Citat:
Ursprungligen postat av
RandomWanderer
Svänga undan hade de knappast kunnat.
Men att de inte såg ett skit är väldigt konstigt. Radarn borde ha visat den lilla båten utan problem.
Så något har brustit i rutinerna på fraktskeppet och kaptenen ligger jävligt risigt till.
Enda anledningen är att ingen höll vakt eller var närvarande när detta hände vilket är allvarliga brott för kaptenen.
Höll vakt? De navigerade i en på sina håll ganska tajt farled med lots. Knappast så att den gick på autopilot och någon sov.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kokekaffe
Norr om Älgön är en mycket vanlig ankringsplats i området som även är utmärkt på sjökortet som ankringsplats"M4". Jag har sett denna plats hemifrån i 50 års tid, så jag måste sett långt över 1.000 fartyg ankra just där.
Okej, jag är inte ens 50 år och har inte utsikt över platsen från mitt vardagsrum. Men under min livstid så har jag varit där väldigt mycket och det har hört till undantagen att jag sett fartyg som ankrat utanför Älgön. Legat där och fiskat mycket, samt i Älgöfjorden och samma sak där, väldigt sällan man sett fartyg ligga ankrade just vid dessa platser. Oftast brukar de ankra upp på andra platser. Men eftersom du ser platsen varje dag och det gör inte jag så vet du mer än mig.