2026-07-29, 14:30
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Fylla och/eller psykiska problem är väl inte osannolikt.

Yes. Men du kan också addera högerextremism under kategorin inte osannolikt.
Citera
2026-07-29, 14:49
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Yes. Men du kan också addera högerextremism under kategorin inte osannolikt.

Personligen gissar jag snarare på fylla och/eller personliga problem som orsak till att någon har svårt att tända på en brandfarlig vätska - än på vänster- eller högerextremism.

Men vi får väl se, hur det vecklar ut sig.
Citera
2026-07-29, 15:01
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Det var väl några intelligensbefriade nazister som gjorde det, det finns ju rätt många såna i Sölvesborgs lilla kommun!
Citera
2026-07-29, 15:07
Medlem
OrmensbrorHildings avatar
För det första så försvann en inkomstbringande lottförsäljning.
För det andra så vilka är det som vill lagföra dom?
Perfekt upplägg för att göra två flugor på smällen!
Citera
2026-07-29, 15:09
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Det är valår, så uppenbarligen ett inside job. Finns mängder av sossar som utför Romersk hälsning och andra "nazistiska" symboler och uttal som aldrig åker fast för HMF.
Jag får för mig samma sak. Det är valår. Det gäller sossarna i Åkessons hemstad Sölvesborg. Femhundra spänn på att det här är ett insidesjobb från någon som tycker att SD blivit lite för normaliserade i finrummen och vill "påminna om de bruna rötterna". Varför skulle någon klottra nazistiska slagord på S partilokal i en sketen kommun i Blekinge 2026? Det är inte 1997 längre. Det finns inga skinnskallar på stan längre.
Citera
2026-07-29, 15:26
Medlem
Citat:
Nej, inte bara du. Läs tråden. Det är flera som lider av vanföreställningar.

Ja, varför, varför, varför? GM var med all säkerhet kraftigt berusad eller psykiskt sjuk. Han vore inte den första i världshistorien som då agerat irrationellt.
Eller högerextrem som det finns gott om här på Flashback och som agerat rationellt.
Citera
2026-07-29, 15:26
Medlem
Troians avatar
Citat:
Personligen gissar jag snarare på fylla och/eller personliga problem som orsak till att någon har svårt att tända på en brandfarlig vätska - än på vänster- eller högerextremism.

Men vi får väl se, hur det vecklar ut sig.

Din tes bygger på oärlighet.

Om man ska bedöma vem eller vad som ligger bakom ett brott, så måste man ta hänsyn till alla kända omständigheter.

Det går inte att kort och gott beskriva händelsen som ”någon har svårt att tända eld på en brandfarlig vätska” och låtsas som att vi inte vet eller att det är irrelevant vilka som drabbades.

Stenar användes för att krossa fönstret. I lokalen luktade det bensin. GM ska enligt uppgift gormat nazistiska slagord. Lokalen tillhör socialdemokraterna.

Att han inte lyckades tända eld på vätskan (om han ens försökte? kanske hade glömt tändaren hemma..) kan kanske tillskrivas fylla, men att det var just socialdemokraterna som drabbades tyder på politiskt motiv. Särskilt i kombination med de slagord som han uppges ha skrikigt. Det är sannolikt inte en slump att just socialdemokraterna drabbades, och inte en blomsterbutik, mäklarbyrå, begravningsentreprenör eller tobakshandel.

Men antagligen går dådet heller inte fullt ut att skylla på ett ogillande av socialdemokraterna eller politisk extremism. Exempelvlis fylla, personliga tillkortakommande, psykisk sjukdom/NPF och annat spelar nog också in.
Citera
2026-07-29, 15:28
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Eller högerextrem som det finns gott om här på Flashback och som agerat rationellt.

Jag vet inte jag. Att GM fört ett jävla liv och stannat kvar på platsen tyder väl kanske på att själva utformningen av handlingen inte var så genomtänkt.
Citera
2026-07-29, 15:28
Medlem
Jilins avatar
Skulle vara intressant att veta vad dom skrek, och ev kluddade. Hur vet man att det nazistiska slagord? Inte rasistiska eller vad 50+% av Svenska folket säger. Eller skrek dom på Tyska?
Citera
2026-07-29, 15:30
Medlem
Citat:
Fylla och/eller psykiska problem är väl inte osannolikt.

Fylla och/eller psykiska problem lär vara vanliga i sd-kretsar.
Citera
2026-07-29, 15:35
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grizzlykuma
Bara jag som får vibbar av vänsterextremister? Finns det några namn på de skyldiga så man kan gräva lite?

Hur kan man ha svårt att tända en brandfarlig vätska? Kanske inte var brandfarlig, jag menar, det är inte direkt svårt att få tag på bensin, kanske personerna ifråga inte ville tända eld på byggnaden, utan bara ville att det skulle se ut som att de gjorde det.

Varför skulle man skrika nazistiska slagord när man ligger på backen omhändertagen av polis? Kanske bara ville få det att se ut som Nazister och gapa medans folk såg på.
Finns folk till allt. Inte alls ovanligt folk försöker tända på diesel eller tändvätska. De kanske var rädda om fjunmustaschen och undvek bensin?
Citera
2026-07-29, 15:37
Medlem
Citat:
Jag vet inte jag. Att GM fört ett jävla liv och stannat kvar på platsen tyder väl kanske på att själva utformningen av handlingen inte var så genomtänkt.
Du menar att högerextrema inte är psykiskt labila och inte super?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in