Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
Ja, Sjöwall-Wahlöö är intressant mot-exempel. Jag förmodar den aldrig sinande floden av nya Beck-filmer har bidragit till att hålla liv i orginalböckerna.
Jag själv läste nyligen Brandbilen som försvann - med behållning. Det fanns visserligen särskilda skäl att jag läste den - dels var jag nyfiken på ett delat författarskap och dels var jag på jakt efter skildring av Stockholm runt 1970.
Att Sjöwall-Wahlöös böcker har behållit sin status gissar jag också beror på att de utspelar sig främst i Stockholm, vilket gör att det framstår mer trovärdigt både vad gäller brotten som skildras och som levande tidsdokument. De skildrade faktiskt en värld som fanns på riktigt, även om det så klart är tillspetsat på sina ställen.
Mankells lilla Ystad känns bara märkligt att placera det ena spektakulära brottet efter det andra i. Detta i kombination med litterära pretentioner som en god deckarförfattare vet att inte larva sig alltför mycket med eller helt ge fan i. Snutar och kriminella är i regel inga Bergman-figurer.
Sjöwall-Wahlöös sociala patos känns också mer äkta än Mankells. Mankells sociala patos känns mycket som en ursäkt för att skriva spänningslitteratur. Hemskt att säga så kanske många tycker, men vad för värde har hans deckare som samhällsskildringar? Jag kan faktiskt inte komma på nånting. Samma med Guillou, vad för socialt värde har hans spänningsböcker? Avancerad pojkrumslitteratur kan man väl på sin höjd beteckna hans spänningsromaner som.
Både Mankell och Guillou framstår som falska i sitt samhällsengagemang, inte minst i efterhand. Skillnad är det med Sjöwall-Wahlöö. Låt gå för att de var tossiga kommunister men för dem var det samhälleliga engagemanget i vart lite mer än en livsstil och fetisch. De var också pionjärer som bröt ny mark och öppnade upp för just den samhällsengagerade typen av deckare i Sverige.
Och fan är om de inte är de enda som lyckats med bedriften att skriva samhällsengagerad svensk spänningslitteratur. Resten verkar mest ha det som falskt alibi för att känna att de har litterärt existensberättigande. Eller ja, Leif GWs Samhällsbärarna och Grisfesten är goda arvtagare till Sjöwall/Wahlöö, kanske rent av är de bättre än föregångarnas. Men förutom det är efterföljarna vad gäller svensk genuint samhällsengagerade deckare jävligt mycket en myt som läsarna givetvis inte går på.