i Stockholm då ska dom ha det så

Du överdriver din lilla lantis
Senast redigerad av MidSommarVinter 2026-07-29 kl. 20:03.
Citera
2026-07-29, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Folk får väl helt enkelt sänka sin levnadsstandard? Det är inte en mänsklig rättighet för varje familj att bo i villa i storstadsområde, äga två bilar, sommarhus i Norrland och konsumera som en hel kinesisk by per år. Sett till världen som helhet lever västerlänningar, och då särskilt nordbor, i ett remarkabelt överflöd som gränsar till det perversa. Folk får helt enkelt lära sig att less is more.
Med MP vid rodret så är det just dessa tomtar som får en jävla massa bidrag så att de kan köpa sig ännu tyngre och dyrare bilar som förorenar mer. Allt på bekostnad av arbetarklassen som får en lägre levnadsstandard.
Citera
2026-07-29, 19:30
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Så med andra ord, den som har 3-4 mil enkel resa till arbete, kör en gammal bil som drar 1l milen och tjänar 20 000 i månaden efter skatt på ett lågavlönat heltidsjobb kommer att lägga 1/3 av sina surt förvärvade pengar enbart på transport.

Elbil är bara att glömma då det är för dyrt, samma sak med att flytta till stan, för dyrt det också, buss och annan kollektivtrafik lyser med sin frånvaro.

Sen undrar de varför folk väljer att sluta jobba och lever på bidrag i stället.

Får väl flytta närmare jobbet då. Får vända på ditt resonemang "kan behålla 1/3 av sina pengar genom att cykla"
Citera
2026-07-29, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Får väl flytta närmare jobbet då. Får vända på ditt resonemang "kan behålla 1/3 av sina pengar genom att cykla"
Vart kan man hyra ett hus i stan för 3000:-/mån, med plats för höns och potatisland?
Citera
2026-07-29, 19:33
Medlem
Pinoputchins avatar
Ebba har ingen bil va.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in