2026-07-29, 09:50
Medlem
Supplex-Iuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Hur kan man inte se att en fraktfartyg kör rakt emot en? Var det dimma?

För att man låg på ”rätt” sida i farleden och fartyget kom bakifrån.

Lite otur att inte förstå risken att vara liten och inte synas i farleden, bara.
Citera
2026-07-29, 09:51
Medlem
Följde det på Marinetraffic igår kväll och då kryllade det av båtar från såväl KBV, SSRS och några fler i området.
Nu endast ett par som ligger still vid Älgön.

Söker man bara med helikopter nu eller vad sker?
Citera
2026-07-29, 09:52
Medlem
Zoffpotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Att folk inte har flytväst är idiotiskt men även rätt vanligt. Är ute en del och stöter ofta på både större och mindre båtar med familjer där ingen har flytväst på sig. De tänker väl att de "kan simma" bara för att de kan simma lite kort när de badar en varm dag på stranden

Ja, det är helt otroligt. En sån enkel livförsäkring verkar onödig för en del, de gillar väl att chansa lite. Jag har alltid med mig/på mig flytväst när jag åker båt - stora som små. Färdas ofta på Gotlandsfärjan, och ja, flytvästen är med. Är dykare så jag älskar havet och även då har man flytväst för att få lite lagom flytkraft så man inte skrapar runt på botten.
Flytväst rules!
Citera
2026-07-29, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberRobot
Detta är väl en stor farled där stora lastfartyg hela tiden passerar till / från Uddevalla. Att ens vara i närheten av farleden med en liten båt är ju helkorkat. Speciellt på kvällen och taskigt väder & dålig sikt.
Helt självförvållat tyvärr.

Farleden trafikeras av mycket stor mängd fritidsbåtar såväl sommartid som övrig tid, så inget märkligt i sig.
Tjörn/Aröd/Rörtången/Marstrand har en en del turister och sommarboenden.. Och bofasta.
Citera
2026-07-29, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Svänga undan hade de knappast kunnat.

Men att de inte såg ett skit är väldigt konstigt. Radarn borde ha visat den lilla båten utan problem.

Så något har brustit i rutinerna på fraktskeppet och kaptenen ligger jävligt risigt till.

Enda anledningen är att ingen höll vakt eller var närvarande när detta hände vilket är allvarliga brott för kaptenen.
Du påstår alltså att det enda som kan ha orsakat denna olyckan är att kaptenen samt lotsen och eventuell rorgängare har lämnat bryggan under gång i farled? Vågar du slå vad om detta?
Citera
2026-07-29, 09:56
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Lotsen ser inte att en båt ligger framför dem, varken på radarn eller i verkligheten? Bara för att det är en farled får man inte köra över andra båtar där.
Det var enligt uppgift snipern som körde på lastfartyget.
Citera
2026-07-29, 09:56
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:

Men att de inte såg ett skit är väldigt konstigt. Radarn borde ha visat den lilla båten utan problem.

Så något har brustit i rutinerna på fraktskeppet och kaptenen ligger jävligt risigt till.

Enda anledningen är att ingen höll vakt eller var närvarande när detta hände vilket är allvarliga brott för kaptenen.

Vet inte hur reglerna är men sitter man verkligen kollar på en radar 24/7? Sen om man ser en "blipp på radarn" på ena sidan av fartyget är kanske inget som skulle orsaka panik. Det är inget som säger att fartyget körde rakt in i båten utan båten kan ju kört in i sidan av fartyget. Om radar visar allt möjligt skit som fåglar mm så kanske det är många " blippar" hela tiden
Citera
2026-07-29, 10:02
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoffpotatis
Ja, det är helt otroligt. En sån enkel livförsäkring verkar onödig för en del, de gillar väl att chansa lite. Jag har alltid med mig/på mig flytväst när jag åker båt - stora som små. Färdas ofta på Gotlandsfärjan, och ja, flytvästen är med. Är dykare så jag älskar havet och även då har man flytväst för att få lite lagom flytkraft så man inte skrapar runt på botten.
Flytväst rules!

Vi har som regel att alla som åker med oss måste ha flytväst på sig och vi har några extra som vi kan låna ut. Jag kan simma rätt hyfsat men det är en jäkla skillnad om det blåser rejält med stora vågor och ännu tuffare om någon annan som kanske får panik hänger sig fast i mig. Det är väldigt vanligt att folk druknar när de försöker rädda andra som ramlat i
Citera
2026-07-29, 10:03
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:

Höll vakt? De navigerade i en på sina håll ganska tajt farled med lots. Knappast så att den gick på autopilot och någon sov.

Citat:
Ursprungligen postat av Kokekaffe
Norr om Älgön är en mycket vanlig ankringsplats i området som även är utmärkt på sjökortet som ankringsplats"M4". Jag har sett denna plats hemifrån i 50 års tid, så jag måste sett långt över 1.000 fartyg ankra just där.

Okej, jag är inte ens 50 år och har inte utsikt över platsen från mitt vardagsrum. Men under min livstid så har jag varit där väldigt mycket och det har hört till undantagen att jag sett fartyg som ankrat utanför Älgön. Legat där och fiskat mycket, samt i Älgöfjorden och samma sak där, väldigt sällan man sett fartyg ligga ankrade just vid dessa platser. Oftast brukar de ankra upp på andra platser. Men eftersom du ser platsen varje dag och det gör inte jag så vet du mer än mig.
Citera
2026-07-29, 10:07
Medlem
Några saker här:
De saknade finns med stor sannolikhet inne i båtens skrov på botten. Flytväst eller ej gör ingen skillnad då.

Snipan lär skall ha kört in i fartyget enligt initiala uppgifter, men detta är klart osäkert. Fartyget har (nästan) garanterat haft mycket högre hastighet än snipan.

För att detta skall kunna ske så har båda kaptenerna (lotsen+kaptenen och snipans kapten) bägge brustit i sjömannaskap.

Vädret kan mycket väl ha bidragit till att radarn fungerat dåligt. Regnet öste ner vid denna tid.
Citera
2026-07-29, 10:08
Medlem
Citat:

Kaptenen kommer inte åka på det där, det blåste var vågigt och regnigt vilket gör att en snipa (i trä eller glasfiber) blir i stort sätt omöjlig att upptäcka på radarn utan AIS sändare. Sen har man även väldigt svårt att upptäcka om en liten båt ligger nära, när man står på bryggan på ett så pass stort fartyg. Då det blir döda vinklar.
Citera
2026-07-29, 10:08
Medlem
Om larmet till sos kom först en halvtimme efter kollisionen så undrar man ju lite vad som hände under den halvtimmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in