Citat:
Ursprungligen postat av
Menea
Hur kan man inte se att en fraktfartyg kör rakt emot en? Var det dimma?
Nej, ingen dimma. Det är det obegripliga hur man kolliderar med ett fartyg i farleden där.
Citat:
Ursprungligen postat av
Oraneandblue
Jag är helt novis på sjöfart och båtar. Men om det är identifierat att det inblandade fartyget är MISJE VERDE. Varför har då CELTIC legat för ankar under så lång tid nära olycksplatsen?
Det är MISJE VERDE som misstänks för kollisionen. Att Celtic ligger ankrad där är märkligt. Just där det fartyget ligger är ingen vanlig ankringsplats i området. Stora fartyg brukar inte ankra i Hakefjorden överhuvudtaget.
Uppdatering. Ser nu att Celtic började röra på sig just nu samtidigt som ett annat Nederländskt fartyg av samma typ passerade. Så förmodligen väntade man in detta fartyg.
Citat:
Ursprungligen postat av
Barbord
Jag bryr mig inte om vilka sjöförhållanden eller vilken sikt som rådde. Kolliderar man med ett fartyg ute till sjöss ska man inte ha båt, verkligen totalt obegripligt. Det finns ingen annan rimlig förklaring än att den som framförde båten både saknar hjärna och sjövett.
Det var inte ens helt mörkt då olyckan skedde. Står att det kom en regnskur innan olyckan, men visst det regnade vid kvällen. Men att svår att tänka mig att det lokalt regnade så mycket att sikten försvann.