2026-07-29, 00:39
Medlem
Mannocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Ingen seriös journalist har intervjuat Ulf Helin.

Min poäng var att Helin har alltid hållit fast vid sin berättelse. Även under de tillfällen han frågades ut av de olika kommissionerna. Men absolut, han kan ha avstått från att berätta om alla omständigheter för att inte försätta andra kolleger i dålig dager. Jag tycker dock inte att det finns något konkret som pekar på att han korrigerade tiderna för de IM han skapade för 1230 och 3230. Det är en tes du har men jag ser inte något egentligt som backar upp det, så länge inte Helin träder fram och berättar något annat än vad han tidigare berättat.

Citat:
Ambulans A951 ankom 10 - 30 sekunder efter piket 3230 (40 - 60 sekunder efter områdesanropet). Det framgår i förhören med ambulanspersonalen.

Om Helin hade sänt områdesanropet 23.23.10 när samtalet med Järfälla taxi slutade hade A951 ankommit 23.23.50 - 23.24.10 och stannat nästan fem minuter på mordplatsen. Tre minuter är en rimlig uppskattning. Klockan var närmare 23.29 när A951 lämnade mordplatsen. Inte 23.28.00 (en miss av Axbergers företrädare Kjellsson). Helin kontaktade Koci (vakthavande kommissarie Hans Koci) via snabbtelefonen när piket 3230 hade kommit till mordplatsen (bröderna Poutiainen frågade 1988).

A951 kör på Kungsgatan i långsam takt och ser 3230 passera framför dem på Kungsgatan, på ett avstånd om ca 100 meter. Efter det får 951 vänta i korsningen då det är rött ljus. Därefter svänger de vänster in på Sveavägen och fortsätter i långsam takt fram till mordplatsen. Detta vill jag mena tar något längre tid än 30 sekunder och att det skulle ta 10 sekunder är en omöjlighet. Jag skulle mer gissa att det tar 45 sekunder. Gedda ser ambulansen anlända när han springer från mordplatsen och han ligger lite efter sina kollegor och innan dess har de fyra piketpoliserna inväntat order från befälhavaren, Kjell Ö, i ca 30 sekunder.

Vad gäller tiderna i övrigt så är det rimligt att anta att Helin inte gick ut med områdesanropet direkt efter avslutat samtal med Järfälla taxi. Mitt antagande är att han stämmer av med Koci först. Jag har svårt att se andra skäl till varför han avvaktar en kort stund. Men oavsett vilket, säg att Helin går ut med områdesanropet 23.23.30. Framkörningstiden för 3230 är 30 sekunder, sedan avvaktan på order från Kjell Ö ytterligare 30 sekunder. Ungefär 23.24.30 springer de fyra piketpoliserna in på Tunnelgatan. Strax därefter anländer ambulansen. Då är man på plats i ca 3 minuter och 30 sekunder. Det är inom ramen för den tidsperiod som Christer E anger (Peter A tillfrågas inte om tiden de befinner sig på platsen).

Att de skulle åkt 23.29.00 låter för mig orimligt. Det skulle innebära att ambulanspersonalen stod stilla i bilen i en minut på mordplatsen med både Olof och Lisbeth inne i ambulansen. Varför då? Har inte Peter A börjat köra när han pratar i radion, som hörs på LAC-bandet, så börjar han göra det direkt när samtalet avslutas (ca 23.28.30). Men något annat scenario känns orimligt. De är ju där för att rädda liv och det gör de genom att komma så fort som möjligt till sjukhuset.

Citat:
Birgitta Brolund kunde höra Ulf Helins samtal med Järfälla taxis växeltelefonist (Ann-Louise Paulsson). Brolund satt ett par meter framför Helin. Paulsson hörde Helin "säga till någon i bakgrunden att det har varit skottlossning i hörnet av Tunnelgatan - Sveavägen".

Brolunds utsagor varierar ju beroende på vilket förhör/samtal man läser. Det är svårt att veta exakt vad som hände. Jag förmodar att du lutar dig mot vad hon säger till Juristkommissionen, i deras första samtal (860721). Jag har dock noterat att hon skiljer på anrop (via radio) och telefonsamtal. I samtalet med Juristkommissionen säger hon att Helin får ett anrop om skottlossning. Därefter kommer telefonsamtal från taxi. Baserat vad hon säger i senare samtal med Juristkommissionen samt i förhör med Palmeutredningen så får jag uppfattningen att hon hör ett anrop från en polis som meddelar om skottlossning och samtalet från taxi kan då mycket väl refera till det samtal hon tar från Stockholm taxi. Tyvärr ställer varken Juristkommissionen eller Palmeutredningen "rätt" frågor till Brolund så jag anser att vi svävar lite i ovisshet här, avseende vad Brolund verkligen menar. Men det anrop som hon menar att hon överhör kan alltså mycket väl vara ilanropet från piketpolisen Peter W (alternativt Jan H, han säger att han också gör ett ilanrop).

Citat:
Bra fråga som har bra svar. Solna taxis växeltelefonist (Ingrid Zetterström) ringde 23.22 och "fick vänta ett par minuter innan någon svarade". Stockholm taxis växeltelefonist ringde 23.24 och fick svar "nästan omgående".

En bra poäng. Den händelsekedjan är förstås möjlig.

Citat:
Den enda ordningsföljd som är möjlig är att Helin först sänder meddelandet om händelsen 23.25 (som tidsstämplades 23.23 när han började skriva), sedan områdesanropet och sedan meddelandena om 1230 och 3230, där han ändrar till samma tid som meddelandet om händelsen (23.23). Piketerna ingrep så fort de kunde. Helin ville inte ge dem en tid som såg sen ut. När han ändrade visste han inte vem brottsoffret var. Helin tillfrågades inte (när han förhördes den 13 mars) om han ändrade tidsstämpeln. Det var vanligt att radiooperatörer ändrade tidsstämpeln för meddelanden om händelser och patruller. De antecknade först på ett anteckningsblock och skrev ett meddelande senare (det var 1986).

Vi är inne på Helins berättelse igen. Jag vill dock mena att här finns det faktiska belägg för att ifrågasätta Helin. Vi vet från LAC-bandet att IM:et ej är inskrivet (sparat) i systemet när LAC ringer upp Janne Hedlund kl. 23.24.44 (Fröken Ur). Detta är fakta. Samtidigt är det fakta att poliserna (2520 och 3230) redan befinner sig på mordplatsen vid den tidpunkten. Det innebär att områdesanropet måste ha gått ut före Helins IM. Så länge du inte menar att Fröken Ur är manipulerat på LAC-bandet, men det tror jag inte att du menar. Detta är en knäckfråga.

Citat:
Det vore mycket konstigt att först sända ett områdesanrop och två minuter senare ett ingripandemeddelande som förbereddes innan områdesanropet sändes. Helin uppgav i förhöret att han sände sitt IM först och sedan sitt områdesanrop.

Det är alldeles korrekt att det är mycket konstigt att sända områdesanrop och sedan avvakta med ett IM. Förfarandet var sådant att det var mycket viktigt att snabbt lägga in ett IM om vilken patrull man tog i anspråk för ett uppdrag, så att andra operatörer visste vilka patruller som var tillgängliga och vilka som var upptagna. Jag är väl medveten om Helins berättelse men fakta ur LAC-bandet säger något annat. Men detta är mycket bekymmersamt och svårförklarat.
Citera
2026-07-29, 05:45
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Jag följer en mängd cold cases och måste säga att MOP spretar anmärkningsvärt. I många andra fall börjar ändå debatten någorlunda samlas i en riktning efter att man fått bearbeta tillräckligt länge, men MOP spretar vidare år efter år.

Mordet tog Sverige fullständigt på sängen och en datasjö exploderade vi inte hade resurserna att hantera pre IT-samhället. Materialet är så omfattande att man kan hitta nästan vilket mönster man vill om man letar efter det. En mängd författare och debattörer har också dragit in sin egna ideologi i analysen samt man kan även se hur exempelvis utredare graviterar mot det dem själva jobbat med, ibland i år. Resultatet är bokstavligt talat allt mellan himmel och jord.

För mig är det en framgång att gemene man i alla fall insett hur substanslöst CP-spåret varit, och MOP får sin rättmätiga status som ett sant mysterium.

Ska man försöka att på något vis objektivt skikta upp det säger jag att de två största spåren är CA samt "Landsförrädarspåret" i olika kombinationer och skalor, d.v.s svenska poliser och militärer. Detta följt av Skandiamannen och därefter en sorts övrigt kategori med Christer Pettersson, VG, Sydafrika och mer. Engström har allvarliga luckor men kan inte uteslutas, vilket kan tillskrivas den usla utredningen medan han levde.

Mardrömmen är om GM inte finns i materialet och vi har bara höstacken - ingen nål. Det finns inget som säger att han måste göra det, mängden och den hårda arbetet i insamlingsprocessen garanterar inte framgång på något sätt.

Det kan finnas flera förklaringar till det, antingen ödet och oturen - ponera en totalt okänd, kanske utländsk, ensam galning som såg OP av en slump, undkom utan att lämna spår och flydde till hemlandet. Går han ens att hitta teoretiskt?

Alternativt att det relevanta materialet och gärningsmännen framgångsrikt undanhållits från den reguljära Polisen, men kanske finns hemligstämplat i bakom-kulisserna utredningar (som garanterat förekommit, oavsett vilket scenario som är sanningen). I så fall får framtidens arkivforskare veta.

Stora delar av MOP kan i mina ögon också förstås genom Avloppsteorin. SAP ville lösa mordet precis som alla andra, men inte till vilket pris som helst. En del-prio har alltid varit att kontrollera informationsflödet, vilket förklarar tillsättningen av Holmér med mera. En isande känsla spred sig inom S av en mängd skäl efter MOP, där man insåg att detta kan vara bokstavligt talat vad som helst. I syfte att hindra att någonting radioaktivt kommer flytandes till ytan tog man kontrollen över utredningen, vilket dessvärre hämmade den polisiära förmågan. Proaktiv mörkläggning kanske man hade kunnat kalla det.

En koppling till själva mordet är inte nödvändig. C.A kan vara gärningsmannen, även om det förekom oegentligheter bakom kulisserna i den svenska vapenexporten eller om OP hade kvinnoaffärer som inte tål dagsljus.

En trend jag vill lyfta i debatten är idén om den mindre konspirationen. En mängd seriösa skribenter landar i den år efter år. En större konspiration hade knakat i fogarna, och sättet MOP utförs på ger en kaotisk och improviserad känsla. Men det finns också vissa tecken på att GM inte är själv eller så dum som vissa vill göra gällande. Sanningen kan vara en kompromiss mellan den internationella sammansvärjningen och den ensamagerande galningen, ett regelrätt spaningsmord med fler än en gärningsman.

Tack för uttömmande svar, uppskattas!

Fan vilket gäckande fall ändå, undra om gärningsmannen/gärningsmännen upplever en kick av att ingen vet (eller väldigt få åtminstone). Undra om han/de ens är i livet idag.
Citera
2026-07-29, 07:13
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannock
Det innebär att områdesanropet måste ha gått ut före Helins IM.

Helt korrekt.

Citat:
Men detta är mycket bekymmersamt och svårförklarat.

Korrekt, men knappast en större avvikelse än att inte skicka någon ambulans. Vilket vi vet att Helin inte gjorde.

Det fördröjda IM:et och den fördröjda ambulansen bör ses i samma ljus. Dessa två avvikelser har med all sannolikhet samma förklaring. Enligt Occam.

Och Helin har ju redan gett förklaringen till varför han inte skickade någon ambulans.

Citat:
Jag tycker dock inte att det finns något konkret som pekar på att han korrigerade tiderna för de IM han skapade för 1230 och 3230. Det är en tes du har men jag ser inte något egentligt som backar upp det, så länge inte Helin träder fram och berättar något annat än vad han tidigare berättat.

Instämmer, men jag vill reservera mig lite mot ditt ordval ”korrigera”. Förfalska vore ett bättre ord i det här fallet, för Lebel menar ju att Helin högst medvetet ändrar tiderna från rätt till fel tid. Det gör det ju ungefär tio gånger mer osannolikt att det har hänt. Särskilt eftersom skribenten dessutom menar att det har ”oskyldiga förklaringar”.
Citera
2026-07-29, 09:57
Medlem
Pinkeponkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Helt korrekt.

Korrekt, men knappast en större avvikelse än att inte skicka någon ambulans. Vilket vi vet att Helin inte gjorde.

Det fördröjda IM:et och den fördröjda ambulansen bör ses i samma ljus. Dessa två avvikelser har med all sannolikhet samma förklaring. Enligt Occam.

Och Helin har ju redan gett förklaringen till varför han inte skickade någon ambulans.

Instämmer, men jag vill reservera mig lite mot ditt ordval ”korrigera”. Förfalska vore ett bättre ord i det här fallet, för Lebel menar ju att Helin högst medvetet ändrar tiderna från rätt till fel tid. Det gör det ju ungefär tio gånger mer osannolikt att det har hänt. Särskilt eftersom skribenten dessutom menar att det har ”oskyldiga förklaringar”.

Om man istället antar att Helins korrigering inte har någon oskyldig förklaring blir förfarandet inte bara begripligt utan till och med logiskt.

Så med ETT antagande (att Helin är en mordkonspiratör) får vi en förklararing till alla avvikelser vi ser i materialet. Helt enligt Occam.

Ni försöker förklara saker och ting med antagandet att jorden är platt. Försök med antagandet att jorden är rund.
Senast redigerad av Pinkeponken 2026-07-29 kl. 10:08.
Citera
2026-07-29, 10:07
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Om man istället antar att Helins korrigering inte har någon oskyldig förklaring blir förfarandet inte bara begripligt utan till och med logiskt.

Så med ETT antagande (att Helin är en mordkonspiratör) får vi en förklararing till alla avvikelser vi ser i materialet. Helt enligt Occam.

Alla avvikelser? Skulle då LJ ha väntat nästan två minuter på att följa efter GM och det skulle tolkas som att han gav sig av tämligen omgående som materialet och logiken säger?
Citera
2026-07-29, 10:10
Medlem
Pinkeponkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Alla avvikelser? Skulle då LJ ha väntat nästan två minuter på att följa efter GM och det skulle tolkas som att han gav sig av tämligen omgående som materialet och logiken säger?

LJ säger själv 1,5 minuter.
Citera
2026-07-29, 10:11
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:

Varför fortsätter du använda ordet ”korrigering”? Om man medvetet ändrar något från rätt till fel tid är det inte en korrigering. Det är en förfalskning.

Det krävs inte bara ett antagande för att få larmtiden till 23:25 och Helin till en mordkonspiratör. Det krävs en massa tilläggsantaganden. Som sammantaget är mycket mer osannolika än att larmtiden helt enkelt var 23:23 och Helin inte var mordkonspiratör.

Men självklart har du rätt i att hans påstådda agerande vore mer begripligt om han ingick i en konspiration. Då finns det i alla fall någon sorts inneboende logik.

Det absolut dummaste av allt är ju att måla upp ett konspirationsbeteende av Helin och samtidigt hävda att det har ”oskyldiga förklaringar”. Ett löjeväckande resonemang. Som jag bara sett en skribent i trådens historia framföra.
Senast redigerad av Knattarna 2026-07-29 kl. 10:13.
Citera
2026-07-29, 10:12
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:

Han säger inte 1,5 minuter. Han säger att det dröjde mellan 1 och 1,5 minut innan han var på trappkrönet efter att GM var det.

Hela Jeppssons färd från Luntmakargatan till Malmskillnadsgatan är alltså inräknad i den uppskattningen, som landar på medelvärdet 1 minut och 15 sekunder.
Citera
2026-07-29, 10:23
Medlem
csvenss avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Han säger inte 1,5 minuter. Han säger att det dröjde mellan 1 och 1,5 minut innan han var på trappkrönet efter att GM var det.

Hela Jeppssons färd från Luntmakargatan till Malmskillnadsgatan är alltså inräknad i den uppskattningen, som landar på medelvärdet 1 minut och 15 sekunder.

Precis. Det är ytterligare en parameter man måste ta hänsyn till när man blandar in Ockham.
Citera
2026-07-29, 10:44
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Precis. Det är ytterligare en parameter man måste ta hänsyn till när man blandar in Ockham.

Ytterligare parameter är ambulansen. Det börjar bli rejält besvärligt med den om larmet är på 23.25.

Det går inte riktigt säkert att använda Gedda som tidsmarkör då han uttryckt sig osäkert om det var ambulansen på mordplatsen han såg, eller om det var en annan ambulans vid något annat tillfälle. Hittar inte tidningsurklippet om det just nu. Det kan vara så att ambulansen kom något senare än vad vi tror.
Citera
2026-07-29, 11:25
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Det går inte riktigt säkert att använda Gedda som tidsmarkör då han uttryckt sig osäkert om det var ambulansen på mordplatsen han såg, eller om det var en annan ambulans vid något annat tillfälle. Hittar inte tidningsurklippet om det just nu. Det kan vara så att ambulansen kom något senare än vad vi tror.

Det går dock säkert att använda Yvonnes och Zahirs samstämmiga uppgift att Palme fortfarande låg på mordplatsen när de kom fram. Han var inte inlastad.

Citat:
Ytterligare parameter är ambulansen. Det börjar bli rejält besvärligt med den om larmet är på 23.25.

Särskilt eftersom YN och AZ tog 60 sekunder på sig bara att gå nerför trappan. Från trappans krön till trappans fot. Enligt Lars Borgnäs vallning av YN med stoppur.

Och då är tiden från trappans fot fram till Luntmakargatan respektive mordplatsen inte ens inräknad. Och så slösade de bort ytterligare uppemot 10 sekunder på att prata med piketpoliserna innan de kom till mordplatsen.

Ändå kom de fram medan Palme fortfarande låg på mordplatsen och endast en ambulans var på platsen. Yvonne vittnar om att ”en” ambulans var där, och Zahir säger hur han ser en ambulans komma medan han är på platsen.

Uttiden för den andra ambulansen som kom från Sabbatsberg var inom 23:24-minuten. Enligt LAC-bandet.
Senast redigerad av Knattarna 2026-07-29 kl. 11:48.
Citera
2026-07-29, 11:44
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Min poäng var att Helin har alltid hållit fast vid sin berättelse. Även under de tillfällen han frågades ut av de olika kommissionerna. Men absolut, han kan ha avstått från att berätta om alla omständigheter för att inte försätta andra kolleger i dålig dager. Jag tycker dock inte att det finns något konkret som pekar på att han korrigerade tiderna för de IM han skapade för 1230 och 3230. Det är en tes du har men jag ser inte något egentligt som backar upp det, så länge inte Helin träder fram och berättar något annat än vad han tidigare berättat.

A951 kör på Kungsgatan i långsam takt och ser 3230 passera framför dem på Kungsgatan, på ett avstånd om ca 100 meter. Efter det får 951 vänta i korsningen då det är rött ljus. Därefter svänger de vänster in på Sveavägen och fortsätter i långsam takt fram till mordplatsen. Detta vill jag mena tar något längre tid än 30 sekunder och att det skulle ta 10 sekunder är en omöjlighet. Jag skulle mer gissa att det tar 45 sekunder. Gedda ser ambulansen anlända när han springer från mordplatsen och han ligger lite efter sina kollegor och innan dess har de fyra piketpoliserna inväntat order från befälhavaren, Kjell Ö, i ca 30 sekunder.

Vad gäller tiderna i övrigt så är det rimligt att anta att Helin inte gick ut med områdesanropet direkt efter avslutat samtal med Järfälla taxi. Mitt antagande är att han stämmer av med Koci först. Jag har svårt att se andra skäl till varför han avvaktar en kort stund. Men oavsett vilket, säg att Helin går ut med områdesanropet 23.23.30. Framkörningstiden för 3230 är 30 sekunder, sedan avvaktan på order från Kjell Ö ytterligare 30 sekunder. Ungefär 23.24.30 springer de fyra piketpoliserna in på Tunnelgatan. Strax därefter anländer ambulansen. Då är man på plats i ca 3 minuter och 30 sekunder. Det är inom ramen för den tidsperiod som Christer E anger (Peter A tillfrågas inte om tiden de befinner sig på platsen).

Att de skulle åkt 23.29.00 låter för mig orimligt. Det skulle innebära att ambulanspersonalen stod stilla i bilen i en minut på mordplatsen med både Olof och Lisbeth inne i ambulansen. Varför då? Har inte Peter A börjat köra när han pratar i radion, som hörs på LAC-bandet, så börjar han göra det direkt när samtalet avslutas (ca 23.28.30). Men något annat scenario känns orimligt. De är ju där för att rädda liv och det gör de genom att komma så fort som möjligt till sjukhuset.

Brolunds utsagor varierar ju beroende på vilket förhör/samtal man läser. Det är svårt att veta exakt vad som hände. Jag förmodar att du lutar dig mot vad hon säger till Juristkommissionen, i deras första samtal (860721). Jag har dock noterat att hon skiljer på anrop (via radio) och telefonsamtal. I samtalet med Juristkommissionen säger hon att Helin får ett anrop om skottlossning. Därefter kommer telefonsamtal från taxi. Baserat vad hon säger i senare samtal med Juristkommissionen samt i förhör med Palmeutredningen så får jag uppfattningen att hon hör ett anrop från en polis som meddelar om skottlossning och samtalet från taxi kan då mycket väl refera till det samtal hon tar från Stockholm taxi. Tyvärr ställer varken Juristkommissionen eller Palmeutredningen "rätt" frågor till Brolund så jag anser att vi svävar lite i ovisshet här, avseende vad Brolund verkligen menar. Men det anrop som hon menar att hon överhör kan alltså mycket väl vara ilanropet från piketpolisen Peter W (alternativt Jan H, han säger att han också gör ett ilanrop).

En bra poäng. Den händelsekedjan är förstås möjlig.

Vi är inne på Helins berättelse igen. Jag vill dock mena att här finns det faktiska belägg för att ifrågasätta Helin. Vi vet från LAC-bandet att IM:et ej är inskrivet (sparat) i systemet när LAC ringer upp Janne Hedlund kl. 23.24.44 (Fröken Ur). Detta är fakta. Samtidigt är det fakta att poliserna (2520 och 3230) redan befinner sig på mordplatsen vid den tidpunkten. Det innebär att områdesanropet måste ha gått ut före Helins IM. Så länge du inte menar att Fröken Ur är manipulerat på LAC-bandet, men det tror jag inte att du menar. Detta är en knäckfråga.

Det är alldeles korrekt att det är mycket konstigt att sända områdesanrop och sedan avvakta med ett IM. Förfarandet var sådant att det var mycket viktigt att snabbt lägga in ett IM om vilken patrull man tog i anspråk för ett uppdrag, så att andra operatörer visste vilka patruller som var tillgängliga och vilka som var upptagna. Jag är väl medveten om Helins berättelse men fakta ur LAC-bandet säger något annat. Men detta är mycket bekymmersamt och svårförklarat.

Hej Mannock

Det var redan rött när radiobil 2520 körde mot rött i korsningen Sveavägen - Kungsgatan en kort stund tidigare (A14203-A och A14203-1-A). Ambulans A951 kan inte ha väntat länge.

Enligt Helin kontaktade han inte Koci förrän piket 3230 var framme vid mordplatsen (bröderna Poutiainen frågade 1988).

Poliserna i piket 3230 lämnade olika uppgifter om väntetiden innan de började springa. Den samlade bilden är 15 sekunder. Det får stöd av taxiföraren Hans Johansson (10 - 20 sekunder). Körtiden bör ha varit cirka 30 sekunder (600 meter och 72 km/h). "De hade fritt fram och stod på ordentligt" (A14205).

Helin avvaktade inte mellan samtalet med Järfälla taxi (som slutade 23.23.10) och områdesanropet (som sändes "i omedelbar anslutning till" ingripandemeddelandet 23.25.10). Under tiden var han upptagen med fylleristen på Centralstationen, samtalet från Solna taxi och motringningen till Järfälla taxi.

Ambulanslarmet till A912 sändes av Claes Bystedt i LAC 23.24.44. Kenneth Ed i LAC ringde Jan Hedlund i SBC 23.24.40 - 23.25.10. Efter Eds samtal med Järfälla taxis växeltelefonist Ann-Louise Paulsson 23.23.40 - 23.24.20 och ett kort samtal med Bystedt. Sjukvårdaren Kenneth Lavrell i A912 meddelade Bystedt att de var på väg 23.26.27.

Ambulans A912 körde efter A951 (utan blåljus och sirén) när ambulanserna lämnade mordplatsen. A912 passerade Eastmanska institutet på Dalagatan 11 (1650 meter från mordplatsen via Odenplan enligt Google Maps) när larmoperatören Gia Carneström i LAC anropade föraren i A912 Maria Degerman. Hon svarade "912 Eastmanska" 23.31.17. Degerman förklarade att "vi är två bilar och vi är inne på Sabb nu". Sabbatsbergs sjukhus var 1800 meter från mordplatsen via Odenplan.

Ambulans A951 kan inte ha lämnat mordplatsen tidigare än 23.29. Då hade snittfarten varit mindre än 47 km/h. Förutsatt att A951 nådde "Sabb" 23.31.17. Degerman hade ögonkontakt med A951 längs vägen och körde samma väg. Hon var inte mer än några hundra meter efter. En försiktig uppskattning är att A951 lämnade mordplatsen mellan 23.28.40 och 23.29.00. Före 23.28.30 är omöjligt. Ingen sirén hörs på LAC-bandet när föraren i A951 Peter Andersson (numera Nordström) talar med Carneström.

Både Helin och Brolund borde ha förhörts bättre. Hedlund förhördes inte alls (förrän kommissionen hade ett samtal med honom i mitten av 90-talet). Förhöret med Brolund 1997 borde ha hållits senast 1988 och borde ha varit bättre.

LAC för nybörjare
Senast redigerad av Lebel 2026-07-29 kl. 11:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in