2026-07-29, 06:40
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
https://www.dn.se/insidan/hur-ska-vi-hantera-grannarna-och-deras-stokiga-barnbarn/

Läste nyligen en insändare i DN (C) där ett par beskriver hur grannarnas barn och barnbarn vistas nästan varje fin dag i den egna trädgården där de kaosade till det för grannfamiljen utan reaktioner från föräldrarna i stället för att leka på lekplatser eller runtom i området.
Det känns som att många familjer samlas i den egna trädgården där de vuxna sitter inne medan barnen leker på tomten, det blir ju även konsekvenser för grannarna som i insändaren som har otur att råka bo granne med föräldrar som inte kan hålla ordning på sina avkommor.

Några möjliga förklaringar som jag tänker på:
Att många föräldrar upplever att samhällsklimatet blivit hårdare och därför vill ha barnen nära.
En allmän ökad oro för brott och otrygghet i offentliga miljöer.
Att invandringen och den förändrade befolkningssammansättningen i vissa områden har gjort att en del föräldrar känner sig mindre trygga med att låta barnen röra sig fritt.
Samtidigt kan det få konsekvenser för grannarna om stora släkter samlas i en villaträdgård varje helg eller varje fin dag, med många barn som leker och stör sina grannar under lång tid.
Har ni också märkt av den här utvecklingen? Är det något som stämmer där ni bor, eller är det bara en tillfällighet?
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2026-07-29 kl. 07:05.
Citera
2026-07-29, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
Har ni också märkt av den här utvecklingen? Är det något som stämmer där ni bor, eller är det bara en tillfällighet? Vad tror ni är de viktigaste orsakerna?

Svårt att ha missat. Du kan nog läsa och skriva i den här tråden: (FB) Ny studie: 7-åringar tillåts inte röra sig fritt av sina föräldrar
Citera
2026-07-29, 06:48
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Svårt att ha missat. Du kan nog läsa och skriva i den här tråden: (FB) Ny studie: 7-åringar tillåts inte röra sig fritt av sina föräldrar
Inte riktigt samma sak ändå, det här handlar lika mycket om att det blir ett nytt störningsmoment när barnen kaosar/kaozar till tillvaron för grannarna istället för att kaosa/kaoza lite mindre i närområdet såsom nämns i insändaren.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2026-07-29 kl. 06:52.
Citera
2026-07-29, 07:04
Medlem
Barnen har för fan rätt att leka och höras i den egna trädgården.
Citera
2026-07-29, 07:07
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Barnen har för fan rätt att leka och höras i den egna trädgården.
Bättre för både de själva och grannarna om de gör som tidigare generationer och söker sig vidare till närområdet i alla fall när de är i mellanstadieålder.
Citera
2026-07-29, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
Bättre för både de själva och grannarna om de gör som tidigare generationer och söker sig vidare till närområdet i alla fall när de är i mellanstadieålder.
Många har både pool och studsmatta hemma. Det har vi och on du blir störd av mina barn så skiter jag fullkomligt i det. Förmodar att du är en sur fan utan barn.
Citera
2026-07-29, 07:23
Medlem
YP4XQs avatar
Jag har ungar som leker (kaosar ) i trädgården. Jag älskar ljudet av lekande barn och har alltid gjort och var en sån själv. Men jag är medveten om att det blir för mycket och tystar dem ibland och förklarar man inte kan skrika hur som helst.

Lekande barn är tillåtna under ungefär samma tider som gräsklipparen tänker jag men de har tillåtelse att leka lite längre på kvällen än jag kör med klipparn.
Citera
2026-07-29, 07:36
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Det är förstås trist att lugnet i de egna trädgårdarna har minskat, pga fler vill ha sina barn nära inpå föräldrarna än tex obevakade ute vid den gemensamma idrottsplatsen, badplatsen, eller lekparken en bit bort.

Men det finns ju befogade anledningar (ökad oro för barnens välbefinnande), och det handlar endast om en kortare period under fina dagar och sommaren.

Vill man ha lugn och ro får man kanske istället söka sig bort som vuxen, tex ut i naturen med en solstol, en bok, och en sexpack öl.
Citera
2026-07-29, 07:37
Medlem
Trams. Föräldrar till barn låter ungar trakassera I bostadsområden med lägenheter också. Föräldrar lär ju inte sina barn att leka normalt längre utan uppmuntrar ofta apbeteende som att skrika högt etc
Tyvärr
Citera
2026-07-29, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Trams. Föräldrar till barn låter ungar trakassera I bostadsområden med lägenheter också. Föräldrar lär ju inte sina barn att leka normalt längre utan uppmuntrar ofta apbeteende som att skrika högt etc
Tyvärr

Kan du ge exempel på detta?
Tror inte du kan det
Citera
2026-07-29, 07:45
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Det är förstås trist att lugnet i de egna trädgårdarna har minskat, pga fler vill ha sina barn nära inpå föräldrarna än tex obevakade ute vid den gemensamma idrottsplatsen, badplatsen, eller lekparken en bit bort.

Men det finns ju befogade anledningar (ökad oro för barnens välbefinnande), och det handlar endast om en kortare period under fina dagar och sommaren.

Vill man ha lugn och ro får man kanske istället söka sig bort som vuxen, tex ut i naturen med en solstol, en bok, och en sexpack öl.
Är man orolig kan man ju följa med lågstadiebarnen till lekplatserna i området som variation, mellanstadiebarn, även svenska barn i lugna villa områden borde ju kunna leka i närmaste omgivningen i alla fall.
Kan dock förstå de som tvingas bo granne med kaozfolk att de inte ens släpper ut sina äldre barn själva men det gäller ju enbart hyres och br områden, än så länge.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2026-07-29 kl. 07:48.
Citera
2026-07-29, 07:54
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Många har både pool och studsmatta hemma. Det har vi och on du blir störd av mina barn så skiter jag fullkomligt i det. Förmodar att du är en sur fan utan barn.
Precis som att du skiter i att folk som de facto faktiskt skulle behöva platsen blir sura för att du parkerar på Maxis familjeparkering i stället för den vanliga även när du handlar utan avkommorna och att de på sorteringscentralen blir sura för att du slänger mat, batterier, glödlampor, gammal målarfärg etc i soppåsen för brännbart.
Du är en slö och associal jävel med barn som kommer att bli lika slöa och associala mao.
Dessutom,egen pool, studsmatta och gärna "hus på landet" signalerar med 80% sannolikhet smygrasist, PK utåt, rasse inåt.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2026-07-29 kl. 08:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in