2026-07-29, 08:56
Medlem
Har det framkommit vilken familj det handlar om?
Citera
2026-07-29, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Olyckplatsen är mellan Katten och Lövön. Kustbevakningens helikopter cirklar runt dessa öar just nu.

https://nyhetersto.se/2026/07/28/just-nu-sjoraddning-stort-raddningspadrag-efter-larm-vid-on-katten/

Larmet kom in till SOS Alarm klockan 22.03 efter uppgifter om personer i vattnet öster om ön Katten.

Sjöfartsverks helikopter kommer till området 22:35

KBV 032 låg ca 1500m bort sedan 17 tiden och ligger kvar på samma plats på Älgön fortfarande.

22:15 är KBV 454 öst Katten

22:38 kommer KBV 485 till området

Först 22:40 kommer Sjöräddningen till området och börjar söka.
Citera
2026-07-29, 09:03
Medlem
brunnsangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Jag är helt novis på sjöfart och båtar. Men om det är identifierat att det inblandade fartyget är MISJE VERDE. Varför har då CELTIC legat för ankar under så lång tid nära olycksplatsen?

Det är vanligt att ankra om man väntar på kajplats eller om man väntar på ny order.
Citera
2026-07-29, 09:04
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Hur kan man inte se att en fraktfartyg kör rakt emot en? Var det dimma?

Nej, ingen dimma. Det är det obegripliga hur man kolliderar med ett fartyg i farleden där.

Citat:
Jag är helt novis på sjöfart och båtar. Men om det är identifierat att det inblandade fartyget är MISJE VERDE. Varför har då CELTIC legat för ankar under så lång tid nära olycksplatsen?

Det är MISJE VERDE som misstänks för kollisionen. Att Celtic ligger ankrad där är märkligt. Just där det fartyget ligger är ingen vanlig ankringsplats i området. Stora fartyg brukar inte ankra i Hakefjorden överhuvudtaget.

Uppdatering. Ser nu att Celtic började röra på sig just nu samtidigt som ett annat Nederländskt fartyg av samma typ passerade. Så förmodligen väntade man in detta fartyg.

Citat:
Ursprungligen postat av Barbord
Jag bryr mig inte om vilka sjöförhållanden eller vilken sikt som rådde. Kolliderar man med ett fartyg ute till sjöss ska man inte ha båt, verkligen totalt obegripligt. Det finns ingen annan rimlig förklaring än att den som framförde båten både saknar hjärna och sjövett.

Det var inte ens helt mörkt då olyckan skedde. Står att det kom en regnskur innan olyckan, men visst det regnade vid kvällen. Men att svår att tänka mig att det lokalt regnade så mycket att sikten försvann.
Senast redigerad av Orcinus-orca 2026-07-29 kl. 09:07.
Citera
2026-07-29, 09:05
Medlem
Citat:

Det kan finnas tusen olika anledningar till det. Det är svårt att säga om man inte har information om just den båten.
Citera
2026-07-29, 09:05
Medlem
Anonymfs avatar
Många förhastade slutsatser som dras här av fb’s främsta Know-hows som tydligen vet precis hur olyckan gick till.
Att man gick ut ”mitt i natten” och att man inte hade flytvästar osv osv.
Citera
2026-07-29, 09:06
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
– Fritidsbåten har sjunkit på ett väldigt våldsamt sätt, säger Morten Gunneng på polisen.

Citat:
Det har varit svåra förhållanden att söka i och under morgonen ligger det fortfarande ett tungt molntäcke och dimma över platsen. Hård vind har resulterat i att saker har drivit.

– Polisen beskrev det som att det var vrakdelar, kläder och dynor från den här fritidsbåten som drev omkring, säger Frida Jareteg.

https://www.tv4.se/artikel/4kD3xBuVlsMFbKHXylxyZY/tva-saknas-efter-batkrock
Citera
2026-07-29, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Man kanske befann sig mitt i farleden med samma kurs som MISJE VERDE och hade den bakom sig och märkte inget innan det var för sent.

Det är konstigt att larmet kom först en halvtimma efter kollisionen. Initialt fanns det uppgifter här om att det fanns andra båtar i följe med samma båt som kolliderade med fartyget. NyheterSTO skriver att man hört personer ropa på hjälp och därför larmades det först en halvtimma senare om olyckan så uppgifter om andra fritidsbåtar eller att någon varit vittne till olyckan verkar ej stämma. Eftersom det var två överlevande så är det förmodligen de som berättat om vad som hänt. Hade ingen överlevt så hade det kanske blivit en gåta för alltid om vad som skett med tanke på att MISJE VERDE fortsatte sin färd.

Rent skrämmande dåligt 21:28 passerar MISJE VERDE platsen så då bör lyckan skett.

Och KBV 032 ligger ca 1500m bort men noterar inget och då verkar redan KBVs ena RIB vara ute och köra men ha AIS avstängd.

De låg väl och letade folk som kör onyktra som vanligt.
Citera
2026-07-29, 09:07
Medlem
Barbords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymf
Många förhastade slutsatser som dras här av fb’s främsta Know-hows som tydligen vet precis hur olyckan gick till.
Att man gick ut ”mitt i natten” och att man inte hade flytvästar osv osv.

Jaha, och? Fortfarande en helt absurd olycka som kunde ha undvikits om föräldrarna ombord hade hjärna.
Citera
2026-07-29, 09:10
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
– Det var blåsigt, det var vågor, det var mörkt, säger Niclas Härenstam, presstalesperson på Sjöfartsverket.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/bat-krockat-med-handelsfartyg-tva-saknas/
Citera
2026-07-29, 09:13
Medlem
PutinPowers avatar
https://www.flightradar24.com/HMF005/40e750b9

Helikoptern verkar avsluta sokandet nu, alternativt fylla pa mer bransle.
Citera
2026-07-29, 09:13
Medlem
Mbabbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbord
Jag bryr mig inte om vilka sjöförhållanden eller vilken sikt som rådde. Kolliderar man med ett fartyg ute till sjöss ska man inte ha båt, verkligen totalt obegripligt. Det finns ingen annan rimlig förklaring än att den som framförde båten både saknar hjärna och sjövett.
Folk har semester, det är sommar, de vuxna kan ha suttit o pimplat rödtjut, ungarna sitter med ipad och kollar på film och ingen har flytväst, det är ju så lungt...
Men ja, vårdslöst beteende minst sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in