2026-07-28, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Och det ska killarna straffas med 3 års fängelse, höga skadestånd och livslångt stigma som våldtäktsman för?

Om de våldtar så ja.
Citera
2026-07-28, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH

Bevisat skyldig bortom rimligt tvivel?

Det är en tidningsartikel. Anser du att allt i media är totala sanningar och hela historian?

Varken du eller jag har läst FUP och domen. Således vet vi inte vilka bevis och indicier som ligger till grund för domen.
Citera
2026-07-28, 20:58
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Förutom att vi har era erkännanden då.

Och du har in absurdum försökt få mig att döma för våldtäkt där ingen våldtäkt skett utan endast helt normalt samtyckande sex förekommit.

Vaddå för jävla erkännanden? Om du svarar vad jag tror så är du den största i.....n jag mött.
Citera
2026-07-28, 20:59
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Om de våldtar så ja.

Då har vi ju olika definitioner på vad en våldtäkt är. Och det är jag 100 % säker på att det finns många olika nyans tolkningar hos folket ute i landet . Tror inte du det?

Är det en våldtäkt bara för att hon säger det?
Citera
2026-07-28, 21:02
Medlem
Citat:
Jag trodde nog att Pipsi var den mest trögfattade personen härinne men snart tror jag att vi har en vinner i Humbug69.

Från Brås rapport

Som sagt Jocke, det är svårt att veta om du spelar dum eller verkligen är totalt imbecil.

Lawline har förklarat muntlig bevisning som följer:

"Exempel på muntlig bevisning,

Vittnesförhör: En utomstående person berättar vad han eller hon vet om händelsen.

Målsägandeförhör: Förhör med den person som har drabbats av brottet.

Förhör med tilltalad: Förhör med den person som står anklagad för brottet.

Sakkunnigförhör: En expert (till exempel en läkare eller tekniker) som förklarar svåra fakta.

Hur beviset används,

Muntlighetsprincipen: I svenska rättegångar ska bevisen helst läggas fram muntligen direkt under förhandlingen.

Bevisvärdering: Domstolen lyssnar på det som sägs och bedömer hur pass trovärdig personen är"
Citera
2026-07-28, 21:04
Medlem
Citat:
Då har vi ju olika definitioner på vad en våldtäkt är. Och det är jag 100 % säker på att det finns många olika nyans tolkningar hos folket ute i landet . Tror inte du det?

Är det en våldtäkt bara för att hon säger det?

Såklart. Det finns olika åsikter om allt därute.

Nej, lika lite som det inte är en våldtäkt bara för att han säger det.
Citera
2026-07-28, 21:06
Medlem
Citat:
Nej att du hänvisar till lagtexten säger ingenting. Jag kan ta ett tydligt exempel för dig. Det är ovanstående lagtext som gäller.

I ett fall som vi diskuterar här att vi har ett ungt par som haft sex och i stora delar är deras historia samstämmig. De har haft samtyckande sex men det är en sekvens där tjejen säger att hon inte deltagit frivilligt men killen säger att han uppfattat det som att allt varit frivilligt.
Tjejen säger att hon inte förmådde säga till eller fysiskt visa att hon inte deltog frivilligt när killen gav henne oralsex. Hon säger att hon blev passiv.
Inget våld, inget hot, ingen utsatt situation. Inga vittnen och ingen teknisk bevisning. 2 versioner är det enda vi har. Tjejen har berättat för en kompis. Alltså ord mot ord.

1.Rätten som ska döma består av Humbug, Pipsi och Tomatkungen.
2. Rätten består av bokstavskombinationen, Anders och Guzman

Tror du att utfallet skulle bli detsamma i de 2 rättegångarna som behandlar samma fall?

Vi säger att vi byter plats på Pipsi och Guzman.
Skulle utfallet från rättegången bli desamma?

Frågorna lyder alltså: Tror du att skuldfrågan skulle bedömas på samma sätt i de två rättsalarna med ovanstående förutsättningar?

Alltså är det hela ditt liv att hitta på bisarra scenarion?

Varför är du så desperat efter att rätten att ha sex utan samtycke?

Funderat på terapi? Skaffa ett jobb eller en hobby?

Helt ärligt, du verkar osunt besatt.
Citera
2026-07-28, 21:08
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Som sagt Jocke, det är svårt att veta om du spelar dum eller verkligen är totalt imbecil.

Lawline har förklarat muntlig bevisning som följer:

"Exempel på muntlig bevisning,

Vittnesförhör: En utomstående person berättar vad han eller hon vet om händelsen.

Målsägandeförhör: Förhör med den person som har drabbats av brottet.

Förhör med tilltalad: Förhör med den person som står anklagad för brottet.

Sakkunnigförhör: En expert (till exempel en läkare eller tekniker) som förklarar svåra fakta.

Hur beviset används,

Muntlighetsprincipen: I svenska rättegångar ska bevisen helst läggas fram muntligen direkt under förhandlingen.

Bevisvärdering: Domstolen lyssnar på det som sägs och bedömer hur pass trovärdig personen är"

Har du tittat på filmer om trovärdighet?
All forskning visar att vi inte kan avgöra vem som ljuger eller inte. Både den tilltalade och målsäganden kan anses vara trovärdiga. Om du bemödat dig om att titta på någon av filmerna jag länkat till talas det t.ex. om hur domstolarna i praktiken ser lite mellan fingrarna gällande de rekvisit som ska uppfyllas för att et vittne ska anses vara trovärdig.
Ja just ja du vill ju inte ens lyssna på vad de sakkunniga säger.

Vems ord är det vittnena försöker återge? Behöver vittnena återge en detaljerad berättelse av vad som påstås ha hänt eller räcker det med en översiktlig berättelse. Återigen vems ord/historia är det vittnena i de här fallen återger?
Citera
2026-07-28, 21:09
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Kan du förklara vad som är bisarrt med det exemplet? Jämför med de exempel TomatKungen brukar komma med
Citera
2026-07-28, 21:10
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Såklart. Det finns olika åsikter om allt därute.

Nej, lika lite som det inte är en våldtäkt bara för att han säger det.

Inser du att det även då finns olika åsikter om det i rättssalarna?
Citera
2026-07-28, 21:14
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Jag är så otroligt fascinerad eller rättare sagt skrämd att det fortfarande kan komma sådana här kommentarer från dig.
Citera
2026-07-28, 21:21
Medlem
Citat:
Tack för lilla psykoanalysen haha

Vari ligger min okunskap gällande samtycke enligt dig?

Dela gärna med dig av exempel på motstridiga signaler som dina lärare gett dig

Ditt sätt att skriva på visar inte kunskap för de nyanser som finns. Du förenklar samtycke på en nivå som tyder på en okunskap vad gäller gråzoner vad gäller samtycke. En okunskap om gråzoner och nyanser kan innebära att en agerar oaktsamt pga okunskap.

Du argumenterar ochså om att samtycke handlar om social kompetens. Vilket är en liten del av det. Med Betoning på Liten.
Och du verkar tro att den kan kompensera för att en dricker alkohol. Viket inte stämmer.
Sen verkar du ha dålig insikt i hur människor fungerar i allmänhet och extra mycket i sexuella situationer. Du har inte nämnt en enda effektiv strategi för att se till att ha kontinuerligt samtycke på en hög nivå. Listan kan göras lång.

Hur menar du? Tänker du kroppsliga signaler eller varför någon ger dubbla signaler?
Eller bägge två?

Förstår inte varför du behöver fråga. Enligt dig handlar det bara om social kompetens och är hur enkelt som helst. Att du behöver fråga antyder motsatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in