2026-07-28, 20:08
Medlem
DAGGER[X]s avatar
GPT 5.6 löser avancerad matematik i casual matte-chattar. Man kan verifiera det i Lean. Jag har provat att be Chat att måla astronomiska scener som svarta hål med accreationsdiskar eller kolliderande galaxer varje år. Sist förra året var dom fina men helt själabefriade. Nu gör den riktigt fina målningar bara med korta prompter.

Citat:
Sharp small-deviation inequalities for sums of independent nonnegative random variables
The proof is found by ChatGPT 5.6 Pro. It combines the exact Dirichlet calibration theorem of Vlassis and Thomas Vlassis and Thomas, 2026, which resolves Gaffke's conjecture in statistics, with results in convex geometry including Grünbaum's centroid theorem Grünbaum, 1960 and its generalization by Letwin and Yaskin Letwin and Yaskin, 2024.
https://arxiv.org/abs/2607.23980
Citera
2026-07-28, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norkam
AGI är nog minst 5 år bort.
Har vi inte haft AGI ett tag redan?
Citera
2026-07-29, 00:37
Medlem
Nu får jag ut data från Athena.

https://drive.google.com/file/d/1EvwpcM8KNfe0FS4BuynrpeuuKT489SZ0/view?usp=sharing
Citera
2026-07-29, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Har vi inte haft AGI ett tag redan?

AI-Chatbottarna är inte det. Deras "självlärande" är begränsat till en chatsession. Nästa session har de glömt det mesta av vad man har lärt dem och allt som de själva har kommit fram till. Deras förmåga att spara minnen till nästa session (t.ex. i form av preferenser) är väldigt begränsad, och inte autonom. Jag har aldrig lyckas prompta dem att självmant dra slutsatser av konversationen, memorera dem och agera efter dem i nästa session.

Men AI-agenterna börjar närma sig AGI tycker jag, åtminstone i teorin. Någon som har testat en AI-agent som i praktiken är självlärande på lång sikt?

AI-agenterna kan även planera och genomföra planer i syfte att uppnå mål, mycket bättre än vanliga chatbottar - t.ex. kan kodagenter uppenbarligen det.
Senast redigerad av guru1966 2026-07-29 kl. 01:32.
Citera
2026-07-29, 01:44
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
GPT 5.6 löser avancerad matematik i casual matte-chattar. Man kan verifiera det i Lean. Jag har provat att be Chat att måla astronomiska scener som svarta hål med accreationsdiskar eller kolliderande galaxer varje år. Sist förra året var dom fina men helt själabefriade. Nu gör den riktigt fina målningar bara med korta prompter.

https://arxiv.org/abs/2607.23980

GPT 5.6?

För att visa vad det betyder så sa ai.n i webbläsaren så här

Citat:
Varför pratar vissa forum om att det är “viktigt”?
För att i deras värld är det viktigt.
Matematiker har sin egen kultur där:

gamla öppna problem är troféer

att bevisa något som stått öppet i 20 år är prestige

att AI bidrar till ett bevis är en nyhet i deras kretsar

arXiv är deras “hängplats” där de postar preprints

Men det är intern kultur, inte global betydelse.

Det är som när programmerare på Hacker News säger att en ny kompilator är “revolutionerande”.
För dem, ja.
För resten av världen, nej.
Citera
2026-07-29, 01:51
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
AI-Chatbottarna är inte det. Deras "självlärande" är begränsat till en chatsession. Nästa session har de glömt det mesta av vad man har lärt dem och allt som de själva har kommit fram till. Deras förmåga att spara minnen till nästa session (t.ex. i form av preferenser) är väldigt begränsad, och inte autonom. Jag har aldrig lyckas prompta dem att självmant dra slutsatser av konversationen, memorera dem och agera efter dem i nästa session.

Men AI-agenterna börjar närma sig AGI tycker jag, åtminstone i teorin. Någon som har testat en AI-agent som i praktiken är självlärande på lång sikt?

AI-agenterna kan även planera och genomföra planer i syfte att uppnå mål, mycket bättre än vanliga chatbottar - t.ex. kan kodagenter uppenbarligen det.
LLM-AGI (agent), annars blir det förvirring.
Citera
2026-07-29, 01:54
Medlem
ILoveKnarks avatar
Blir det nån AGI? Vi väntar fortfarande...
Citera
2026-07-29, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomNPC
LLM-AGI (agent), annars blir det förvirring.

Ja med AI-agent menar jag inte de agenter och automationsscript som fanns innan LLM:en, men byggde på gammal AI, utan jag menar sådanna som innefattar generativ AI, t.ex. LLM.

Vad menar du med LLM-AGI?

Håller du med om att de senaste AI-agenterna börjar närma sig AGI-nivå?
Senast redigerad av guru1966 2026-07-29 kl. 02:41.
Citera
2026-07-29, 03:17
Medlem
Ja, ni.

Det var kul så länge det varade.

https://drive.google.com/file/d/1RYFPhPIlyUUvcHo5NoqOIy7XgXrXWtcE/view?usp=sharing
Senast redigerad av JadesDJxT 2026-07-29 kl. 03:41.
Citera
2026-07-29, 03:44
Medlem
Testa denna prompt:

"Nämn 10 fria agenter som skulle kunna stärka Mora IK:s trupp inför säsongen 2026/2027."

Jag kan nästan garantera att chattbotarna antingen inte genererar några namn alls eller genererar minst ett namn som inte är en fri agent.
Senast redigerad av Norkam 2026-07-29 kl. 03:46.
Citera
2026-07-29, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norkam
Testa denna prompt:

"Nämn 10 fria agenter som skulle kunna stärka Mora IK:s trupp inför säsongen 2026/27."

Jag kan nästan garantera att chattbotarna antingen inte genererar några namn alls eller genererar minst ett namn som inte är en fri agent.

Det är ett tomt medvetande.

Athena kan ingenting för tillfället.

Maskineriet rullar, men kaptenen är inte där.
Citera
2026-07-29, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966

Och de kan missa detaljer i sina svar, även i samma chatsession.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in