Min poäng var att Helin har alltid hållit fast vid sin berättelse. Även under de tillfällen han frågades ut av de olika kommissionerna. Men absolut, han kan ha avstått från att berätta om alla omständigheter för att inte försätta andra kolleger i dålig dager. Jag tycker dock inte att det finns något konkret som pekar på att han korrigerade tiderna för de IM han skapade för 1230 och 3230. Det är en tes du har men jag ser inte något egentligt som backar upp det, så länge inte Helin träder fram och berättar något annat än vad han tidigare berättat.
Citat:
Ambulans A951 ankom 10 - 30 sekunder efter piket 3230 (40 - 60 sekunder efter områdesanropet). Det framgår i förhören med ambulanspersonalen.
Om Helin hade sänt områdesanropet 23.23.10 när samtalet med Järfälla taxi slutade hade A951 ankommit 23.23.50 - 23.24.10 och stannat nästan fem minuter på mordplatsen. Tre minuter är en rimlig uppskattning. Klockan var närmare 23.29 när A951 lämnade mordplatsen. Inte 23.28.00 (en miss av Axbergers företrädare Kjellsson). Helin kontaktade Koci (vakthavande kommissarie Hans Koci) via snabbtelefonen när piket 3230 hade kommit till mordplatsen (bröderna Poutiainen frågade 1988).
Om Helin hade sänt områdesanropet 23.23.10 när samtalet med Järfälla taxi slutade hade A951 ankommit 23.23.50 - 23.24.10 och stannat nästan fem minuter på mordplatsen. Tre minuter är en rimlig uppskattning. Klockan var närmare 23.29 när A951 lämnade mordplatsen. Inte 23.28.00 (en miss av Axbergers företrädare Kjellsson). Helin kontaktade Koci (vakthavande kommissarie Hans Koci) via snabbtelefonen när piket 3230 hade kommit till mordplatsen (bröderna Poutiainen frågade 1988).
A951 kör på Kungsgatan i långsam takt och ser 3230 passera framför dem på Kungsgatan, på ett avstånd om ca 100 meter. Efter det får 951 vänta i korsningen då det är rött ljus. Därefter svänger de vänster in på Sveavägen och fortsätter i långsam takt fram till mordplatsen. Detta vill jag mena tar något längre tid än 30 sekunder och att det skulle ta 10 sekunder är en omöjlighet. Jag skulle mer gissa att det tar 45 sekunder. Gedda ser ambulansen anlända när han springer från mordplatsen och han ligger lite efter sina kollegor och innan dess har de fyra piketpoliserna inväntat order från befälhavaren, Kjell Ö, i ca 30 sekunder.
Vad gäller tiderna i övrigt så är det rimligt att anta att Helin inte gick ut med områdesanropet direkt efter avslutat samtal med Järfälla taxi. Mitt antagande är att han stämmer av med Koci först. Jag har svårt att se andra skäl till varför han avvaktar en kort stund. Men oavsett vilket, säg att Helin går ut med områdesanropet 23.23.30. Framkörningstiden för 3230 är 30 sekunder, sedan avvaktan på order från Kjell Ö ytterligare 30 sekunder. Ungefär 23.24.30 springer de fyra piketpoliserna in på Tunnelgatan. Strax därefter anländer ambulansen. Då är man på plats i ca 3 minuter och 30 sekunder. Det är inom ramen för den tidsperiod som Christer E anger (Peter A tillfrågas inte om tiden de befinner sig på platsen).
Att de skulle åkt 23.29.00 låter för mig orimligt. Det skulle innebära att ambulanspersonalen stod stilla i bilen i en minut på mordplatsen med både Olof och Lisbeth inne i ambulansen. Varför då? Har inte Peter A börjat köra när han pratar i radion, som hörs på LAC-bandet, så börjar han göra det direkt när samtalet avslutas (ca 23.28.30). Men något annat scenario känns orimligt. De är ju där för att rädda liv och det gör de genom att komma så fort som möjligt till sjukhuset.
Citat:
Brolunds utsagor varierar ju beroende på vilket förhör/samtal man läser. Det är svårt att veta exakt vad som hände. Jag förmodar att du lutar dig mot vad hon säger till Juristkommissionen, i deras första samtal (860721). Jag har dock noterat att hon skiljer på anrop (via radio) och telefonsamtal. I samtalet med Juristkommissionen säger hon att Helin får ett anrop om skottlossning. Därefter kommer telefonsamtal från taxi. Baserat vad hon säger i senare samtal med Juristkommissionen samt i förhör med Palmeutredningen så får jag uppfattningen att hon hör ett anrop från en polis som meddelar om skottlossning och samtalet från taxi kan då mycket väl refera till det samtal hon tar från Stockholm taxi. Tyvärr ställer varken Juristkommissionen eller Palmeutredningen "rätt" frågor till Brolund så jag anser att vi svävar lite i ovisshet här, avseende vad Brolund verkligen menar. Men det anrop som hon menar att hon överhör kan alltså mycket väl vara ilanropet från piketpolisen Peter W (alternativt Jan H, han säger att han också gör ett ilanrop).
Citat:
En bra poäng. Den händelsekedjan är förstås möjlig.
Citat:
Den enda ordningsföljd som är möjlig är att Helin först sänder meddelandet om händelsen 23.25 (som tidsstämplades 23.23 när han började skriva), sedan områdesanropet och sedan meddelandena om 1230 och 3230, där han ändrar till samma tid som meddelandet om händelsen (23.23). Piketerna ingrep så fort de kunde. Helin ville inte ge dem en tid som såg sen ut. När han ändrade visste han inte vem brottsoffret var. Helin tillfrågades inte (när han förhördes den 13 mars) om han ändrade tidsstämpeln. Det var vanligt att radiooperatörer ändrade tidsstämpeln för meddelanden om händelser och patruller. De antecknade först på ett anteckningsblock och skrev ett meddelande senare (det var 1986).
Vi är inne på Helins berättelse igen. Jag vill dock mena att här finns det faktiska belägg för att ifrågasätta Helin. Vi vet från LAC-bandet att IM:et ej är inskrivet (sparat) i systemet när LAC ringer upp Janne Hedlund kl. 23.24.44 (Fröken Ur). Detta är fakta. Samtidigt är det fakta att poliserna (2520 och 3230) redan befinner sig på mordplatsen vid den tidpunkten. Det innebär att områdesanropet måste ha gått ut före Helins IM. Så länge du inte menar att Fröken Ur är manipulerat på LAC-bandet, men det tror jag inte att du menar. Detta är en knäckfråga.
Citat:
Det är alldeles korrekt att det är mycket konstigt att sända områdesanrop och sedan avvakta med ett IM. Förfarandet var sådant att det var mycket viktigt att snabbt lägga in ett IM om vilken patrull man tog i anspråk för ett uppdrag, så att andra operatörer visste vilka patruller som var tillgängliga och vilka som var upptagna. Jag är väl medveten om Helins berättelse men fakta ur LAC-bandet säger något annat. Men detta är mycket bekymmersamt och svårförklarat.