2026-07-29, 08:19
Medlem
ManySuchCasess avatar
Personen som tog båten och fyllde den med kvinnor och barn trots väderförhållanden och sikt är nog inte nån sjörövarfabbe. Idioten lyckas till och med köra in i ett handelsfartyg och döda halva sin familj?
Citera
2026-07-29, 08:20
Medlem
Fartyget som var med i kollisionen är Misje Verde enligt VG (https://www.vg.no/nyheter/i/0prg1E/baatforlis-to-personer-savnet).
Citera
2026-07-29, 08:21
Medlem
Mbabbes avatar
Oavsett hur det har gått till och vem som har kört på vem så är det tragiskt. Två människor har dött och de efterlevande befinner sig antagligen i stor chock och sorg. Jag lider med dem.
Citera
2026-07-29, 08:23
Medlem
Fyfan vilken ångest farsan lär ha idag, att ge sig ut på en sjöfartsled i en liten snipa den tiden och i de förhållandena. Han måste trott att han va jack Sparrow och skulle väl imponera på någon, kanske sina vänner i andra båten. Medans morsan och dottern troligtvis inte hade flytväst.

Snacka om att ha anledning att må dåligt och leva med konstant ångest för resten av sitt liv.

Rip mor och dotter, är de inte hittade vid detta laget lär de aldrig hittas vid liv annars vore det ett mirakel vilket man får hoppas sker.
Citera
2026-07-29, 08:25
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mbabbe
Oavsett hur det har gått till och vem som har kört på vem så är det tragiskt. Två människor har dött och de efterlevande befinner sig antagligen i stor chock och sorg. Jag lider med dem.

Självklart är det hemskt men olyckan är helt och hållet självförvållad. Man ger sig inte ut på sjön i skymningen under sådana väderförhållanden. Särskilt inte med barn i båten.
Citera
2026-07-29, 08:27
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
En snipa alltså. Herre gud vilka idioter. Då kan vi utesluta utlänningar på båtsemester.
Kan det ha varit alkohol inblandat?

Man kanske befann sig mitt i farleden med samma kurs som MISJE VERDE och hade den bakom sig och märkte inget innan det var för sent.

Det är konstigt att larmet kom först en halvtimma efter kollisionen. Initialt fanns det uppgifter här om att det fanns andra båtar i följe med samma båt som kolliderade med fartyget. NyheterSTO skriver att man hört personer ropa på hjälp och därför larmades det först en halvtimma senare om olyckan så uppgifter om andra fritidsbåtar eller att någon varit vittne till olyckan verkar ej stämma. Eftersom det var två överlevande så är det förmodligen de som berättat om vad som hänt. Hade ingen överlevt så hade det kanske blivit en gåta för alltid om vad som skett med tanke på att MISJE VERDE fortsatte sin färd.
Citera
2026-07-29, 08:30
Medlem
Citat:
Helt otroligt hur denna olycka kunde ske. Det måste vara ovana sjöfarare i fritidsbåten. Jag gissar att de är unga, 25-35. Utlänningar på båtsemester? Många tyskar och holländare i våra farvatten just nu.

Inte alls otroligt. Finns väldigt många svenskar som har fritidsbåt kombinerat med permanent eller tillfälligt bristande omdöme
Citera
2026-07-29, 08:31
Medlem
Mbabbes avatar
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/bat-krockat-med-handelsfartyg-tva-saknas/
Citera
2026-07-29, 08:33
Medlem
Läst ikapp och kollat nyheterna.
För mig är det obegripligt att ge sig ut i en liten båt i oväder utan flytvästar.
Citera
2026-07-29, 08:34
Medlem
Mbabbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Du har uppenbarligen inte en aning om vad du pratar om.
Jag tycker att det är konstigt att man befinner sig där i mörkret och i det vädret, mitt i en farled. Nu var det så ändå och det är tragiskt att två människor troligen har dött.
Citera
2026-07-29, 08:38
Medlem
Det är så underligt att man nästan funderar på om det ligger något brott bakom från pappans sida. Det är inte utan att man tänker på stentaget i Lund. Ingen går ut nattetid i dåligt väder med små barn utan flytväst, och säger att ett fartyg kört på en. Var är deras båt? Vilka skador har den? Hur överlevde han och sonen? Så många frågor.
Citera
2026-07-29, 08:40
Medlem
Mbabbes avatar
Citat:
Självklart är det hemskt men olyckan är helt och hållet självförvållad. Man ger sig inte ut på sjön i skymningen under sådana väderförhållanden. Särskilt inte med barn i båten.
Jo jag håller med dig. Det var väldigt dumt och det tror jag att han nog inser nu, kan tänka mig ångesten, fyfan.
Som sagt, tragiskt på alla sätt och vis.
Hoppas i alla fall att detta kan duga som läxa för andra så att man inte begår samma misstag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in