2026-07-29, 09:40
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vindstege
Det räcker att få med Comnebol (sydamerikas motsvarighet till uefa) på att Fifa måste reformeras eller ersättas, så att infantino-vansinnen inte kan inträffa igen. Fifa skulle vara tvugna att ge med sig under ett gemensamt hot från europa och sydamerika att istället ha ett eget mästerskap.
Kanske orimligt, men det vore det logiska att göra nu.
Conmebol älskar Infantilo och stöttar honom helhjärtat.

Du vet att tre sydamerikanska lag redan är kvalificerade till VM 2030. Urugay, Paraguay och Argentina. De kommer att få varsin öppningsmatch i VM på respektive hemmaplan. Det är alltså sex lag som är direktkvalificerade. Också värdarna Marocko, Spanien och Portugal.

Om Infantilo får sina 64 lag i VM kommer Conmebol att få 9 platser. Det finns 10 länder i Sydamerika 😂
Citera
2026-07-29, 09:47
Medlem
Ilimitados avatar
Jag fattar inte. Det klagades ständigt på Sepp Blatter men Infantino är ju mångdubbelt värre.

FIFA har alltid haft nolltolerans till politisk inblandning. Med Infantino verkar det vara helt bortsopat.
Citera
2026-07-29, 09:53
Medlem
Ilimitados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadork
Dålig idé. Sedan ska det väl sägas att hela grejen med UEFA Nations League är betydligt mer galen. Totalt meningslös turnering, ett slags groteskt extra EM. Den som gillar Nations League är sinnessjuk.
Mycket som är illa med fotbollen. Visst, förändring är nödvändigt för att hålla liv i någonting. Men man får aldrig förlora kontakten med rötterna. Det håller fotbollen på att göra.
Citera
2026-07-29, 09:56
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ilimitado
Jag fattar inte. Det klagades ständigt på Sepp Blatter men Infantino är ju mångdubbelt värre.

FIFA har alltid haft nolltolerans till politisk inblandning. Med Infantino verkar det vara helt bortsopat.
Det största felet som fotbollen gjorde var att INTE rösta fram Lennart Johansson. Han hade säkert också varit sosse-korrupt men inte på långa vägar som det vi ser idag. Blatter och nu infantino har genuint skadat fotbollen och jag ser gärna att EURFA lämnar skiten. Vi kan skapa ett eget VM för Europa och andra förbund som väljer att lämna. FIFA fyller ingen funktion mer än nuvarande VM och klubblags-VM. Gör om, gör rätt och sen kan Infantino sitta där när alla viktiga länder lämnat. UEFA har en ENORM makt här och det är dags att visa det.
Citera
2026-07-29, 09:58
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadork
Dålig idé. Sedan ska det väl sägas att hela grejen med UEFA Nations League är betydligt mer galen. Totalt meningslös turnering, ett slags groteskt extra EM. Den som gillar Nations League är sinnessjuk.
va? Är väl nästan det bästa de har kommit på då det faktiskt ger nåt istället för alla sjukt ointressanta träningsmatcher. Varför skulle nations league vara en dålig idé? Och då menar jag inte bara för att det var därför Sverige ens gick till VM.
Citera
2026-07-29, 10:02
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Conmebol älskar Infantilo och stöttar honom helhjärtat.

Du vet att tre sydamerikanska lag redan är kvalificerade till VM 2030. Urugay, Paraguay och Argentina. De kommer att få varsin öppningsmatch i VM på respektive hemmaplan. Det är alltså sex lag som är direktkvalificerade. Också värdarna Marocko, Spanien och Portugal.

Om Infantilo får sina 64 lag i VM kommer Conmebol att få 9 platser. Det finns 10 länder i Sydamerika 😂
finns fler men en del tävlar i CONCACAF konstigt nog. Surinam och Guyana borde spela i Sydamerika. Men ja och alla tre vill ju ha 634 lag då det troligen ger att hela gruppspel kommer att spelas där och inte bara en match. Något jag iofs tycker är vettigt oavsett. Kör en grupp per arena där nere om man nu ska spela där. annars kommer de som spelar där få en restid som lär påverka extremt negativt.
Citera
2026-07-29, 10:33
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
UEFA måste få med sig det Sydamerikanska förbundet här - stoppa detta vansinne och göra sig av med Imbecillo.

Väljs han igen bör UEFA och Conmebol lämna FIFA och starta ett eget VM så kan Donald hålla sitt eget VM där USA faktiskt har chans att vinna. Mot länder som Oman, Guinea-Bissau, Nord Korea och Belize.

ALLA världsmästerskap har vunnits av länder från UEFA eller Conmebol, i årets turnering var 7 av 8 länder i kvartsfinalerna från dessa förbund.

End corruption now!
Citera
2026-07-29, 10:38
Medlem
jools71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Jag ser inga problem med detta. Vet inte hur detta skulle påverka VM mer än att det kommer in ytterligare resurser.
Dom kommer inte in gratis och utan motkrav.
Citera
2026-07-29, 10:49
Medlem
Otto Flicks avatar
EM varannat år istället. Så kan de asiatiska, nordamerikanska och afrikanska förbunden som envisas med att rösta fram Blatters och Infantinos hålla sina "VM".
Citera
2026-07-29, 10:51
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ingen är förvånad. Särskilt inte att köparna kommer vara Trumps familj.

Tyvärr är UEFA för ensamma i sin kritik mot korrupte Infantino så övrigs förbund kommer säkert rösta igenom det.
tror jag med, de andra förbunden ser cash framför ögonen.

investmentbanker (jpm, gs, ml, ms) får sy ihop affären eller tar en del i egen förvaltning också och afrika, arabvärlden, asien, syd/latinamerika lockas med "garanterade" jättesummor.

det blir en gigantisk super bowl/eurovision av allt.

det är bara att inse att vm blir ett stort folkutbyte vad gäller publik på plats.
Citera
2026-07-29, 11:05
Medlem
MyJustices avatar
Det blir lika spännande som vägen till melodifestivalen
med Pepsireklam på matchbollen
Citera
2026-07-29, 11:18
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otto Flick
EM varannat år istället. Så kan de asiatiska, nordamerikanska och afrikanska förbunden som envisas med att rösta fram Blatters och Infantinos hålla sina "VM".
Ungefär. Jag hoppas att UEFA nu sätter hårt mot hårt och bryter sig ut. FIFA ger inget för oss som vi inte kunde sköta under UEFA. Lansera ett konkurrerande VM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in